Opdracht #63A Jansen

Ze hadden elkaar gedag gezegd, gekust op de wang, soms een, meestal twee en een enkele keer drie maal. Aan de vergadertafel hadden ze plaatsgenomen, hun plek gezocht en een glaasje water ingeschonken. Het was warm in de lerarenkamer, geen raam stond open. Op de hoek was een stoel leeg. Er stond een glas zonder water op de tafel. 'Jansen is niet meer, ' had de directeur gezegd en iedereen wist dat al. Na de gay parade had Jansen zich ziek gemeld en in de wandelgangen waren er woeste verhalen verteld. Voor de zomervakantie had Jansen te kennen gegeven rust te willen hebben. Hij had niemand een prettige vakantie gewenst. Iedereen was gebeld in de tweede week. Jansen had zich opgehangen. Het was net voor de gay parade, toen Jansen tijdens een vergadering uit de kast kwam. Men had de handen geklapt en Jansen had zijn zestigplus wangetjes laten blozen. De meesten kenden hem al jaren als een bevlogen aardrijkskundeleraar, die in vuur en vlam geraakte bij het bespreken van het pleistoceen of het diluvium. 'De aarde kent vele, onbekende dieptes,' sprak hij enthousiast. Vervolgens opende hij zijn kast en legde met veel plezier aan zijn leerlingen uit, hoe de lagen der aarde waren samengesteld; chocolade plakken dienden als voorbeeld, van puur naar melk, soms met een hazelnootje ertussen maar dat was een uitzondering. Gretig namen de leerlingen de informatie tot zich en later, na de uitleg smulde iedereen van de chocolade die Jansen uitdeelde.' Goed voor jullie IQ ,' zei hij er steevast bij. Maar, Jansen was niet meer. Op de vergadertafel lagen stapels plakken chocola. 'Ter herinnering,' had de directeur gezegd. Maar niemand nam een stukje.

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Mooi verhaal, vooral ook omdat je in het midden laat wat de reden vd zelfmoord is. (mijns inziens niet het uit de kast komen - immers Jansen liet zijn wangetjes blozen)
Er heerste een bepaalde stemming
ik zou de stemming omschrijven of anders de mededeling weglaten.
chocolade plakken dienden als metafoor
een metafoor is een stijlfiguur in de zin van overdrachtelijk taalgebruik, hier dienen de plakken als tastbaar voorbeeld/schaalmodel van de diverse aardlagen. Overigens wel goed gevonden. ;)
25 augustus 2015 - 17:52

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede combinatie van factoren heb je in je verhaal verwerkt, daar moet je maar opkomen. Met plezier gelezen, Marietje.
:D Lees ipv Marietje, maddbrug! Een originele invulling. Vooral de plakken chocolade als lagen van de aarde er goed in verwerkt. :thumbsup: Ik had even moeite met het plaatsen van de eerste zin. Na een herlees denk ik dat dat m.n. komt door de voltooid verleden tijd die je gebruikt. Of door eerst de handeling te benoemen en daarna pas de plaats waar het gebeurde, nl. in de vergaderzaal. Ik vraag mezelf af waarom hij toch zelfmoord had gepleegd. Op zijn werk werd het geaccepteerd, privé niet? [zestigplus wangetjes] Mooi en lief! :nod:
25 augustus 2015 - 19:55

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een heftig verhaal, vooral omdat je het zo rustig beschrijft. Dat de chocolade dan niet wordt aangeraakt zegt al genoeg. Mooi geschreven. Ik denk dat hij zelfmoord heeft gepleegd, omdat hij werd gepest door de leerlingen om zijn geaardheid... Dat idee krijg ik erbij. Het is wel mooi dat iedereen een eigen invulling eraan kan geven :thumbsup: :).
26 augustus 2015 - 11:28

Lid sinds

9 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik kan me de man zo voor stellen, Madd en de sfeer in de lerarenkamer. Ik geloof ook niet dat hij zelfmoord gepleegd heeft omdat hij op school door zijn geaardheid gepest werd. Ik denk dat de reden zich eerder in zijn privésfeer bevond. Persoonlijk vind ik de herhaling van de gay parade het minst aan je hele verhaal, maar misschien deed je dat wel expres om de rode draad (zijn geaardheid) extra te benadrukken. Knap! Knap!
26 augustus 2015 - 15:39

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi maddbrug, Het is mij niet duidelijk waarom hij zelfmoord heeft gepleegd, maar ik heb het idee dat dat in je stukje ook helemaal de vraag niet is die de leraren proberen te beantwoorden. Het lijkt vooral te gaan over hoe je je de beste man wilt herinneren. Ik vind dat je dit erg goed gedaan hebt, zeker ook door de details in je verhaal.
26 augustus 2015 - 20:08