Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63A Stoer

“Hier,” zegt Ruben en geeft mij een sigaret. Ik pak hem aan met een gebaar alsof ik nooit iets anders doe. Hij geeft Rik er ook een. “Pff,” sneert Ruben. “Je houdt hem helemaal verkeerd vast.” Rik houdt zijn sigaret snel vast zoals de rest. “Ik wilde alleen maar zien of jij dat wist.” We staan achter de gymzaal. We hebben de rookplek van de vierdeklassers ingepikt, dus dat is lekker brutaal. “Ben je al op level 5 geweest?” “Ja joh!” “Dat is vet hè!” Ik zuig aan mijn sigaret. “Je krijgt op een bepaald moment zo’n gigantische lasergun, echt gaaf!” “Heb je Nathalie gezien?” zegt Ruben. We kijken hem aan. “Ze krijgt al tieten!” We lachen wat en nemen een trekje van onze sigaretten. “Geef mij nog eens een,” zegt Rik. “Heb je ‘m nu al op?” zegt Ruben. “Je moet zuigen, je moet ze niet opvreten!” We lachen. “He!” roept iemand. We kijken tegelijk om. “Wat moet dat daar? Dat is ons plekje!” Het is Michel. Even is het stil, dan antwoordt Ruben: “Nou én? Nu staan wij er even. Bovendien ben jij in je eentje.” “Jullie denken zeker dat jullie stoer zijn?” zegt Michel smalend. “En jullie roken niet eens echte sigaretten! Het zijn chocoladesigaretten. Stelletje sneue kleuters.” “Ja. Nou en?” zegt Ruben. “Precies,” valt Rik hem bij. “Jullie zijn juist sneu! Wij krijgen tenminste geen zwak sperma!” Michel fronst en moet lachen. “Nou kan je wel lachen,” zegt Rik boos, “maar het staat op het pakje sigaretten van mijn broer!” Michel schudt zijn hoofd en loopt weg. We kijken triomfantelijk hoe hij afdruipt. Opeens vraagt Ruben aan Rik: “Is jouw broer oud genoeg om sigaretten te kopen?”

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
StefanZomers, Ik voel wel aan wat je wilt laten zien, maar het komt er niet helemaal uit omdat de samenhang ontbreekt. Probeer de dialoog wat scherper en meer compact te maken (beperkt het tot 2 jongens, een blond meisje uit de 3e en een 4e klasser) Paar dingetjes die me opvielen:
“Ze krijgt al tieten!” We lachten wat. “Kijk jij daar al naar?” zei Sjon.
De reactie van Sjon is niet geloofwaardig – het ‘we lachten wat’ is veel sprekender.
“Geef mij nog eens een,” riep Sjon. Heb je ‘m nu al op?” riep Ruben uit.
De jongens staan bij elkaar – waarom roepen ze (?)
Er hing een spanning in de lucht.
Niet doen, het blijkt wel uit de situatie.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie de brugpiepers lekker stoer doen achter de gymzaal. :D Waarom heb jij het in de verleden tijd geschreven? Voor mij zou het in de TT vlotter lezen omdat ik er dan als lezer meer bij betrokken wordt en ik bij wijze van spreken tussen de personages in de kring kom te staan. Een leuke invulling! :)

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties mensen. Leuk dat je het grappig vond, Anne. Helemaal omdat het natuurlijk jouw opdracht was.
StefanZomers, Probeer de dialoog wat scherper en meer compact te maken (beperkt het tot 2 jongens, een blond meisje uit de 3e en een 4e klasser) De reactie van Sjon is niet geloofwaardig – het ‘we lachten wat’ is veel sprekender. De jongens staan bij elkaar – waarom roepen ze (?)
Er hing een spanning in de lucht.
Niet doen, het blijkt wel uit de situatie.
Allemaal waardevolle tips. Ik heb twee personen verwijderd, het was inderdaad wat druk voor zo'n kort stukje. Dat roepen komt inderdaad wat gek over - helemaal omdat ze stiekem aan het roken zijn. Dat zinnetje over spanning, ik kan me nog herinneren dat ik tijdens het schrijven getwijfeld heb, maar het erin gelaten heb om het verhaal langer te maken. Dom natuurlijk en terecht dat je het opmerkt.
Waarom heb jij het in de verleden tijd geschreven?
Goede vraag. Geen bewuste keuze, maar de tegenwoordige tijd is natuurlijk spannender om te lezen. Erg leerzaam commentaar. Bedankt!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stefan, je had me goed beet, hoor. Ik dacht ècht dat de jongens echte sigaretten aan het roken waren. Leuk zoals je nog in die jongenssfeer kunt duiken. Is eens iets anders, dit verhaal. Dank voor de leuke vertelling :o . Graag gelezen.