Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 - Grootsheid

Indringend kijk ik ze aan. ‘Snappen jullie dat er mensen zijn die in het keurslijf van het kwaad leven? We weten allemaal dat het leven hier op aarde niet oneindig is. De tijd om in overtreding van de regels te leven is voorbij! Stel dat de Dag des oordeels morgen al aanbreekt?’ We zitten met z’n allen in de zon op het strand. Wat is het toch verschrikkelijk mooi hier in Pilion. Een uitstekende locatiekeuze. Vandaag heb ik weer vijf 'nieuwen' gedoopt. Ik verheug me op de ontgroening vanavond. ‘Ook wil Ik mededelen dat Ik erg trots ben op zuster Claudia. Ze heeft afstand gedaan van haar familie. En mensen, dat is verstandig of eigenlijk onvermijdelijk. Iedereen weet dat je alles moet loslaten om zuiver te zijn en zeker ook om dat te blijven’. Alle volgelingen beginnen te applaudisseren. ‘Hulde voor de zuivering van Claudia’, klinkt eensgezind uit de monden van de overige broeders en zusters. Ik besluit dat Claudia nog voor het eten in mijn kamer mag komen om mij te eren. Broeder Klaas steekt zijn hand op. Met een handgebaar richt ik alle aandacht op Klaas. ‘Spreek’. ‘Meester Christzeus, het zit mij dwars dat mijn vrouw niet meer bij mij op de kamer mag slapen. Is het niet juist God die ons toestemming heeft gegeven om een echtelijke en spirituele verbinding aan te gaan? Wilt U mij nog eenmaal uitleggen waarom het niet mag?’ ‘Wat ben je toch een onnozelaar! Iedereen weet dat onze God alleen lichamelijke liefde tussen Mij en gewone broeders en zusters tolereert. Wil je niet naar het paradijs? Wil je branden in de hel tussen al het andere onzuivere stakkersvolk?’ ‘Nee...nee… natuurlijk niet. Ik wist het nog wel. U weet dat ik U vereer als geen ander, Meester Christzeus. Sorry!’ Ik richt me weer tot de andere aanwezigen op het strand. ‘Laten we terugkeren naar het kamp. Het lijkt me gepast dat we broeder Klaas hier achterlaten om na te denken over zijn twijfels’. Als we teruglopen naar het kamp, bekijk ik mijn broeders en zusters. Ze beginnen het allemaal aardig te snappen. De vrouwen bij de vrouwen. De mannen bij de mannen. Geen kinderen. Precies zoals ik het graag zie. ‘Vrienden en vriendinnen loop vast door. Ik krijg een visioen op dit moment. Hij wil met Mij praten. Straks vertel Ik jullie wat hij met Mij wilde delen’. Terwijl ze doorlopen, draai ik me om en stuur een sms naar broeder Hein. -Broeder Hein, wil jij naar het strand gaan om broeder Klaas op te offeren?-

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemieke, Een lekker lugubere sekte, en onder het mom van offeren kun je best een broeder lozen die te veel wil. Een fijn verhaal om te lezen, maar klopt het dat ik de essayverteller maar minimaal heb ontmoet?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Pim, Eerlijk is eerlijk, ik heb geen flauw idee. Mijn interpretatie was dat de ik-persoon een zogenaamd geloof predikte en daardoor een soort van essayverteller is. Ik wist niet echt raad met de essayverteller. Maar gisteren las ik het een en ander over sektes en dat vond ik dermate grappig (ja sorry), dat ik een verhaaltje over een gestoorde sekteleider wilde schrijven.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemieke, ik vind het verhaal geslaagd. ik kreeg er rillingen van. Of het een essay-verteller is... de verteller heeft wel een duidelijke persoonlijkheid. Alleen is hij deel van het verhaal. Als het bij een alwetende verteller mag, dan hier ook. Anders heet het een 'ik'-perspectief. Helaas is mijn boek hier niet duidelijk over. Ik heb over deze opdracht een nieuwe blog geschreven.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annemieke, Je verteller lijkt me er eerder een van het onbetrouwbare soort. Het verhaal smaakt me wel omdat ik een hekel heb aan georganiseerd geloof. In welke vorm dan ook. Ik zou het sterker vinden als Klaas geofferd wordt in plaats van opgeofferd. Een essay-verteller is, naar mijn idee, iemand, die zoals in een essay, dwarsverbanden legt, maar dan in de verhalende vorm. De dwarsverbanden, verweven in het verhaal etaleren een mening, waar hij over heeft nagedacht, maar die niet steunt op empirisch onderzoek. De maatschappijkritische roman lijkt me als thuisbasis het bureau van een dergelijke verteller te hebben. Zijn verhaal moet dus een kern hebben van zo is 't, volgens mij en niet anders. Buiten de literatuur kom ik tot de volgende iconen. Maarten van Rossum. Die zwets alles aan elkaar. Johan Cruyff lijkt me ook de gedroomde essay-verteller. 'Da's logisch.' Die komt ooit nog wel met de stelling dat een tweebenige voetballer sneller reageert omdat die gewend is aan dilemma's . (Johan zal dat dan dilama's noemen. Soit. ) Maar da's dan weer mijn mening, nergens op gestoeld. Dus mij kun je er ook onder scharen :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Woodpecker, (Stukje reactie gewist, ik vond het niet netjes van mezelf) Mijn -inderdaad- onbetrouwbare verteller legt min of meer dwarsverbanden naar gelang het hem uitkomt. Dat was zo'n beetje mijn insteek. Maakt het dan dat mijn verhaal in ieder geval iets in de buurt komt van jouw reactie? Tenminste, dat hoop ik. Excuses als mijn reactie wat simpel is omschreven. Ik weet overigens nooit zo goed waar Johan Cruyff precies zegt. Geen enkel voetbalverstand in mijn hoofd. Maar ik vind hem een gedreven persoonlijkheid. Hij vertelt op een aangename manier, zelfs als je het niet begrijpt. Dank voor jouw niet gezeten reactie. Ps. Geofferd, dat bedoelde ik. Dank je.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemieke, hoe verzin je het! Ik heb wel moeten lachen om de steken onder water. :o Meesterlijk gevonden: broeder Hein! De Bijbel is in feite gebaseerd op de astrologie, de eerste wetenschap. Het bestuderen van de loop van de zon, maan en planeten. Denk maar eens na over het verhaal van Jozef die in de put gegooid werd door zijn familie. Waarom? Hij had gedroomd dat de zon, de maan en de sterren voor hem bogen. Is dat nou zo erg? Helemaal niet. Wel, als je bedenkt dat de vader de zon symboliseert, de maan, de moeder en de sterren de broers! Weg met die bedreigende Jozef. :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw HP steekt zijn wil niet onder stoelen of banken. Dat is ook het enige wat ik positief aan hem vind, verder is het een miezerig, machtsbelust mannetje. Waarschijnlijk was het ook niet jouw bedoeling dat we hem graag mochten. ;) Hier ben je goed in geslaagd!. Zijn bedoelingen hadden wat mij betreft subtieler mogen zijn want hier trapt niemand toch in? Of men moet volledig verdwaalt zijn. Kortom, een intrigerend stukje tekst. :thumbsup: Kan jouw HP aan ons ook zijn definitie van een essay verteller opleggen? Dat zou mi het een stuk duidelijker maken. Verder wil ik niets met hem te maken hebben. Bedank jij hem maar! :D

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemieke, hoe verzin je het! Ik heb wel moeten lachen om de steken onder water. :o Meesterlijk gevonden: broeder Hein! De Bijbel is in feite gebaseerd op de astrologie, de eerste wetenschap. Het bestuderen van de loop van de zon, maan en planeten. Denk maar eens na over het verhaal van Jozef die in de put gegooid werd door zijn familie. Waarom? Hij had gedroomd dat de zon, de maan en de sterren voor hem bogen. Is dat nou zo erg? Helemaal niet. Wel, als je bedenkt dat de vader de zon symboliseert, de maan, de moeder en de sterren de broers! Weg met die bedreigende Jozef. :o
Dank voor jouw reactie. Mijn uitspraak was misschien wat ongenuanceerd :).

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw HP steekt zijn wil niet onder stoelen of banken. Dat is ook het enige wat ik positief aan hem vind, verder is het een miezerig, machtsbelust mannetje. Waarschijnlijk was het ook niet jouw bedoeling dat we hem graag mochten. ;) Hier ben je goed in geslaagd!. Zijn bedoelingen hadden wat mij betreft subtieler mogen zijn want hier trapt niemand toch in? Of men moet volledig verdwaalt zijn. Kortom, een intrigerend stukje tekst. :thumbsup: Kan jouw HP aan ons ook zijn definitie van een essay verteller opleggen? Dat zou mi het een stuk duidelijker maken. Verder wil ik niets met hem te maken hebben. Bedank jij hem maar! :D
Hij hoefde inderdaad niet aardig gevonden te worden :). Ik denk dat het in de meeste sekten niet zo leuk is. Aardig en subtiel gedrag? Misschien in het begin. Gelukkig voor ons richt mijn sekteleider het woord niet tot ons onzuivere forumleden.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een enge sekte. Je HP is wel een slimme man. Knap dat hij zoveel mensen achter zich aan kan krijgen. Graag gelezen!
Of hij slim is? Op een bepaalde manier misschien. Dank voor jouw reactie.