Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 De verteller

Dag! Mijn eerste bericht op dit forum. Ik ben van plan om vanaf nu elke week iets in te leveren, ter oefening van de schrijfspieren. Schrijven is al lang een hobby, maar ik houd het meestal voor mezelf. Dus als extraatje nu ook een oefening in kritiek krijgen( en teruggeven natuurlijk). -------------------- De verteller De woorden die hij spreekt dringen niet meer door de muur van gedachten heen. Ik zit daar maar, mijn blik op oneindig. Onze fauteuils staan schuin tegenover elkaar opgesteld, zijn relaas gaat letterlijk en figuurlijk langs mij heen. Werktuigelijk knik ik op geregelde tijd. Een beroepsdeformatie die nu van pas komt. Normaal is het verre van mij een moreel oordeel te vellen, laat staan mij erdoor te laten beïnvloeden. Nu blijkt het echter een obstakel. Kennis is potentieel gevaarlijk, ‘ontweten’ is niet mogelijk. Mij niet laten leiden door het verhaal dat mij verleden weekend in de kroeg ter ore kwam lijkt in de praktijk dus niet te gaan. De informatie was mij echter off the record toevertrouwd. Als ik mijn cliënt wil overdragen moet ik op zijn minst een aanleiding hebben. Natuurlijk kan ik een onwaarheid verzinnen, maar dit strookt niet met mijn overtuigingen. In de toon van zijn stem bemerkt ik dat hij een nieuw hoofdstuk ging beginnen. Ik mompel een gemeenplaats. De schurk, schiet door mijn hoofd. Weinig van wat hij oplepelt is waar. Hij doet zich voor als een slachtoffer, maar is dat dus niet. Hij ontkent verantwoordelijk te zijn voor haar letsel. Het lijkt pathologisch, maar wellicht is hij een goede leugenaar. In dit stadium nog niet te zeggen. Ik weet niet wat er met me aan de hand is. Ik voel een emotionele band met de vrouw, zonder haar te kennen. Het moeten de hormonen zijn die mijn gedachten sturen. Het beeld van mijn nieuwgeboren dochtertje, liggend in de armen van haar moeder, flitst voorbij. Ik associeer het letsel aan de vrouw met eventueel letsel dat mijn dochtertje wordt toegebracht. Woede welt in me op. Ik tracht mezelf in de hand te houden. Mij laten leiden door irrationele gedachten wil ik niet. Een ader bij mijn slaap begint te kloppen, ik krijg hoofdpijn. Ik sta op. “Verexcuseert u mij, meneer De Zwart.” De man staart me wat verschrikt aan. Ik stamel lichtelijk terwijl ik vervolg: “Ik denk niet dat mijn gezondheid me toelaat om op dit moment… u aan te nemen. Het lijkt mij beter om u aan een collega over te dragen.” De man stemt toe, we schudden de handen. Als hij vertrokken is, ijsbeer ik wat door mijn lege kantoor. Ik kijk uit het raam. Mijn hoofdpijn neemt af. Daarvoor in de plaats voel ik mij nu misselijk.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het betoog van de verteller en zijn overpeinzingen die overlopen in het dialoog maakt het tot een essay-verteller. Alleen is hij zelf ook personage in zijn verhaal, terwijl een verteller meestal buiten het verhaal staat. Je hebt het verhaal ook mooi afgerond. Welkom bij de wekelijkse schrijfopdracht en benieuwd naar wat je nog meer zult schrijven.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een advocaat die weet dat zijn client schuldig is. Ik denk dat deze advocaat niet geschikt is voor het vak als strafadvocaat. Je trok me in het verhaal en leverde druppelsgewijs de informatie die nodig was om het verhaal te ontrafelen. Dat is lekker, want dat maakt dat je je eigen ideeën kunt toetsen met de info die langzaamaan loskomt. Kortom een goede eerste bijdrage. Van harte welkom in dit forum en ik lees graag weer van je.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Stefan Zomers, Welkom hier. Je schets een duidelijk beeld van een advocaat in verwarring. Naar mijn smaak gebruik je wel wat overbodige woorden en val je hier en daar in herhaling, voorbeeld:
De woorden die hij spreekt dringen niet meer door de muur van gedachten heen. Ik zit daar maar, mijn blik op oneindig. Onze fauteuils staan schuin tegenover elkaar opgesteld, zijn relaas gaat letterlijk en figuurlijk langs mij heen.
Kan ook zo: Zijn woorden dringen niet meer door de muur van mijn gedachten. Ik zit hier maar, schuin tegenover hem, mijn blik op oneindig. (de helft van jouw woorden, maar er staat hetzelfde) Dingetje:
Een ader bij mijn slapen begint te kloppen,
De slaap zit aan beiden kanten van het hoofd, als een ader begint te kloppen is dat dus ‘bij mijn slaap’ Maar graag gelezen hoor :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Door de fauteuils dacht ik aan een psycholoog in plaats van een advocaat. Het leest vlot, een goede eerste bijdrage. Welkom bij de wekelijkse schrijfopdrachten :).

Lid sinds

8 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het warme welkom! Inderdaad Anne, de hoofdpersoon is een psycholoog (maar expres niet benoemd) maar geestig dat mensen aan advocaat denken. Bedankt Jan voor de opmerkingen, er zit inderdaad wat herhaling in het verhaal. Een verhelderend voorbeeld, zeker iets om in volgende verhalen op te letten. En goed opgelet, het moet inderdaad 'slaap' zijn! Veranderd. Bedankt Pim voor je reactie, leuk om inzicht te krijgen in hoe het gelezen wordt. En ook leuk dat het inderdaad zo leest als het bedoeld was.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag StefanZomers, Wat mij betreft komt het duidelijk naar voren dat het een psycholoog/psychiater betreft. Ik vind het een aangenaam leesbaar verhaal. In de toekomst lees ik graag nog eens iets van je.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Stefan, door het tafereel te schetsen van de fauteuils dacht ik ook direct aan een psycholoog/psychiater. Het lijkt me inderdaad erg moeilijk om in de situatie die jij beschrijft (het essay-gegeven) neutraal te blijven. Ik heb het met interesse gelezen. Welkom op dit SOL -gebeuren. :o