Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#63 Een windmolen spreekt

Hoi allemaal, Ik heb me niet helemaal aan de opdracht gehouden, maar toch erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Bedankt alvast en groetjes! Eline #63 Een windmolen spreekt Glorieus toren ik uit boven uw wegen en rivieren Mijn armen brengen u warmte en licht Mijn voorvader droogde polders, gaf de mensen hun ruimte Zijn broer sloeg steen op steen voor hun dagelijks brood Op hun schouders mag ik staan Uitgestrekt Tweeduizend woningen geef ik stroom Daar moet u heel wat zonnepanelen voor plaatsen, hoor Zo ongeveer 30.000 zeg ik u Berekent u zelf hoeveel voetbalvelden dat zijn? Van de wieg tot aan een volgend leven Is er niet één zo efficiënt als ik Toch kan niet iedereen mij waarderen Het knorren en smiespelen aan de grond Al ben ik verheven Ik hoor het heus wel Jaloers zijn ze, op mijn grootsheid en mijn kracht Ze willen er niet naar kijken Bang als ze zijn, voor het andere Een confrontatie met de tijd die verstrijkt Hun afhankelijkheid van de natuur Ze willen het liever vergeten Maar als ze mij zien kan dat niet Kijk naar mij en laat uw angst varen Zie mijn schoonheid De elegantie van mij wentelingen Hoe mijn kopje fier de wolken kust Mijn bron raakt nooit op Uit de adem van de hemel maak ik Voeding voor de schermen Waar u dag-in-dag-uit naar koekeloert Behaaglijkheid in bubbelbaden Zonder knagend buikgevoel Niemand die u kan vertellen Wat de toekomst aan u brengen zal Maar weet wel, mijn lieve mensen-miertjes Dat mijn eminentie uw leven verrijkt

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline77, Elegant woordgebruik. Even terzijde over de inhoud: moderne windmolens kost zoveel energie kwa bouw en onderhoud dat ze niet rendabel zijn.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan, Dank voor je compliment :)) Verder over de inhoud: het klopt niet wat je zegt. Dat is een door tegenstanders gebezigd argument wat niet waar is. Zie hier voor de feiten: http://nwea.nl/windenergie-de-feiten "Eén windturbine van drie MW in Nederland voorkomt de uitstoot van bijna 4.000 ton CO2. Dit is te vergelijken met de CO2-uitstoot van 1.000 personenauto’s die ieder 25.000 kilometers per jaar rijden (bron: EnergieNed). De hoeveelheid energie die nodig is om een windturbine te fabriceren, te plaatsen, te onderhouden en na twintig jaar te verwijderen (de hele levenscyclus), wordt door een windturbine in drie tot zes maanden uit de wind teruggewonnen" Er is daar ook veel informatie te vinden over de maatschappelijke kosten van windenergie in vergelijking met fossiele energie. Haal je ook de energiebelasting weg (die is eigenlijk bedoeld voor vervuilende energie), dan zou een windmolen zonder subsidie kunnen draaien. Wist je trouwens dat kolencentrales ook met subsidie gebouwd worden? Tot zover, de inhoud. Daar gaat het hier eigenlijk niet over, maar ik kon het niet laten :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Eline77, Aparte gedragen stijl. (Ik vind het koekeloeren daarbij uit de toon vallen.) Met plezier gelezen. (Als je de link die janp plaatste serieus gaat bekijken, zou ik ook even naar deze link van dezelfde website gaan. http://www.groenerekenkamer.nl/gletsjers/ Dat plaats hun 'objectiviteit', denk ik, in perspectief. )

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi prozagedicht. Het rekenwerk laat ik aan jullie over. Met plezier ge- en herlezen. Ik vind ze mooi, indrukwekkend en lelijk tegelijk, die molens. Het kost mij veel moeite om ze in het landschap te accepteren; maar het moet.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi ik weet niet of windmolens rendabel zijn (hoewel ik me over dat artikel van de groene rekenkamer wel afvraag hoe het zit met de langere termijn, windmolens zijn immers een duurzame investering dus dat kan je niet over 11 jaar meten wat het onderzoek onbetrouwbaar maakt naar mijn mening), maar ik vind het mooi hoe je het windmolen perspectief beschrijft. Die hoeft zich natuurlijk niks aan te trekken van al die NIMBY mensen en Groene Rekenkamermensen en mag trots op zichzelf zijn.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Eline Ik raakte even verward over een molen die warmte en licht geeft, omdat het vaak donker en koud is in een 'ouderwetse' molen. Maar je hebt het over de moderne variant. Net als wat Dos zegt, vindt ik de moderne molens niet echt het landschap sieren, maar ik zie ze liever dan kolencentrales. Hopelijk gaan we snel massaal over op zonne- en windenergie. Bedankt voor je pleidooi, graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Eline, als deze windmolen na dit gedicht een verhaal gaat vertellen met personages, al dan niet in dichtvorm, heb je een interessante essay-verteller met een duidelijk karakter en perspectief.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties! Odile, bedankt voor je uitleg. Ik vroeg me al af hoe dat nou precies zat. :)