Wekelijkse schrijfopdracht #62a - Schimmel - Herschrijf in #8
‘Simon?’
‘Ja schat?’
‘Zullen we even gaan zitten?’
‘Waarom?’
‘Ik ben naar de dokter geweest, voor die plekjes op mijn huid.’
‘Wanneer is de uitslag?’
‘Die heb ik te horen gekregen.’
‘En?’
‘Ik moet het met je ergens over hebben, Simon.’
‘Zeg het maar.’
‘Ik weet dat dit misschien gek klinkt en je kunt het me waarschijnlijk uitleggen. Ik kan niet geloven dat jij hier ook maar iets mee te maken hebt, namelijk.’
‘Heb je een SOA? Denk je dat ik vreemd ga?’
‘Nee, Simon, dat is het niet.’
‘Dan zou ik het niet weten.’
‘Het is een rare schimmel. Iets wat niet vaak voorkomt op deze aarde. Eigenlijk komt het maar op een bepaalde plek voor. Liever gezegd, bij bepaalde mensen.’
‘Kun je wat specifieker zijn?’
‘Eigenlijk komt het alleen voor op dode mensen, Simon. Ik weet niet hoe ik eraan kom, ik kom niet in aanraking met lijken Ik heb nog nooit een lijk gezien, behalve op een enkele begrafenis dan, maar ik heb er in elk geval nog nooit één aangeraakt.’
‘Lisa, meen je dit? Denk jij dat ik iets met een lijk te maken heb?’
‘Ik moet het je vragen. Hoe kom ik er anders aan?’
‘Je zegt het net zelf; je hebt nog nooit een lijk aangeraakt. Ik zou het ook niet weten.’
‘Ik heb haar gezien, Simon. In je kelder.’
‘Hoe bedoel je, ik heb haar gezien?’
‘Het lijk, Simon, ik heb het lijk gezien. Ze heeft lang blond haar en een schotwond in haar voorhoofd. Haar oogleden zijn niet gesloten waardoor het lijkt alsof ze je aanstaart. Wat doet zij hier? In jouw huis? Wie ben jij?’
‘Lisa, rustig. Ik zweer je, ik weet niks van dat lijk. Ik ga nu onmiddellijk kijken. Ik zal de politie bellen. Je had dat gisteren al moeten doen. Waarom heb je dat niet gedaan?’
‘Omdat ik met je ga trouwen, Simon. Omdat er een deel in mij is die denkt dat jij een geloofwaardige verklaring kan geven.’
‘Die geef ik je, ik weet niks van een lijk.’
‘Hoe komt die schimmel dan op mijn lichaam?’
‘Weet ik veel, ik heb die schimmel in elk geval niet. Hoe wil jij dat verklaren?’
‘Ik weet dat jij het bent, Simon. Weet je nog die keer toen ik onverwachts voor je huis stond? Je kwam uit de kelder. Of vorige week, toen ik de wijn wilde pakken maar jij mij tegen hield? Jij bent daar geweest, Simon. En zij ligt daar al enige tijd. Luister, ik wil alleen dat jij eerlijk tegen mij bent.’
‘Dat ben ik, schat.’
‘Ik zal je niet veroordelen. Ik zal naar je luisteren. Ik beloof je er geen politie bij te halen. We zullen dit samen oplossen. Ik heb voor jou gekozen, Simon, op het moment dat ik ja tegen je voorstel zei.’
‘Weet je zeker dat je dit wilt horen.’
‘Absoluut.’
‘Goed dan. Ze heet Jasmine. Ze ligt hier al een tijdje. Het was niet met opzet gebeurd.’
‘Wat doe je met haar?’
‘Hoe bedoel je wat doe ik met haar? Ze ligt alleen in die kelder.’
‘Simon, die schimmels komen niet zomaar op mijn lichaam.’
‘Goed dan. Ik heb gemeenschap met haar.’
Het braken van Lisa verstoort de stilte.
Ha Anne, En luguber verhaal.
Getverderrie, dacht ik, maar
Ik heb je verhaal ook met
Dag Anne, De gewone
Dag Anne, wat een griezelig
Anne Borneman, En goed
Darkvalley schreef: De
‘Simon?’ ‘Ja schat?’ ‘Zullen
Het is inderdaad een luguber
Door de emoties van Lisa kan
Ik heb meteen jouw herschrijf
Hoi Anne, Bizar verhaal, maar