#62- Toneelspel
Toneelspel
‘Waarom, Peter?’ De actrice schuift een smartfoon en een doosje pillen over de witte tafel naar hem toe. ‘Waarom heb jij dit gedaan?’
Peter kijkt naar de spullen.
‘Hoe kan ik je ooit nog vertrouwen?’ Haar stem trilt. ‘Jij was mijn maatje.’
‘Alsjeblieft, Roos, probeer het te begrijpen.’ Hij pakt haar hand vast die op de tafel ligt. ’Ik was jaloers.’
Ze wrikt haar hand los.
Een derde persoon in deze akte staat op van een stoel in de ruimte zonder muren. De wind speelt met zijn blonde haren. De man gaat achter de vrouw staan en legt een hand op haar schouder.
Peter krimpt in elkaar en slaat zijn ogen neer. ‘Ik houd van jou.’ Hij kijkt haar kort aan. ‘Teveel.’ Zijn gezicht betrekt en hij staart naar zijn open handen op tafel. ‘Sinds het moment dat jij het schoolplein op huppelde, ben ik verliefd op jou. Herinner jij nog onze jeugd als de vier musketiers? Jouw zus en haar man,-‘
‘Kunnen we Jara en Ron er buiten laten?’ Ze recht haar rug. ‘Waarom heb je toen mijn telefoon gejat?’
‘Toen jij en Thimo-’, hij knikt naar de man achter haar,’-elkaar ontmoette zag ik een passie in jouw bewegingen die voor mij bestemd had moeten zijn.’ Peter schudt zijn hoofd.’ Nu weet ik beter. Jij hebt vijf jaar geleden al eerlijk gezegd dat wij niet voor elkaar zijn bestemd. Je telefoon stelen was op dat moment het enige wat ik kon bedenken. Thimo mocht geen contact meer met jou krijgen.’
Roos zucht en leunt naar achteren. ‘Jesus, Peter.’ Ze pakt de hand op haar schouder vast.
Peter knikt langzaam. ‘Ik had meteen spijt. Jij was zo teleurgesteld. Dat deed me pijn.’ Hij houdt haar blik vast. ‘Toen kwam het vreselijke bericht dat Jara ziek was en kon ik het je niet vertellen omdat ik er voor je wilde zijn.’
Roos buigt naar voren, pakt Peter zijn beide handen vast en knijpt deze dicht. ‘Ondanks jouw eigen verdriet stond je dat afschuwelijke jaar altijd voor me klaar.’
‘Nee,’ Peter schudt zijn hoofd. ‘Ik putte hoop uit jouw dankbaarheid en heb misbruik gemaakt van jouw verdriet.’
De krekels vullen de stilte.
Peter zijn stem klinkt krachtig door de avond. ‘Toen jij vorige week, vlak voor de opening van mijn club onverwacht naar Ibiza kwam, moest ik zien te voorkomen dat jij Thimo op zijn vaste draaiavond zou tegenkomen. Die slaappil gaf slechts één avond uitstel.’ Hij buigt zijn hoofd. ‘Nu heb ik spijt dat ik jullie relatie heb tegengewerkt en ik onze vriendschap heb verspeelt.’
Peter staat op. ‘Ik begrijp dat ik geen plaats meer in jouw leven verdien maar weet dat ik altijd van je houd.’ Hij kijkt Thimo aan. ‘Maak haar gelukkig.' Hij draait zich om en sloft het podium af.
Een snik komt vanaf de tribune. Mevrouw de Vries uit ons reisgezelschap springt op van haar zitplaats op de tweede rij. ‘Jacques, wacht!’
Ik ben meteen geboeid. Een
Resa schreef: Ik ben meteen
Dag Marietje, Moest het een
Marcker schreef: Dag
Mmm, sommige elementen herken
Anne Borneman schreef: Mmm,
Dag Marietje, Shakespeare
Marietje, Ik zie de scene
Blavatski schreef: Dag
janpmeijers
Wat kan ik anders dan
Wonderlijk om de personges