Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#62 - Het theater van Epidaurus

Hij die er nooit was Het is vroeg in de morgen. Langzaam ontwaakt het theater van Epidaurus. Op mijn enige kind na is er niemand. Olivier zit op de bovenste rij en staart naar beneden. Hij is gegroeid en ik meen een stoppelbaardje te herkennen. Ik sta beneden, midden op de wereldberoemde toneelvloer, als een dartspijl die exact de roos heeft getroffen. Ik zeg: ‘Goed dat je er bent.’ ‘Wat doe ik hier?’ ‘Ik moet je spreken.’ ‘Waarover?’ ‘Over vroeger.’ Olivier kijkt ongemakkelijk om zich heen. ‘Wat wil je?’ ‘Ik wil het goed maken. Kan dat?’ ‘Het goed maken? Rot op, klootzak.’ ‘Zullen we het schappelijk houden?’ ‘Schappelijk?’ Een schamperende blik in zijn ogen. ‘En dat zeg jij…’ ‘Ik weet het. Ik heb veel dingen fout gedaan.’ ‘Veel? Alles!’ ‘Nu overdrijf je.’ ‘Je kent me niet, man.’ ‘Ik ben je vader.’ ‘Biologisch misschien. Verder ben jij niks van mij.’ Ik zal niet ontkennen dat zijn woorden me raken. ‘Ik wil weer een keer wat met je doen. Lekker kanoën, zwemmen. Naar Walibi?’ ‘Wat denk jij nou? Dat je veertien jaar afwezigheid effe in een middagje kan inhalen? Kanker op. Ik walg van jou.’ Olivier springt op en maakt aanstalten te vertrekken. Ik roep omhoog: ‘Wacht. Blijf! Het spijt me.’ Olivier draait zich om. ‘Wat precies?’ Ik wil hem antwoorden, het moeizame gesprek voortzetten, maar haper. Ik kijk naar boven, naar zijn gelaatstrekken, de pet op zijn hoofd. De ongemakkelijke stilte duurt voort. ‘Wat?’ roept Olivier ongeduldig. ‘Nee, niks. Je houding, je taal. Ik realiseer me nu pas hoeveel wij op elkaar lijken.’ De figuurlijke druppel. Olivier gooit woest zijn armen in de lucht en brult vanaf de bovenste trede: ‘Dat neem je terug! Jij hebt geen idee wie ik ben! Weet jij hoeveel pijn je mij en mama hebt gedaan? En nog steeds doet?’ Een emotionele snik. ‘Dat is mijn grootste nachtmerrie, dat ik op jou ga lijken! Gore klootzak dat je bent!’ De verwensingen en grove taal galmen door het theater. ‘Olivier, jij bent mijn enige zoon. Mijn enige kind. Ik heb veel fout gedaan, ik ben die klassieke onverantwoordelijke vader geweest, met alle gevolgen van dien. Maar ik houd zielsveel van je. Geef deze gore klootzak alsjeblieft een tweede kans. Of misschien inmiddels al een derde of vierde. Laten we opnieuw beginnen. Ergens waar jij wilt. Ik verwacht niet dat je me direct vergeeft.’ Olivier ploft neer en verzucht: ‘Dat heb ik allang gedaan.’ ‘Werkelijk?’ ‘Ergens begrijp ik je.’ ‘Ik snap het niet.’ ‘Ik heb wel eens geprobeerd me in je te verplaatsen. Je was jong. Ambitieus. Dan die mededeling dat je vader wordt, maar tegelijkertijd de wereld die voor je open ligt. Dat is niet niks.’ ‘Ik denk niet dat jij beseft hoeveel die woorden voor mij betekenen.’ ‘Donderdag is mijn vrije dag.’ ‘Gaan we kanoën?’ ‘Wat jij wil. Nu ga ik terug naar mijn vrienden.’ Olivier verlaat het theater en kijkt niet meer om. Ik haal opgelucht adem. De opening is er.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi GRBas, welkom op dit forum. Leuk verhaal, ik voel wel de spanning tussen vader en zoon. Paar kleine aanmerkingen; ik zou als eerste niet direct vermelden dat het zijn enige zoon is. Uit het verhaal blijkt wel dat het zijn zoon is, het haalt op deze manier ook spanning eraf. Ook vroeg ik me af hoe vader en zoon in het theater beland zijn, omdat de zoon uiteindelijk zegt terug te gaan naar zijn vrienden. Persoonlijk lijkt hij me namelijk iets te jong om met zijn vrienden op vakantie naar Griekenland te gaan, en dan is het ook de vraag hoe vader daar opeens belandt. Tenzij vader en zoon Grieks zijn en in de buurt van het theater wonen, maar Olivier klinkt niet Grieks :).

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag GRBras Goeie dialoog. Puntig en scherp, vinnige replieken met zorgvuldige beschrijving van de aanwezige emoties van de HP. De zoon een beetje te gemakkelijk overstag (naar mijn bescheiden menig). Het gesprek had overal kunnen plaatsvinden, waarmee ik bedoel dat de setting er als decorum niet echt toe doet, al voldoe je hiermee wel aan de vraag van de schrijfcoach, natuurlijk. Goed geschreven. Krachtig. Geboeid gelezen.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom bij de schrijfopdrachten! :) Jij hebt een sterk stuk geschreven over een veelvoorkomend onderwerp. :thumbsup: Ik zat ook een beetje met de plaatsbepaling. Natuurlijk staat er in de opdracht dat het verhaal 'moet' plaatsvinden in het genoemde theater maar waarom kan de vader zich niet verwijderd voelen van de zoon en zich klein voelen omdat hij een achterstand heeft op zijn zoon? De relatie dus symbolisch weergeven i.p.v. letterlijk in het theater. Daar past Walibi m.i. niet bij. De zoon gaat idd wel snel overstag. Hoewel hij wel geïnteresseerd is in zijn vader en wellicht toch een vaderfiguur nodig heeft tijdens zijn puberteit om te ontdekken wie hij is. Graag tot een volgende invulling! :nod:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een pakkend stuk, alleen kan ik ook niet plaatsen waarom jullie juist dáár zijn. Voor mij had het duidelijker mogen worden waarom de zoon overstag gaat, maar verder helder en herkenbaar geschreven. Ik zou stiekem ook wel willen weten waarom de vader er niet is geweest voor zijn zoon.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo allemaal, Laat ik me allereerst maar even voorstellen: ik ben Gerard (22) en lezen/schrijven is een belangrijke hobby van mij. Ik heb een aantal keer meegedaan met een verhalenwedstrijd (verder nooit wat gewonnen), maar miste hierbij de feedback. Meestal hoor je bij dergelijke wedstrijden alleen wie er gewonnen heeft en verder niets. Door dit gebrek aan commentaar had ik het idee dat mijn schrijfwerk een beetje stil stond en dat ik niet echt verder kwam, vandaar mijn deelname aan dit forum en de bijbehorende schrijfopdrachten. Bedankt voor jullie reacties! Het moeilijke van deze opdracht vond ik het maximaal aantal woorden. Ik heb me in deze opdracht grotendeels op de dialoog gericht en ik vind het leuk om te lezen dat die jullie bevalt. Hierdoor heb ik inderdaad de locatie ietwat uit het oog verloren. In de opdracht stond beschreven dat de dialoog heftig mocht zijn, maar uiteindelijk wel bij vergeving moest uitkomen. De omslag van Olivier is - wellicht mede hierdoor - vrij direct en daardoor in mijn verhaal minder geloofwaardig. Dit ben ik met jullie eens. Nogmaals, bedankt voor jullie feedback. Ik kan er zeker wat mee.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Ik ben benieuwd naar het punt waarop de zoon de vader begon te begrijpen (of een poging deed tot) en zijn vader besloot te vergeven. De omslag komt nu inderdaad erg abrupt.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom GRBras, voor een 22-jarige vind ik dit stukje proza al blijk geven van een volwassenheid met een filosofische inslag. Ben benieuwd naar verdere inzendingen van jouw hand, of moet ik brein schrijven... :o