Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht #61b - Het overspel is over

http://naakttekeningen.nl/TekeningenAlbumKZOD/sanne.jpg Ze herinnerde zich dat toen ze thuiskwam na haar overspel ze zichzelf uitgebreid voor de spiegel had bekeken. Een naakte jonge vrouw werd haar voorgespiegeld. Gemaakt voor het liefdesspel..... Fiere borsten, platte buik en een zwart driehoekje boven lange benen vormden een niet onaardig beeld. Zacht gefluisterde complimenten ruisten nog na in haar oren. Ze had zichzelf eigenlijk nog nooit goed bekeken. Een preutse, protestante, conservatieve opvoeding naast een geaardheid die meer intellectueel dan lichamelijk was ingesteld hadden dit verhinderd. De echtgenoot was lichamelijker ingesteld, maar achteraf bekeken, was hij een armzalige minnaar die alleen op het eigen genot gericht was. Er viel hem echter niets te verwijten; hij wist niet beter. Door het bezoek aan een huis in Brussel waar kamers verhuurd worden om vrijlustige stellen privacy te bieden, ontdekte ze dat het zwarte driehoekje een gesloten boek was geweest, alhoewel er twee baby's uit geboren waren. Ze vormden een gelukkig gezinnetje totdat de avances van een man haar het hoofd op hol brachten. Het verblijf in het rendez-vous-huis werd een teleurstelling. Ze beefde als een riet, de hele atmosfeer was ellendig. Schuldgevoelens laaiden hoog op. Ze kon zich niet laten gaan. Ondanks de negatieve ervaring, was er wel iets met haar lichaam gebeurd. Ze kroop in bed en maakte af wat de man in gang had gezet. Daarna huilde ze een badkuip vol tranen. Nadat de tranenvloed was gestopt, nam ze een douche en begon het avondeten klaar te maken. De kinderen kwamen van school; de echtgenoot kwam van zijn werk, elk vol van zijn eigen leven en welgevulde dag. Het viel niet op dat ze was stil was. Uiterlijk was er niets aan haar veranderd. Een goed observator had wellicht de sporen van tranen opgemerkt, de droefheid in haar ogen, dat haar glimlach iets krampachtigs had.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Daarna huilde ze een badkuip vol tranen.] :thumbsup: Mooi! De eerste zin vind ik erg verhalend waardoor die me met moeite in het verhaal trekt. Suggestie: De spiegel toonde haar etc.? Dat maakt de lezer meteen betrokken. Dat het na haar overspel plaats vindt wordt verderop in het verhaal duidelijk, die info zou ik weghalen. [Het viel niet op dat ze was stil was] Hier wordt wel veel gewassen! ;) In de laatste zin mis ik het woordje -en- of lees ik het verkeerd? [Een goed observator had wellicht de sporen van tranen opgemerkt, de droefheid in haar ogen, dat haar glimlach iets krampachtigs had.] Suggestie: Niemand zag de droefheid die haar glimlach krampachtig maakte. Hiermee maak je het compacter en komt het bij mij als lezer harder binnen. Mooie beschouwing van een vrouw die zichzelf met andere ogen gaat bekijken. :nod:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Nadat de tranenvloed was gestopt, nam ze een douche en begon het avondeten klaar te maken. De kinderen kwamen van school; de echtgenoot kwam van zijn werk, elk vol van zijn eigen leven en welgevulde dag. Het viel niet op dat ze was stil was." zo rustig, zo heftig - mooi!

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Marietje voor het compliment en de positieve opmerkingen. Misschien is het taalkundig beter zoals jij het voorstelt, maar mijn buikgevoel vertelt me dat ik het verhaal zo moet laten.....Fijn dat je langskwam om mijn overspelinzending te lezen :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Een mooi gegeven. De uitwerking kan mijns inziens sterker. Probeer het minder verhalend te doen, laat de vrouw gewoon zien door de camera van de vertellen (zonder de toon/mening van de schrijver) Zie ook de tip van Marietje in #2 - begin idd met het beeld in de spiegel.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt het mooi beschreven, Blavatski. Hoe er vanbuiten inderdaad niks veranderd, maar er vanbinnen van alles aan de hand is. :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Anne voor je reactie op het overspelverhaal. Je hebt het goed samengevat. Er was inderdaad veel veranderd in haar zielenleven. (In dit huwelijk werd het toch wel delicate probleem opgelost; zij biechtte alles eerlijk op en leerde hem een goede minnaar te zijn.) en hij vergaf haar. Ze waren beiden wijzer geworden. Overspel heeft wel degelijk af en toe zijn nut, maar dat mag niet geweten worden :o