Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#61A De vakantiefoto's van Irma en Cor

“Het was daar geweldig!”roept ze, wijzend naar de foto waarop hun caravan staat. “Hmhm” mompel ik. Irma hangt met haar hoofd naast het mijne, half over mij heen gebogen. Ze leunt met één hand op de kantinetafel. Och kijk. Een foto van een ontbijtbuffet, gevolgd door een foto van hetzelfde ontbijtbuffet met daarna een foto van de rest van het ontbijtbuffet, welke verrassend genoeg voorafgaat aan een nieuwe foto van het ontbijtbuffet. Enig…echt. “Roerei met spek… Yoghurt met fruit en muesli… wie eet er nou gebakken aardappelen ‘s morgens?” Alsof ze honger krijgt van haar gewauwel neemt ze nog een hap van haar pistoletje met kaas. Als ze eindelijk stopt met smekken, waarbij ze snuivend door haar neus in- en uitademt, begint ze opnieuw aan één stuk door te tetteren. “Dit is Cor bij de caravan. Daar staat Cor met Basje bij het zwembad. Hier zit Cor op de fiets.” Cor…Cor…Cor. Cor heeft op elke foto een rode pet op. Van de Spar. En Basje is de teckel van Irma en Cor. Het beest staat op elke foto onnozel voor zich uit te staren, net als zijn baasje. Als ik de enorme stapel vakantiefoto’s zie liggen waar ik mij nog doorheen moet worstelen,voer ik het tempo langzaam op. Hopelijk merkt ze het niet. “Niet zo snel, zo zie ik niks.” Kak, mislukt. Naast me zit Freek, die ook gevangen wordt gehouden door Irma. “Is dit niks voor jullie Freek? Julia en de kinderen vinden de camping geweldig, dat weet ik zeker. Je bent er met elf uur rijden al en als je…” “Het is inderdaad niks voor ons, Irma” onderbreekt Freek haar hoofdschuddend. Mijn telefoon gaat. “Sorry Irma, het is mijn moeder.” Ik loop opgelucht de kantine uit en doe net alsof ik mijn moeder vertel dat het goed met mij gaat. Als ik eenmaal buiten sta bel ik Freek terug, dat is toch wel het minste wat ik voor hem kan doen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lu, ja, collega's die vakantiefoto's willen laten zien. Heel ergerlijk. Dat gevoel heb je hier mooi gevangen. :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Lu, Wat een leuk stukje! De mooiste combinatie naar mijn mening: “Niet zo snel, zo zie ik niks.” Kak, mislukt. Een paar suggesties. Je plaatst nu regelmatig een enter waar dat neit hoeft, het stukje leest er net iets minder vlot door. Bijvoorbeeld:
“Hmhm” mompel ik. Irma hangt met haar hoofd naast het mijne, half over mij heen gebogen. Ze leunt met één hand op de kantinetafel.
Aangezien er geen wisseling van perspectief / dialoog is, kan deze doorlopen als:
“Hmhm” mompel ik. Irma hangt met haar hoofd naast het mijne, half over mij heen gebogen. Ze leunt met één hand op de kantinetafel.
De zin die ik niet zo lekker vond lopen:
Als ze eindelijk stopt met smekken, waarbij ze snuivend door haar neus in- en uitademt, begint ze opnieuw aan één stuk door te tetteren.
Mijn mening natuurlijk. :) Maar je beschrijft hier een lichaams ding, smekken, en volgt dat in een zin op met nog een lichaams ding. (Ik zou niet weten hoe je dat normaal noemt vandaar mijn kromme bewoording). Ik zou het houden bij een van de twee, of een andere constructie proberen. Verder heerlijk om te lezen en ik zag de scene zo voor me. :) Vooral het reddende telefoontje aan het einde.

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Darkvalley, bedankt voor het lezen, de complimenten en de feedback! Ik zal vanavond eens kijken wat ik met je tips in het verhaal kan. Komt er vandaag trouwens een nieuwe wekelijkse schrijfopdracht? :nod: :nod: