Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#61a Zonsondergang

"He Joop!" De man achterin het café kijkt schichtig op. "Tjemig wat een poepbruin hoofd. Ben je weer eens met vakantie geweest?" "Ha die Klaas. Ja dat klopt." "Wat zeg je? Effe wat harder praten, al die koffieleuten praten zo hard.” “Ik kom net terug uit Tunesië.” “Tunesië? Daar hoor ik slechte verhalen over." "Ja klopt." "Heb je daar je vakantiefoto’s? Wacht dan haal ik effe een biertje voor je en dan kijk ik mee. Hé Henk, doe eens twee bier en twee jenever." "Wat Klaas, het is pas 2 uur in de middag, nu al beginnen?” De barman schuift zijn bril verder op zijn neus en legt de krant weg die hij aan het lezen was. “Nou niet zo zeuren, gewoon inschenken. Joop daar in de hoek heeft een borrel nodig. Hij ziet eruit alsof hij elk moment van zijn stokje gaat.” “Joop van zijn stokje?” Henk trekt een bedenkelijk gezicht. “Klaas, maar wel eerst even de rekening betalen van gisteren he." “Henkie… je weet dat ik er goed voor ben. Joop is net terug van een horrorvakantie.” “Nou vooruit, voordat je straks naar huis gaat dan, het is hier geen liefdadigheidsinstelling. Joop, jouw drankje is op het huis.” Joop zijn hand gaat omhoog als bedankje. “Ga maar alvast zitten Klaas, ik kom er zo aan met het bier en de borrel.” “Vergeet ook niet de nootjes.” Roept klaas achterom terwijl hij door het café naar de tafel van Joop loopt. Met een zucht gaat hij zitten. “Nou Joop, je ziet eruit alsof je een spook hebt gezien.” “Tja Klaas, dat heb…” “Zo heren hier zijn de biertjes.” Beide mannen kijken op terwijl Henk de glazen op tafel zet. “Een horror vakantie Joop?” Henk blijft verwachtingsvol staan bij de tafel. “Nou, jullie hebben wellicht gehoord van die idioot op het strand?” Klaas en Henk knikken instemmend. “De dag voordat het gebeurde waren Marie en ik op dat bewuste strand, we hadden een vriendelijke meneer gevraagd of hij een plaatje wilde schieten van ons…” Joop slaat de jenever achterover. “Blijkt dat die vriendelijke meneer en de idioot dezelfde zijn.”

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat zou het leuk zijn geweest als je in het laatste stukje in plaats van 'foto wilde maken' had gekozen voor 'plaatje wilde schieten'. ;)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Darkvalley, Actueel, lekker stukje. Kroegconversatie ligt jou goed merk ik. Doe jij veel vooronderzoek in de kroeg? Ik vind alleen voor een kort verhaal dat je een mager plot hebt. De discussie staat niet direct in het teken van de plot en zou overal plaats kunnen vinden. Nou mag dat natuurlijk ook wel, maar daarmee verspil je de mogelijkheid om echt in het verhaal naar een climax toe te werken. Anders gezegd de handelingen van de hoofdpersonen dragen niet bij tot het plot. op zich geen probleem lijkt me als het in een roman voor zou komen, maar in een kort verhaal probeer ik zelf altijd alle handelingen en ensceneringen van belang te laten zijn ten opzichte van het plot. klein spelfoutje: horror vakantie = horrorvakantie

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Pim. Tsja, kroegconversatie goed in de vingers te krijgen behoeft een heleboel onderzoek. ;) Een goede suggestie voor een kort verhaal, om inderdaad de handelingen meer in het kader van het verhaal te plaatsen. Dank, die neem ik mee voor de volgende. In dit stukje wilde ik de derde persoon (de barman) erbij halen en kijken of de conversatie alsnog vloeiend liep + een poging om dit in de derde persoon te schrijven. Ik merk dat ik daar minder sterk in ben. :) Dank voor je feedback.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Dark Valley, de dialogen in het verhaal tja, in mijn idee vlot het niet helemaal, maar de inzending op zich is heel speciaal, verdienstelijk en actueel goed gevonden. Om koude rillingen van te krijgen :confused:

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Blavatski, Dank je wel voor je reactie. Inderdaad een actueel stukje over Tunesië. Mocht je nog suggesties hebben hoe ik een en ander vlotter kan maken dan hoor ik het graag :)

Lid sinds

8 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Blavatski, Dank je wel voor je reactie. Inderdaad een actueel stukje over Tunesië. Mocht je nog suggesties hebben hoe ik een en ander vlotter kan maken dan hoor ik het graag :)
Ja, ik heb nog een aantal suggesties. Maar een reis naar een ander zonnestelsel en weer terug zou korter duren. Groetjes.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Darkvalley, goh, ik zou niet weten welke suggesties ik moet geven. Dialogen zijn moeilijk, vind ik Je weet, de beste stuurlui staan aan wal :o Misschien dat het bij mij wat "rommelig" overkomt omdat je de dialoog niet apart zet van de handelingen.... Ik snap geen bal van bal2000 hierboven en heb er niets mee te maken, hoor! :?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Bal2000, Dank je wel voor je reactie. Jammer dat je een negatieve reactie geeft zonder onderbouwing. We schrijven hier op het forum om te leren en een reactie zoals je geeft helpt niemand. Het is eenvoudig om te roepen. "Appels zijn beter dan Honingbijen!" Je hoeft natuurlijk niet uitgebreid alles te verbeteren, maar een suggestie wat je anders had gedaan en waarom, daar leer ik weer van.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Blavatski. Helemaal mee eens en daarom vind ik de weekopdrachten zo leuk om te doen. :) Je bent lekker creatief bezig en leert ondertussen op basis van de feedback die je krijgt. Je suggestie om de handelingen ook op een nieuwe zin te beginnen vind ik een interresante. Tot nu toe had ik het idee dat je een handeling, die ondersteuning bied bij een dialoog, achter het stukje dialoog kan plaatsen. Dank je wel voor je overdenking!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is het niet raar dat de barman vraagt of hij wel een borrel zal nemen? Ik bedoel, als barman lijkt het me niet uit te maken wie er wanneer drinkt, zolang jij maar verkoopt. Of zie ik dat te kort door de bocht? Het is je goed gelukt om de barman bij het dialoog te betrekken.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Anne, Dank je wel voor je reactie. Het klopt dat een barman, drank wil verkopen. Het was een beetje mijn poging om een beeld te schetsen van stamgasten die opeens iets anders doen dan normaal of een stille verwijzing naar de "wilde" nachten ervoor waarvoor de bar rekening nog openstaat. Ik heb een tijd in de kroeg gewerkt en het is mijn ervaring dat vaste gasten een beetje familie worden, totdat ze niet meer betalen ;)