Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #60 - 2083

Lieve allemaal, Allereerst wil ik jullie op het hart drukken om jullie dromen achterna te gaan en goed te zijn voor de mensen om je heen. In deze wereld is al zoveel ellende. Het spijt me om te moeten zeggen dat ik mijn laatste centen in Zambia gestopt heb. Met het geld van jullie vader heb ik het ticket gekocht samen met het kleine huisje. Van dat geld heb ik het nog wat op weten te knappen. Van het kleine restje dat overbleef ben ik gaan leven. Van mijn eigen geld heb ik zoveel mogelijk Zambianen weten op te vangen. Het spijt me wanneer dit komt als een teleurstelling, maar ik hoop dat jullie hebben gezien dat ik daar gelukkig was. Het geld is dus op. Het restaurantje bestaat wellicht nog. Ik zou het fijn vinden als één van jullie het wil overnemen. De Zambianen zullen de gratis maaltijden missen. Bovendien heb ik sinds 2073 er vier kamers in gebouwd, zodat de mensen bij hoge nood in elk geval een dak boven hun hoofd hebben. De mensen daar hebben onze liefde en steun hard nodig. Dat is wat ik jullie achterlaat, samen met al mijn liefde, warmte, herinneringen en goede wensen voor de toekomst.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne Borneman, (ik neem aan dat dit een invulling is voor opdracht 60) Het stemt me een beetje somber - in 2083 is er kennelijk weinig veranderd. dingetje: 'Van het kleine restje wat overbleef' - wat is dat.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Als HP zo met heel haar/zijn hart die opvang heeft bestierd, waarom spijt het haar/hem dan te moeten zeggen dat het geld op is? Het klinkt allemaal een beetje als excuses (Het spijt me wanneer dit komt als een teleurstelling...), terwijl trots voor de hand ligt. Kijk eens wat ik eigenhandig voor elkaar gebokst heb! Eens met Janp, het is moeilijk niet somber te worden.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Kort maar krachtig. Ik vind wel dat je tijdssprong weinig toevoegt aan het verhaal. Tenzij het je bedoeling was aan te tonen dat de toekomst niet veel verschilt van 2015. Als dat was had je dat wat mij betreft wat beter uit moeten melken.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(ik neem aan dat dit een invulling is voor opdracht 60)
:o
Het stemt me een beetje somber - in 2083 is er kennelijk weinig veranderd.
Ik verwacht ook geen grote wereldwonderen. Er is al 2015 (en wie weet hoeveel jaar en voor onze huidige jaartelling zat) jaar oorlog, helaas. Ik denk niet dat wij mensen er ooit iets van zullen leren. Bedankt voor je taalzeurtje!
Als HP zo met heel haar/zijn hart die opvang heeft bestierd, waarom spijt het haar/hem dan te moeten zeggen dat het geld op is? Het klinkt allemaal een beetje als excuses (Het spijt me wanneer dit komt als een teleurstelling...), terwijl trots voor de hand ligt. Kijk eens wat ik eigenhandig voor elkaar gebokst heb!
Bedankt voor je reactie. Het spijt haar omdat ze weet dat haar kinderen liever het geld gehad hadden. Ze is erg bescheiden, vandaar dat ze niet met haar trots te koop loopt. Ik hoop dat je het wat beter begrijpt.
Ik vind wel dat je tijdssprong weinig toevoegt aan het verhaal. Tenzij het je bedoeling was aan te tonen dat de toekomst niet veel verschilt van 2015. Als dat was had je dat wat mij betreft wat beter uit moeten melken.
Bedankt voor je reactie, Pim. De tijdssprong heb ik expres gedaan. In 2083 ben ik namelijk ongeveer 85 jaar oud. Ik probeerde me voor te stellen wat ik zelf zou schrijven, aangezien ik deze opdracht erg lastig vond. Daarop heb ik dit verhaal gebaseerd.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat origineel dat je de tijdsprong op je eigen leeftijd hebt gebaseerd. Het klinkt zover weg en eigenlijk is het dat ook weer niet. Je HP heeft haar eigen dromen geleefd, ze heeft een goed hart. Het is te hopen dat het tegen die tijd het beter gaat met de wereld, maar ik vrees net als jij dat dit niet gaat gebeuren. Leuk verhaal!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
2073 en even later lees ik 2083. Ik heb niet gelezen dat dit tien jaar geleden was. Die tijdsprong hoeft voor mij ook niet. Het is wel een heel aardige vrouw als ze zoveel weggeeft aan de Zambianen. Die zullen het ook meer nodig hebben dan haar kinderen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anne, Het verklaart je keuze en idd dat had je niet op kunnen nemen in het verhaal (dat het een soort van gefingeerde autobiografisch verhaal is)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zonder de reacties hierboven te hebben gelezen heb ik een vraagje (wellicht hierboven al gesteld) Staat dat restaurantje in Zambia? Is dat het opvanghuis waar ze het over had? Ik ben benieuwd of iemand van de familie zich over die Zambianen gaat ontfermen. Ik hoop het voor de hp, want dat is denk ik haar liefste wens.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het één van je mindere stukjes, Anne. Waarom, daar kan ik net mijn vinger niet opleggen. p.s.: hoe waren je examens? (of hoe noemen jullie dat weer?)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne, ik ben het met Lilithx eens dat dit stukje niet zo goed geschreven is als ik van je gewend ben. Je zult nog wel vermoeid zijn van al die examens. Maar het altruïstisch karakter van de overleden moeder is voortreffelijk. Als je plannen hebt om haar na te volgen, heb ik nu al bewondering voor je.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat origineel dat je de tijdsprong op je eigen leeftijd hebt gebaseerd. Het klinkt zover weg en eigenlijk is het dat ook weer niet. Je HP heeft haar eigen dromen geleefd, ze heeft een goed hart. Het is te hopen dat het tegen die tijd het beter gaat met de wereld, maar ik vrees net als jij dat dit niet gaat gebeuren.
Bedankt voor je reactie, Meta. Het lijkt inderdaad nog heel ver weg. Ik hoop ook dat het nog even mag duren :).
2073 en even later lees ik 2083. Ik heb niet gelezen dat dit tien jaar geleden was. Die tijdsprong hoeft voor mij ook niet. Het is wel een heel aardige vrouw als ze zoveel weggeeft aan de Zambianen. Die zullen het ook meer nodig hebben dan haar kinderen.
Dat weet ik wel zeker. Ik heb er een beetje een hekel aan wanneer iedereen allang genoeg geld heeft, maar alsnog hoopt op een hoge erfenis oid. Natuurlijk, iedereen doet eraan mee en ongemerkt doe je het zelf ook, maar soms dan merk ik het plotseling op en dan ergert het me. Bedankt voor je reactie.
Het verklaart je keuze en idd dat had je niet op kunnen nemen in het verhaal (dat het een soort van gefingeerde autobiografisch verhaal is)
Dankjewel voor je reactie. Ik ben blij dat het nu wat duidelijker is voor je ;).
Zonder de reacties hierboven te hebben gelezen heb ik een vraagje (wellicht hierboven al gesteld) Staat dat restaurantje in Zambia? Is dat het opvanghuis waar ze het over had? Ik ben benieuwd of iemand van de familie zich over die Zambianen gaat ontfermen. Ik hoop het voor de hp, want dat is denk ik haar liefste wens.
Ja, in Zambia is een restaurantje begonnen waar je gratis kunt eten. Wanneer de aller armsten geen maaltijd kunnen krijgen staan de deuren van haar restaurantje altijd open. Sinds kort kunnen ze er ook blijven slapen mochten ze geen dak boven hun hoofd hebben of op zoek zijn naar warmte en gezelligheid. Bedankt voor je reactie.
Ik vind het één van je mindere stukjes, Anne. Waarom, daar kan ik net mijn vinger niet opleggen.
Ik ben het helemaal met je eens, Lilith. Het spijt me. Ik voelde het al toen ik hem op het forum plaatste en het viel me al mee dat het niet al veel eerder was opgemerkt. Ik vond het dan ook een erg lastige opdracht. Ik ga gauw door naar de volgende! ;)
p.s.: hoe waren je examens? (of hoe noemen jullie dat weer?)
Ik zit in vwo 4, dus examens heb ik nog niet ;). Ik had een toetsweek, dus van elk vak een toets en dat in 5 schooldagen. Ik ben er goed doorheen gekomen en ik ben, zoals verwacht, over naar vwo 5!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me eerlijk gezegd wel bij bovenstaande commentaren aan. Misschien als je er iets futuristisch instopt wordt het denk ik wel een interessant stukje, want dat geeft het ook een tijdsbeeld weer. Wel een leuk idee om een testament te schetsen van een nogal vrijgevig persoon.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
p.s.: hoe waren je examens? (of hoe noemen jullie dat weer?)
Ik zit in vwo 4, dus examens heb ik nog niet ;). Ik had een toetsweek, dus van elk vak een toets en dat in 5 schooldagen. Ik ben er goed doorheen gekomen en ik ben, zoals verwacht, over naar vwo 5!
Ik ken er dus niets van hé, van het systeem in Nederland! Maar des te beter dat je door mag :) Ik ben ook geslaagd op de examens waaraan ik heb deelgenomen. Wou ik toch ook maar even van het SOL-dak schreeuwen. En nu terug on topic zeker :)

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
p.s.: hoe waren je examens? (of hoe noemen jullie dat weer?)
Ik zit in vwo 4, dus examens heb ik nog niet ;). Ik had een toetsweek, dus van elk vak een toets en dat in 5 schooldagen. Ik ben er goed doorheen gekomen en ik ben, zoals verwacht, over naar vwo 5!
Ik ken er dus niets van hé, van het systeem in Nederland! Maar des te beter dat je door mag :) Ik ben ook geslaagd op de examens waaraan ik heb deelgenomen. Wou ik toch ook maar even van het SOL-dak schreeuwen. En nu terug on topic zeker :)
Schreeuw er dan meteen bij VOOR welke examens je bent geslaagd. Dat is de logische vraag die volgt. 'Twee uur wandelen zonder stokken' of 'notariaat' is een groot verschil. Ik schat in dat het een examen is waar je heel trots op bent, maar dat je hier niet ongevraagd van de daken wilt schreeuwen. Ik schiet je dus te hulp. :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
p.s.: hoe waren je examens? (of hoe noemen jullie dat weer?)
Ik zit in vwo 4, dus examens heb ik nog niet ;). Ik had een toetsweek, dus van elk vak een toets en dat in 5 schooldagen. Ik ben er goed doorheen gekomen en ik ben, zoals verwacht, over naar vwo 5!
Ik ken er dus niets van hé, van het systeem in Nederland! Maar des te beter dat je door mag :) Ik ben ook geslaagd op de examens waaraan ik heb deelgenomen. Wou ik toch ook maar even van het SOL-dak schreeuwen. En nu terug on topic zeker :)
Schreeuw er dan meteen bij VOOR welke examens je bent geslaagd. Dat is de logische vraag die volgt. 'Twee uur wandelen zonder stokken' of 'notariaat' is een groot verschil. Ik schat in dat het een examen is waar je heel trots op bent, maar dat je hier niet ongevraagd van de daken wilt schreeuwen. Ik schiet je dus te hulp. :)
Voor mijn eerste jaar van mijn bachelor leerkracht lager onderwijs HAO, Dos :) Jij nieuwsgierige aap ^

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
p.s.: hoe waren je examens? (of hoe noemen jullie dat weer?)
Ik zit in vwo 4, dus examens heb ik nog niet ;). Ik had een toetsweek, dus van elk vak een toets en dat in 5 schooldagen. Ik ben er goed doorheen gekomen en ik ben, zoals verwacht, over naar vwo 5!
Ik ken er dus niets van hé, van het systeem in Nederland! Maar des te beter dat je door mag :) Ik ben ook geslaagd op de examens waaraan ik heb deelgenomen. Wou ik toch ook maar even van het SOL-dak schreeuwen. En nu terug on topic zeker :)
Schreeuw er dan meteen bij VOOR welke examens je bent geslaagd. Dat is de logische vraag die volgt. 'Twee uur wandelen zonder stokken' of 'notariaat' is een groot verschil. Ik schat in dat het een examen is waar je heel trots op bent, maar dat je hier niet ongevraagd van de daken wilt schreeuwen. Ik schiet je dus te hulp. :)
Voor mijn eerste jaar van mijn bachelor leerkracht lager onderwijs HAO, Dos :) Jij nieuwsgierige aap ^
Kijk, dat is een felicitatie waard. Bij dezen!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
p.s.: hoe waren je examens? (of hoe noemen jullie dat weer?)
Ik zit in vwo 4, dus examens heb ik nog niet ;). Ik had een toetsweek, dus van elk vak een toets en dat in 5 schooldagen. Ik ben er goed doorheen gekomen en ik ben, zoals verwacht, over naar vwo 5!
Ik ken er dus niets van hé, van het systeem in Nederland! Maar des te beter dat je door mag :) Ik ben ook geslaagd op de examens waaraan ik heb deelgenomen. Wou ik toch ook maar even van het SOL-dak schreeuwen. En nu terug on topic zeker :)
Schreeuw er dan meteen bij VOOR welke examens je bent geslaagd. Dat is de logische vraag die volgt. 'Twee uur wandelen zonder stokken' of 'notariaat' is een groot verschil. Ik schat in dat het een examen is waar je heel trots op bent, maar dat je hier niet ongevraagd van de daken wilt schreeuwen. Ik schiet je dus te hulp. :)
Voor mijn eerste jaar van mijn bachelor leerkracht lager onderwijs HAO, Dos :) Jij nieuwsgierige aap ^
Kijk, dat is een felicitatie waard. Bij dezen!
En van mij ook nog. Gefeliciteerd! :) :thumbsup: