Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#60 Roos

Beste Esther, Richard en Bas, Ik weet dat we elkaar de laatste jaren elkaar niet veel gezien hebben. En ik weet dat ik daar zelf verantwoordelijk voor ben geweest. Ik heb een pad door het leven gekozen dat uiteindelijk steeds minder mensen aandeed. Vooral jij, Bas, hebt mij dat heel erg kwalijk genomen. Je noemde me toen je weg liep een gedegenereerde feministe omdat ik, volgens jou, opzettelijk alleen leefde om te bewijzen dat ik het in mijn eentje kon rooien. In mijn eentje een zoon kon opvoeden. Het enige wat ik nu van je vraag is om terug te kijken. Het is niet wat ik wilde toen ik met Richard trouwde en al snel zwanger werd. Het was niet wat ik wilde toen Richard plotseling verdween, ja ik zeg verdween, en ik er alleen voor stond. Maar ik heb het gedaan en je bent er geen slecht mens door geworden, Bas, dat moet je eerlijk toegeven. Je kan je het waarschijnlijk niet herinneren maar we hebben ook ontzettend veel plezier gehad samen. Ik heb je nog die foto gestuurd, weet je wel, die die orgelman van ons gemaakt heeft, tijdens een van onze vele wandelingen door de stad. Jij op mijn rug in die draagzak. Daar was je nog helemaal niet boos. Ik heb nooit een reactie van je gehad. Ik hoorde van iedereen dat ze dachten dat ik naar Richard op zoek was en daarom door het hele land gewoond hebt. Maar ik kon niets verzinnen waarom hij weg was. Had hij schulden? Was hij gek geworden? Kon hij niet tegen het getrouwde bestaan? Durfde hij het niet aan om vader te zijn? Tot ik zijn dagboek vond, dat hij heimelijk bijhield en op zolder verstopt had. De waarheid is dat ik op de vlucht was, alhoewel hij me nooit bedreigd heeft. Op de laatste pagina’s stond nog maar één zin: Door haar kan ik niet gelukkig zijn. Tien pagina’s lang! Toen wist ik dat wij nooit door hem gevonden mochten worden. Mijn hele leven heb ik doorgebracht met de vraag wat hem bezielde, malend door mijn hoofd. Net als de vragen over ons leven, Esther. Ik heb nooit begrepen waarom jij je altijd achtergesteld voelde. En waarom je altijd wilde hebben wat ík had. Ik herinner me nog toen je met zo’n vilein lachje kwam vertellen dat je nu ook een vriendje had en dat die ook Richard heette. En hoe je keek naar die van mij. Was zijn nerveuze lachje een voorbode op zijn verdwijning, omdat hij niet meer van mij hield? Vlak na mij werd je ook zwanger. Wat moest ik denken? Later vertelde je dat je niet anders kon. Dat je wel moest. Dat het je enige manier was om de strijd met de dood aan te gaan. Je was altijd zo goed met woorden. Je was veel intelligenter dan ik. Waarom kon je niet je eigen leven leiden en moest je per se mijn leven stelen? Jouw Richard is wel bij jou gebleven; en je kind. Ik heb Barry een brief gestuurd en hem gevraagd hier niet aanwezig te zijn. Ook hij snapte niet waarom zijn vriendelijkheid naar mij toe niet begrepen werd. Ik laat al mijn bezittingen aan hem na. Een laatste groet, Roos

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marcus, Ik kan niet volgen waarom Barry de enige erfgenaam is (zoon bas heeft overigens altijd recht op zijn kindsdeel - daar moet hij dan wel zelf om vragen) Dingetje:
Ik heb een pad door het leven gekozen die
die is dat

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marcus, Ik kan niet volgen waarom Barry de enige erfgenaam is (zoon bas heeft overigens altijd recht op zijn kindsdeel - daar moet hij dan wel zelf om vragen) Dingetje:
Ik heb een pad door het leven gekozen die
die is dat
Je hebt gelijk; dat kindsdeel was ik even vergeten. Voor de rest simpel: Barry was de enige die haar niet met de nek aankeek. Dank voor het dingetje: gecorrigeerd.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Marcus, Als ik je verhaal lees heb ik een paar vragen en opmerkingen die me bezig houden. Ten eerste vraag ik me af of de inhoud die je deelt notaris-waardig is. Oftewel is het nodig om haar mening over haar kinderen te delen in bijzijn van een notaris? Ten tweede komt het nogal rauw op mijn dak vallen dat Barry de enige erfgenaam is. Dit vind ik een beetje een gemiste kans, want je werkt er eigenlijk niet naar toe. Laatst las ik een artikel dat je als schrijver moet schrijven als een 1+1 en niet als 2. Kortom je geeft wat en later nog een beetje en samen is de uitkomst twee. Naast mijn commentaar wil ik duidelijk aangeven dat ik je brief goed gelukt vind. Je trekt me in het leven van de hp en laat me meevoelen met haar kijk op haar erfgenamen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oftewel is het nodig om haar mening over haar kinderen te delen in bijzijn van een notaris? Ten tweede komt het nogal rauw op mijn dak vallen dat Barry de enige erfgenaam is. Dit vind ik een beetje een gemiste kans, want je werkt er eigenlijk niet naar toe..
Pim, bedankt voor je commentaar. Puntje 1: Goede vraag. Dat iemand, die diep teleurgesteld is door haar eigen familie, kiest voor een afstandelijke afhandeling kan nog wel, denk ik. Of de notaris dat zou doen, is de vraag. Puntje 2: Toch wel: eerst worden zoon Bas en zus beschreven op een manier die geen twijfel over laat over de mate van teleurstelling en kwetsing. Dat ze niet van plan is hen te begunstigen is daarom geen verrassing. Het verwarrende (de zwakte) van mijn stuk is wellicht deze: Barry is het kind van de ziekelijk jaloerse zus Esther maar, waarschijnlijk, verwekt door de Richard van Roos. Ik hoopte die verklaring te bereiken door ze vlak achter elkaar te noemen: "...en je kind. Ik heb Barry..."

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marcus, Op zich lijkt het me goed om verdekte toespelingen op te nemen. Mijn fout was in deze dat ik misschien niet geconcentreerd genoeg heb gelezen. De vraag blijft dan ook altijd wat geef je cadeau en wat moet de oplettende lezer zelf ontcijferen. Ik hoop altijd dat ik kies voor de gulden middenweg. Ofwel. Iemand die je verhaal globaler leest kan er iets uithalen. Degene die het herleest of erg goed oplet kan er een meerwaarde uitvissen. Ik weet niet wat verstandig is, maar ik denk dat je sommige essentiële dingen duidelijk genoeg moet vermelden. Dit is in ieder geval wat ik poog te doen in mijn verhalen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een zielig verhaal van een teleurgestelde HP. Jammer dat ze haar leven niet opnieuw opgepakt heeft, want Richard is haar zeker niet waard. Ik begrijp één dingetje niet, waarbij de zus zegt, dat het voor haar de enige manier is om met de dood om te gaan. Door jouw uitleg zag ik ook pas dat Barry de zoon van haar zus is. Maar verder vind ik het een mooie brief.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rancuneus mens, die Roos. Voor mij waren er ook wat onduidelijkheden in dit stukje, maar ik was wel geboeid.