Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 60 - een moederhart

Aan Demoer Johan, Frank en Bea Nu vader gestorven is, is het mijn beurt om een testament op te stellen. Een opdracht die me zwaarder valt dan verwacht, maar ik had het vader beloofd en belofte maakt, zoals jullie weten, schuld. Deze brief hoort bij mijn testament, wanneer deze wordt voorgelezen ben ik dus ook heengegaan. Jullie vader zal me geroepen hebben, hij haatte het om alleen te zijn. Ik heb meneer De Rijcke gevraagd om deze brief persoonlijk voor te lezen en jullie nadien een kopie te bezorgen. Dit zijn mijn laatste woorden, kinders, maar mijn liefde voor jullie is oneindig. Johan, mijn oudste held, de carrière die je hebt opgebouwd is indrukwekkend. Ik ben ontzettend fier op alles wat je al in het leven bereikt hebt. Ik mocht je er van papa nooit op wijzen, want anders zouden we je beperken, maar nu is het mijn laatste kans om je ogen te openen. Je doet het geweldig, schat, maar ik miste je zo hard in mijn leven. Je hebt het druk, dat begrijp ik, maar niemand zou het ooit te druk mogen hebben voor familie. Werk is belangrijk en de voldoening die je eruit haalt is prachtig om te zien, maar zonder geliefden in je leven zal je oude dag later een dooie en eenzame boel worden. Je hebt een prachtig vrouwtje, je broer en je zus aan je zijde staan. Probeer hen niet voorbij te lopen. Geef Lieve nog een extra dikke smakkerd van me en draag zorg voor elkaar. Frank, mijn warm hart, bedankt voor alles na papa’s dood. Je was mijn rots in de branding en zonder jou en de kinderen zou het me allemaal niet gelukt zijn. Hou die kleintjes van me veilig en geef ze elke dag een omaknuf. Ik ben trots op de goede inborst die je hebt, iedereen willen helpen, er voor elkeen zijn, steeds het beste voor hebben voor de anderen. Het is een gave, schat, maar jezelf voortdurend wegcijferen zal later nadelige gevolgen hebben. Ik weet dat alles wat je doet in teken staat van familie en vooral van je kinderen, maar Tom en Leentje beseffen ook dat mama en papa niet meer van elkaar houden. Je hoeft heus niet vast te houden aan een liefdeloos huwelijk. De liefde wacht nog op jou. Je bent een prachtige man, je verdient beter zoon. Bea, mijn dierbare dochter, ik buig nog steeds voor jou. Hoe jij alles in je eentje aanpakt en aankan. Ik kan niet beschrijven hoe véél deugd het me doet om te zien dat je een vrouw van de wereld bent. Een straffe madame, dat ben je! Toch zou het mooi zijn als je je hart weer durfde openen voor liefde. Papa wist het niet, maar ik heb het altijd geweten. Het is niet erg dat je op vrouwen valt, lieve meid. Het is niet erg! Het is nooit erg geweest! Ik ben fier op wie je bent en het maakt niet uit van wie je houdt. Jouw geluk is te belangrijk. Je mag je gevoelens niet verdringen, omdat het volgens enkele oude knarren niet goddelijk is. Je bent een godsgeschenk, zij die jou veroordelen zijn in fout. Daarbij, Els is een schat van een vrouw. Mijn lieve kinders, stuk voor stuk zijn jullie opgegroeid tot unieke prachtexemplaren van mensen. Uniek betekent natuurlijk ook dat jullie elk een eigen pad bewandelen. Toch wil ik vragen: verlies elkander nooit uit het oog. Mijn grootste hartenwens is dat jullie één front vormen. Om elkaars steun en toeverlaat te zijn, zodat jullie de soms harde en bittere wereld nooit alleen hoeven te trotseren. Dikke kussen, mama! Geraldine Demoer - Verbiest

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx, Ik overdrijf geen woord als ik zeg dat aangekomen bij het einde van de brief ik een brok in mijn keel wegslikte. Wat een emotionele brief heb je geschreven. Drie verschillende kinderen elk met hun eigen sores, raak geformuleerd, nog één keer door hun moeder. Wat geweldig goed gedaan van je. Proficiat met de geslaagde uitvoering van deze opdracht. Klein neuzeltje: heen gegaan is volgens mi 1 woord. Het is volgens mij heengaan en dus heengegaan. http://www.mijnwoordenboek.nl/werkwoord/heengaan

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, ik had het eerst aan elkaar geschreven en dan dacht ik weer apart. Ik had het beter opgezocht. Ik verander het onmiddellijk! Wauw wat een compliment. Mijn man vond het persoonlijk te zeemzoeterig, maar ik wou echt schrijven uit het standpunt van een bezorgde, liefdevolle moeder.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Echtgenoten zijn doorgaans niet de beste proeflezers. Niet tegen hem zeggen, hoor, want dan doet hij het niet meer. Wat een lieve brief. Mag ik nog even zeuren? Nou ja, ik doe het al. (mistte- miste) (in teken- in het teken) (Ik zou het uitroepteken als Het is niet erg weglaten. Daarvoor stond er al een en daarna ook) (zijn in fout. - zitten fout.)(?) (Daarnaast/Bovendien is Els een schat van een vrouw.)(?) (van mens zou ik weglaten. Ik dus, daar hoef je het niet mee eens te zijn) Ik denk dat alle ouders hopen dat hun kinderen één front vormen en elkaar steunen. Een mooie wens.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Natuurlijk mag jij zeuren Tja. Zo zie je maar dat iets snel snel schrijven gepaard gaat met fouten. Mistte, zo een grote kemel. De uitroeptekens zijn misschien te veel, maar ze kwamen er als vanzelf. Alsof ik schreef uit de vrouw zelf en dat ze haar zin een extra dimensie wou geven. Dank je dat je de tijd nam om het zo aandachtig te lezen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lilith. Het is inderdaad een prachtige moederliefdes verklaring aan haar kinderen. Een diepe buiging. :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lili, ik ben het helemaal met je man eens. Zo zeemzoet, dat ik er niet goed van word. Van dit soort afscheidsbrieven houd ik niet. Op enkele foutjes na, wel goed geschreven. De zinsnede 'wanneer deze wordt voorgelezen ben ik dus ook heengegaan.', is overbodig.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx, Het is inderdaad wat zoet - maar dat neemt niet weg dat moeder over haar dood heen nog invloed wil hebben op het wel en wee van haar kinderen. Dat heb je hier goed gevangen. Ik denk overigens dat ze alle drie weer snel overgaan tot de orde van de dag.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een lieve brief. Mooi geschreven. Als zussen altijd goed met elkaar overweg kunnen en contact houden met elkaar was ook de wens van mijn moeder.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, een mooie brief met veel warmte geschreven. Zeemzoeterig? Ja, dat wel een beetje..... Ik weet uit ondervinding dat het erg moeilijk is om de band tussen kinderen aan te moedigen en dat veel woorden de oren in-en uitgaan. De moeder van jouw brief heeft dat goed gezien om dat als "laatste wil" aan te kaarten. :o

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lilithx Ik sluit mij bij de bovenste commentaren aan, het is idd liefdevol en warm geschreven. Het enige wat mij stoort is dat het aan alle drie geschreven is, juist omdat het zo persoonlijk is. Ik zou ieder een brief apart gegeven hebben.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie allen voor de reacties. En dat jullie de tijd namen dit toch wel lange stuk even te lezen. Meta, in het echt zou de vrouw die ik in mijn hoofd geschapen heb al haar kinderen, kleinkinderen e.d. een afzonderlijke brief geschreven hebben, hier in deze opdracht was dat niet echt mogelijk.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een hele mooie brief van een hele lieve moeder. Je proeft de liefde tussen de zinnen door wanneer ze haar kinderen nog wat mee probeert te geven. Mooi gedaan :thumbsup:.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik geloof niet dat een vrouw die dergelijke dingen aan haar kinderen schrijft dat door een notaris in bijzijn van allen laat voorlezen. Ik snap de beperking van de opdracht, maar voor mij is deze brief dus niet geloofwaardig.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Resa en Anne. Schrijvenmaar, voor mij is het ook niet logisch dat de vrouw het allemaal verteld in haar afscheidsbrief en niet persoonlijk. Minpunten dus :) ik voldoe gelukkig wel aan de opdracht.