Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid

# 60 De verdeling

24 juni 2015 - 22:56
Lieve dochter en zoons, Momenteel zitten jullie bij de notaris om te horen hoeveel geld jullie kunnen vangen. Dat jullie al jaren niet zorgvuldig met geld kunnen omgaan, besef ik maar al te goed. Daarom heb ik een zekerheidje ingebouwd. Jullie denken natuurlijk dat deze ouwe lul veel geld nalaat. Ik weet dat jullie met een brede glimlach in het kantoor van de notaris zitten. Respect hebben jullie nooit voor mij gehad. Pa was alleen maar goed voor geld. Op het moment dat ik merkte hoe snel jullie mijn geld konden laten smelten, ben ik daarmee gestopt. Toen stopten jullie bezoekjes ook. Blij dat ik dood ben? Ik denk het wel. De laatste tijd ging het niet goed met me. Dat wisten jullie. Daarom is het des te schrijnender dat ik anderen om hulp moest vragen. Altijd heb ik gegeven waar jullie om vroegen. Dat is mijn grootste fout geweest. Ergens vermoed ik dat jullie met jullie gezinnen voor vanavond een groot feest hebben gepland. Ik vrees dat het een klein feestje wordt. Mijn leven lang heb ik hard gewerkt en ben een succesvolle zakenman geworden. Daar hebben jullie optimaal van geprofiteerd. Maar eens houdt vrijgevigheid op. De glimlach op jullie gezicht is waarschijnlijk veranderd in fronsende wenkbrauwen. Ook al ben ik dood, dan nog voel ik jullie ergernis. Ongetwijfeld is het jullie opgevallen dat er ook een vrouw in het kantoor zit, die jullie niet kennen. Zij is een dochter van mij. Alice heet ze. Natuurlijk zijn jullie stomverbaasd. Ja, vader heeft een relatie gehad met een geweldige vrouw. Dat hadden jullie niet verwacht, hè? Toen ik niemand vond om me de laatste tijd bij te staan, heb ik contact met Alice gezocht. Een paar keer per week kwam ze langs om boodschappen voor me te doen en het huis schoon te houden. Nooit heeft ze een cent voor haar hulp gevraagd. Als jullie meer over de relatie willen weten, dan kun je haar of haar moeder daarnaar vragen. Over deze openbaring voel ik me niet schuldig. Ik ben er juist blij mee. Helaas lijken jullie alle drie op je moeder. Hoewel ik het uiteraard betreur dat ze deze wereld vroeg moest verlaten. Voordat de notaris het testament gaat voorlezen, wil ik nog even kwijt dat het grootste gedeelte naar Alice gaat. Ja, ik weet dat jullie nu kwaad naar haar kijken, maar dat is onterecht. Als jullie mijn huis verkopen, gaat driekwart naar haar, evenals mijn geld. Ze is jullie zuster. Sluit haar in je armen. Daarnaast krijgt de buurvrouw, die me elke dag bezocht en met me meeleefde, ook een gedeelte van mijn nalatenschap. De notaris zal zo de verdeling voorlezen. Vergeet niet dat je in een eenvoudig huisje gelukkiger kunt zijn dan in het mooiste paleis. Het gaat jullie goed. Vader

9 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
24 juni 2015 - 23:17
Ha Tja, Een goed geschreven verhaal maar wel erg cliche.
Vergeet niet dat je in een eenvoudig huisje gelukkiger kunt zijn dan in het mooiste paleis.
erg mooie overdenking om mee af te sluiten! Driekwart gaat naar Alice, ik denk niet dat ze haar in de armen gaan sluiten ;)

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 juni 2015 - 1:24
Dat is ook de bedoeling niet. Cliché? Ik kan me niet voorstellen dat ik een dergelijke brief zou schrijven.

9 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 juni 2015 - 11:47
Hoi Tja, Waarschijnlijk heeft de vader zijn kinderen nog geholpen ook met deze nalatenschap. Een goede levensles voor hen. Mooi verhaal. Dank je wel

11 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 juni 2015 - 13:27
Tja, Mooi verhaal - en die kinderen gaan Alice natuurlijk niet in hun armen sluiten, ze zullen haar het leven zo zuur mogelijk maken.

10 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 juni 2015 - 20:33
Eigenlijk verraadt de man al van in het begin dat ze zijn dochter is. Of heeft hij nog een dochter? Ik vind het geweldig dat hij hun reactie voorspelt.

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 juni 2015 - 20:44
Ja, die brief is voor zijn dochter en zoons. De kinderen wisten niet dat hij nog een dochter had. Ouders kennen hun kinderen doorgaans heel goed.

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 juni 2015 - 22:21
In feite wel, maar dat had hij zijn drie kinderen nog niet willen laten merken. Vader had het wel met hen gehad. Triest maar waar. Ligt het nou aan mij of klopt het dat er minder mensen aan deze opdracht meedoen?

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
25 juni 2015 - 23:02
Dag Tja, het is een moeilijke opdracht, ik had er ook moeite mee, vooral na het lezen van een paar verhalen die kwestie moraal nogal deprimerend op me uitwerkten.... jouw verhaal boeide me wel, was me dat even een feestje in mineur! Enfin, Alice en de buurvrouw zijn voor hun goedheid beloond :o

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
25 juni 2015 - 23:06
Ik dacht al dat het een moeilijke opdracht was. Daarom heb ik mijn onzin er maar weer uit laten rollen.

26 juni 2015 - 8:04
Ik vond zelf de opracht niet zo moeilijk. Ik vrijwel direct een idee om uit te werken. Leuk verhaal over een bittere oude man. Puntje van aandacht: Alinea's in je brief maakt het prettiger lezen.

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
26 juni 2015 - 11:03
Ook hier wordt een rekening vereffend, met een onthulling. Mooie aap uit de mouw. Puntje van onduidelijkheid: Toen ik niemand vond om me de laatste tijd bij te staan, heb ik contact met haar gezocht. Zou ik veranderen in:Toen ik niemand vond om me de laatste tijd bij te staan, heb ik weer contact met mijn dochter gezocht. Want anders lijkt het erop dat hij contact met die geweldige vrouw had gezocht, en dat wordt hier volgens mij niet bedoeld.

9 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
27 juni 2015 - 10:30
Hoi Tja Een mooi verhaal. Het valt me op dat in de 'laatste willen' hier op het forum veel addertjes onder het gras zitten ;)

pr

11 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
27 juni 2015 - 15:23
Tja, af en toe denk ik dat je echt zo'n gemeen persoon bent als de overledene in dit verhaal. Mooi geschreven, goed neergezet. Pr

Tja

15 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
27 juni 2015 - 17:04
:D Kom maar niet bij me in de buurt. Mijn gemeenheid laat ik alleen maar op de pc de vrije loop. In feite ben ik een schatje.

10 jaar 9 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
30 juni 2015 - 20:10
Toen ik de opdracht las verheugde ik me al op jouw inzending. Er is namelijk niemand zo goed als Tja om een droog verhaal te schrijven waar je hartelijk om moet lachen. En daar ben je in geslaagd. Graag gelezen :thumbsup:.