Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#59 Kwaad

Zijn leven had een literaire wending genomen, zoiets als een writer's block met een open einde, maar dan in de politiek. Het was tijd voor een nieuwe wending. Maar hoe kon hij de mensen nu nog bereiken? Hij had alle beren op het strand al getoond, wat wilden ze nog meer om compleet uit hun dak te gaan? Misschien iets met een positieve connotatie? Iets leuks? Bevrijdingsdag? Ja! Nee, dat was te veel vlaggetjesdag, oranje slingers en geile Canadezen. Het ging om het overwinnen van het kwaad. Het Kwaad! Maar welk kwaad sprak nou het meeste aan? Nerveus drukte hij op zijn intercom. 'Gabriëlle?' 'Ja?' 'Wat is nou, voor jouw gevoel, het mooiste moment in de Nederlandse geschiedenis?' 'Huh?' 'Ik bedoel, welke dag zal je altijd bijblijven, omdat 'We' toen het kwaad hebben overwonnen?' 'Eh…' 'Begrijp je wat ik bedoel? Dat we het monster hebben overwonnen en die dag nog steeds koesteren…' 'Die dag?' 'D-day! Geweldig. Subliem! Meid, wat zou ik zijn zonder jou.' 'Maar ik wilde eigenlijk zeggen…' 'Dat ik daar niet zelf op gekomen ben, zeg' 'Nee, ik zat eigenlijk te denken aan Den Bril, weet je wel, toen de Spanjaarden…' 'Ik heb het toch niet over Spanjaarden, lieverd, maar bedankt voor de tip. Luister, ik wil zometeen even een press release de deur uit doen.' 'Oh spannend; waarom eigenlijk? 'We hebben toch net een nieuwe fractie voor de bevrijding van Europa gelanceerd?' 'Echt?' 'Ja, stomme koe. Het is trouwens Briel, niet bril; die was van, eh, nou dat weet je zelf wel, Alva.' 'Nee, ik ben juriste. Dat is echt geen alfawetenschap, hoor.' 'Wat?' 'Hoe bedoel je, wat?' 'Laat maar.' 'Geert?' 'Wat wil je?' 'Waar doen we dat normaal, een pers leasen?' 'Mijn god, ik moet hier weg.' 'Nou, je ging toch Europa in?' 'Gabriëlle' 'Zo heet ik, ja.' 'Boek even een vlucht naar Israel.' 'Oh jeetje, zijn die ook al geïslamiseerd?' 'Nee godvrrrrr, voor vakantie!!'

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb hier hartelijk om gelachen. Vooral je afsluiting over Israël. Helemaal passen bij Geert Wilders. Dat hij niet luistert naar zijn medewerkers ook denk ik. Mooi gedaan. Klein zeurtje: Ik ken het spreekwoord Beren op het strand niet. Ik dacht dat het beren op de weg zijn?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest erg lachen om dit stukje, Geert in Europa. Je hebt Geert en zijn assistente natuurlijk nogal karikaturaal neergezet, het echte inleven in de personages vind ik daardoor wat minder. Maar goed, het lijkt me ook lastig om vanuit zijn perspectief te schrijven. Klein taalpuntje: ...wat wilden ze nog meer om compleet uit hun dak te gaan? En ik gok dat je 'beren op het strand' bewust hebt neergezet om zijn dommigheid te benadrukken? ;) Ik vind het een leuk, humorvol stukje!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog leest vlot, goed gedaan! :thumbsup: Heeft zijn assistent ook geblondeerd haar of is ze van zichzelf blond? :D

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor het lezen en de reacties. @schrijvenmaar: ik wilde iets serieus doen maar had mezelf niet in de hand; zijn zoektocht naar sentimentaliteit in de Nederlandse samenleving en de afkalvende werking zijn dat natuurlijk nog steeds wel. @pim: je hebt gelijk; ik heb dit een beetje dommig uit het Amerikaans (dramatisch filmelement) vertaald. @schrijfcoach: achteraf vond ik het karikaturale een beetje jammer, maar is wel de beste manier om iets onschadelijk te maken. @Marietje: blondering valt wel mee; in het echt wel een slimme dame, denk ik: https://nl.wikipedia.org/wiki/Gabriëlle_Popken

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vermoed dat ie echt op deze manier op zoek is naar geschikte, doelbewust schokkende metaforen. Goed gedaan.