Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#58 Plons

Wat een heerlijk gevoel is dat: de koele wind in je oksels, een vriendelijk zonnetje op je gezicht en een spannende kriebel in je buik. Toen ik klein was, fantaseerde ik dat ik kon vliegen. Ik ging op het hoogste punt van de duinen staan en maakte flapperende bewegingen met mijn armen. Jaloers keek ik hoe de zeearenden van schrik opvlogen, met hun stevige, brede vlerken. Dat wou ik ook! Nu zweef ik hier, met mijn enorme vleugels. Het wieken is zwaarder dan ik dacht. Zou dat voor vogels ook zo inspannend zijn? De aarde wordt steeds kleiner onder mij. Ik kan mijn vader niet eens meer zien. Waarom mocht ik ook al weer niet te hoog vliegen? Ik kan het me werkelijk niet meer herinneren. Zo van boven ziet de zee er heel anders uit. De golven lijken net rimpeltjes. Zeg, wat vliegt daar nu? Was dat een veer? Ik ben op deze hoogte nog helemaal geen vogels tegen gekomen. Nou ja zeg, daar wappert nog een veer! En nog een... Waar komen die veren zo ineens vandaan? En wat druipt er voor plakkerigs langs mijn gezicht? Ineens hoor ik het mijn vader weer zeggen: 'Pas op dat je niet te hoog vliegt, want dan smelt de was door de zon.' Overal dwarrelen nu veren en de aarde komt snel dichterbij. Het frame van mijn vleugels is al bijna helemaal kaal! De kriebel in mijn buik wordt een knoop, ik heb het gevoel dat ik moet braken. Ogen dicht! Plons.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook hier weer een piepjonge Icarus. Heel verrassend en verfrissend. Het 'plons' op het einde neemt de dramatiek weg. Nu lijkt het alsof hij gewoon kopje onder gaat, zonder erg. Maar ach, waarom ook niet? Leuke invulling.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okey dat moeten jullie toch even uitleggen. Als iemand verdrinkt, is er toch ook een plons? Plons suggereert toch niet dat hij weer boven komt?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nee, maar plons klinkt wel erg vrolijk ende guitig. "Ogen dicht! Plons." is wat kinderen zeggen als ze voor het eerst in het diepe bad springen, dat maakt het wat onverwacht voor iemand van grote hoogte die te pletter stort in zee. Ik vind jouw Icarus nog tamelijk jong klinken, en dat verbaasd me omdat hij het heeft over zichzelf 'als kind' -wellicht liever iets als 'vroeger' of 'altijd al'? en het 'nog' voor het 'zwaarder dan ik dacht' zou ik denk ik ook liever weglaten maar vooral een leuke vlot geschreven invulling.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo zou de juf van de lagere school het verhaal vertellen voor de groep. De -Plons- maakt het inderdaad minder dramatisch. Het verraste me dat mijn zoon van 14 het verhaal van school kende. Eens vragen vanuit welke groep. ;) Een leuke invulling! :)

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Plons schrappen dan? Of laten staan voor het leuke effect? Bedankt voor alle feedback, ik ga het verwerken. Ik had een Icarus van een jaar of 16 op het oog.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaaltje. Het leest lekker vlot en lijkt haast achteloos geschreven. zeurtje: Het wieken? Niet een werkwoord wat mij iets zegt.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Plons schrappen dan? Of laten staan voor het leuke effect?
ik vind hem wel leuk, maar alleen jij kunt bepalen welk effect je wilt dat je tekst heeft; nu lijkt het mij idd vooral een leuke voorlees ersie voor de juf
Ik had een Icarus van een jaar of 16 op het oog.
tja, het zou kunnen, de ene zestienjarige is de andere niet zijnmanier van denken -en de plons- komen op mij jonger over maar misschien ook omdat het type dat op zijn zestiende zo denkt niet overeenkomt met het type dat Icarus in mijn eigen hoofd is?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
AllieCalhoun, Heel beeldend geschreven. De jeugdherinnering mooi ingepast. En de plons mag van mij blijven. Het is een 'onschuldig' woord, maar het kan ook betekenen dat hij verdrinkt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed geschreven, een mooi gezichtspunt, maar zijn gedachten komen toch niet over. Of is Icarus nogal simpel van geest?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie invulling. Wel een beetje naief om niet te weten waar de veren vandaan komen. Net alsof je in een vliegtuig zit en een straalmotor voorbij ziet komen. He waar komt die straalmotor vandaan. Ik zou gelijk in angst zijn en checken of die niet van mij is.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag AllieCalhoun, Ik las het met plezier, maar de 'plons' vind ik als afsluiting niet mooi. Niet alleen te luchtig, naar mijn smaak, maar het valt ini wezen ook buiten de gedachten van de hp.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha AllieCalhoun, Leuk verhaal. De afsluitende plons neemt een stuk zwaarte weg, alsof de HP een bommetje maakt vanaf een duikplank. Of je het weg moet laten is aan jou natuurlijk. Zelf vind ik het wel prettig, maar aangezien je verhaal al plons heet, is het wellicht dubbel. Met de naam "de duik" en als afsluiting: "plons" is natuurlijk ook leuk ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoveel mensen, zoveel zinnen, dat blijkt maar weer :-). Voor mij past 'plons' er ook niet in. Het verhaal als geheel is wel héél onderkoeld geschreven. Waar is de schrik, de paniek, als hij ziet dat het frame al bijna helemaal kaal is? Of is HP inderdaad een beetje simpel?

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar: elke zestienjarige is weer anders :P @janpmeijers: fijn dat je mijn 'plons' snapt :) @Stuvio: kun je je feedback wat uitleggen? Zo kort als je het nu zegt, kan ik er weinig mee. @Angelieke: bedankt voor je positieve feedback! @pim2000: Icarus is overmoedig, hij denkt dat hem niks kan gebeuren. Vandaar dat hij niet gelijk snapt dat er iets heel erg mis is. @Woodpecker: daar heb je gelijk in. Goed gezien! @Darkvalley: leuke suggestie voor de titel. Ik hou er persoonlijk wel van als titel en verhaal een soort rondje vormen, dat het einde aansluit bij de titel. Daarom heb ik het woord overgenomen. @krintje: Er had inderdaad misschien wel wat meer paniek in gemogen inderdaad. Mijn verdediging: Icarus is in mijn verhaal nog niet volwassen. Zijn prefrontale cortex, het gedeelte van je hersenen waarmee je de gevolgen van dingen kunt overzien, is nog niet klaar met ontwikkelen. Daarom overziet hij niet meteen de gevolgen van wat er gebeurt. :P @allen: ik laat de plons lekker staan. Hij zorgt in elk geval voor een levendige discussie. Ik vind het neutraal woord dat enkel aangeeft dat er iets in het water valt. Maar de discussie was leuk :)