Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

Wat mij opviel gedurende mijn genoten onderwijs en later.

Mijn onderwijs begon op de Christelijke Waalse Basisschool in Den Haag. Daar leerde ik ook in de Franse taal te zingen wat ik met mijn klasgenoten ook deed in de Waalse Kerk. Ook deze kerk staat in Den Haag bij het Paleis Noordeinde en in die kerk stond het schoolkoor bij het orgel die bespeeld werd door 1 van de onderwijzers,maar de schooldirecteur dirigeerde het schoolkoor. Dat schoolkoor zong de Franstalige kerkliederen meerstemmig wat prachtig klonk in die oude kerk. Het zingen in de Waals-Franse taal begon mij later dusdanig te boeien,dat ik die taal toch wel graag wilde leren,dus ik ging naar het Institute Francaise in Den Haag waar ik slaagde voor het 1e taal-brevet. Ondertussen werd ik door de Sociale Werkvoorziening als werknemer gedetacheerd bij het Centraal Bureau voor Genealogie,waar iedereen zijn of haar stamboom zelf kan samenstellen. Dat woord Genealogie is ook van Franse afkomst door de toenmalige president Napoleon. Ik mocht mijn familie ook onderzoeken in mijn vrijetijd en kwam terecht in 1699 in Noord-Frankrijk waar ik mijn familienaam Doove veelvuldig aantrof in de Franse archieven op het Internet. Vanaf mijn schooltijd en werk bij dat bureau blijkt dus dat mijn familienaam Doove mogelijk Franstalig is. Dat is een bepaalde lijn die mij prima bevalt en als ik de kans zie wil ik die taalkennis graag "opfrissen" en uitbreiden,bij het eten van Frans Stokbrood,kaasjes,Croissants en Jus de Pommes. In dat geval hoor ik ook graag die lichte Musetteklanken afgewisselt met zang van Charles Trenet. Helaas is de reis naar Frankrijk voor mij al te vermoeiend,maar ik kan op mijn PC ook kijken en luisteren naar die taal en muziek. Het valt mij dus op,dat ik kennelijk een Frans "tintje"in mij heb zitten. Dat realiseer ik mij nu pas op mijn oude dag:-)))) Of ik die taal nog bij kan leren is echt een apart verhaal. Hopelijk is dit een aardige bijdrage. Volgende week zie ik verder. Ik groet iedereen vriendelijk. Anton Doove.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anton. Wat fijn dat je ook wil deelnemen aan de wekelijkse schrijfopdrachten, maar er is wel één probleempje. We krijgen eigenlijk elke week (op woensdag) een opdracht. Deze week zitten we aan de wekelijkse opdracht 58. Als je dat bericht opent, kan je de uitdaging voor deze week nalezen. Het moet dus eigenlijk gaan over Icarus en zijn innerlijke monoloog. Het is niet erg als je de opdracht soms wat vrij interpreteert, dat heb ik deze week bijvoorbeeld ook gedaan, maar jouw stukje gaat echt over iets compleet anders. Als je besluit deel te nemen aan de wekelijkse schrijfopdrachten zet dan ook steeds het nummer van die week in je titel, dan weten wij bij welke opdracht het hoort.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Beste Lilithx. Je mag mijn verhaal bewaren tot volgende week maar het is voorlopig een eenmalige proef. Het is niet gezegd dat ik elke week iets kan insturen en zeker niet over iets waar ik geen verstand van heb. Ik kan alleen verhalen over mijn eigen ervaringen,dus misschien zit mijn verhaal bij de verkeerde groep. Uiteraard ga ik ermee accoord als je mijn verhaal verplaatst naar de juiste groep. Dan wil ik wel weten waar je het heen hebt verplaatst,zodat ik het wel terug kan vinden. Ik dank je voor je reactie en ik groet je vriendelijk. Anton Doove.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Het gaat er niet per se om dat je verstand van het onderwerp hoeft te hebben, Anton. Gewoon lekker fantaseren. Er staat ook altijd het max. woordenaantal bij. Je hoeft ook niet elke week iets op te sturen.

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het valt mij dus op,dat ik kennelijk een Frans "tintje"in mij heb zitten.
Het valt mij op dat bijna elk niet Afrikaans mens haar - zijn Afrikaans tintje is vergeten. Eigenlijk zijn wij familie, Anton. Vriendelijke groet van Lucy en Yrret.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Vind je het dom van mij dat ik je niet helemaal kan volgen, Yrret? ik heb ook verschillende tintjes. Geen vijftig tinten grijs, maar toch wel een beetje.