Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#58 - kattenkwaad

"Ik hoorde mijn vader roepen. Mijn oren vingen zijn woorden niet, maar zijn angstkreten des te meer. Het gebeurde snel. Het ene moment vloog ik nog hoog boven mijn vader, het andere moment raasde ik langs hem heen, richting aarde. Ik had zelfs de tijd niet om afscheid te nemen." "Maar waarom heb je dan niet geluisterd naar zijn raad?" "Luisterde jij altijd naar wat je ouders je zeiden?" "Nee, niet echt." "Wel, voor mij gold hetzelfde. Ik voelde me onverwoestbaar. Ik voelde me heerser van het luchtruim en ik was niet bang van de zon daar hoog in de hemel. Ik had er geen idee van dat zonnestralen zo ver reikten. " "En daarna. Wat gebeurde er daarna?" "Voor een tijdje was alles zwart. Ik herinner me niets meer van de val, noch van mijn vaders gezicht toen hij me te ruste legde. Het duurde even voor ik wakker werd, in volle paniek natuurlijk. De munt voor Charon vulde mijn ganse mond met een metaalachtige smaak. Ik wist onmiddellijk hoe laat het was." "En daarna?" "De rest hoef ik je toch niet vertellen? Jij hebt toch ook de Acheroon getrotseerd?" "Niet echt. Ik ben in deze verdommenis geboren." Normaal gezien probeer ik me zo goed en zo kwaad mogelijk aan de opdracht te houden, maar vandaag leidde mijn inspiratie me een andere kant uit.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx,
Normaal gezien probeer ik me zo goed en zo kwaad mogelijk aan de opdracht te houden, maar vandaag leidde mijn inspiratie me een andere kant uit.
Dat maakt mij niet uit. Mooie mythologische invulling.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
noch van mijn vaders gezicht als hij me te ruste legde
Originele invulling op deze manier. Ik vind je beginzinnen erg mooi. Deze zin loopt niet goed: als hij mij te ruste legt of toen hij mij te ruste legde.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Inspiratie gaat boven alles. Met plezier gelezen. Vooral de laatste zin. Dat ruikt, in samenhang met 'niet echt', naar een soort van kruisbestuiving :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lilithx Een leuk verhaal. Als ik het goed begrijp is hij dood. Ik vraag mij alleen af of je in het hiernamaals nog iets proeft, ...De munt voor Charon vulde mijn ganse mond met een metaalachtige smaak....

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lilithx Een leuk verhaal. Als ik het goed begrijp is hij dood. Ik vraag mij alleen af of je in het hiernamaals nog iets proeft, ...De munt voor Charon vulde mijn ganse mond met een metaalachtige smaak....
In een onderwereld als die van de Grieken en Romeinen voel, proef, zie, hoor, ruik en beleef je zeker nog van alles. De zielen daar ondergaan nog verschillende beproevingen. Hij is inderdaad dood :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben er nog niet helemaal uit met wie hij nu in gesprek is, maar het leest wel heerlijk vlot.
Héérlijk vlot; wat een compliment :) Met wie hij in gesprek is, daar ben ik zelf nog niet achter. Om één of andere reden gaf deze opdracht me enorm veel fantasie en zou ik het graag nog verder uitwerken.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Inspiratie gaat boven alles. Met plezier gelezen. Vooral de laatste zin. Dat ruikt, in samenhang met 'niet echt', naar een soort van kruisbestuiving :)
En dat was ook mijn bedoeling, die hint naar meer, naar een ander verhaal. Dank je wel, Woodie

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
noch van mijn vaders gezicht als hij me te ruste legde
Originele invulling op deze manier. Ik vind je beginzinnen erg mooi. Deze zin loopt niet goed: als hij mij te ruste legt of toen hij mij te ruste legde.
Dank je Nyceway Dank je wel. Ik heb de zin al meerdere keren in de mond genomen en voor mij leest hij vlot. Zou het beter zijn met 'toen', is als niet correct misschien?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lilithx,
Normaal gezien probeer ik me zo goed en zo kwaad mogelijk aan de opdracht te houden, maar vandaag leidde mijn inspiratie me een andere kant uit.
Dat maakt mij niet uit. Mooie mythologische invulling.
Dank u, Jan!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
noch van mijn vaders gezicht als hij me te ruste legde
Originele invulling op deze manier. Ik vind je beginzinnen erg mooi. Deze zin loopt niet goed: als hij mij te ruste legt of toen hij mij te ruste legde.
Dank je Nyceway Dank je wel. Ik heb de zin al meerdere keren in de mond genomen en voor mij leest hij vlot. Zou het beter zijn met 'toen', is als niet correct misschien?
ik heb het inmiddels bij Vlaamse schrijvers meer gezien en zal dus niet meer roepen dat het fout is, maar 'nederlands' is het niet; in Nederland heeft de verleden tijd echt 'toen' nodig

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
noch van mijn vaders gezicht als hij me te ruste legde
Originele invulling op deze manier. Ik vind je beginzinnen erg mooi. Deze zin loopt niet goed: als hij mij te ruste legt of toen hij mij te ruste legde.
Dank je Nyceway Dank je wel. Ik heb de zin al meerdere keren in de mond genomen en voor mij leest hij vlot. Zou het beter zijn met 'toen', is als niet correct misschien?
ik heb het inmiddels bij Vlaamse schrijvers meer gezien en zal dus niet meer roepen dat het fout is, maar 'nederlands' is het niet; in Nederland heeft de verleden tijd echt 'toen' nodig
Je hebt helemaal gelijk, schrijvenmaar. Ik heb het nog even opgezocht, want ik begreep niet juist waarom als niet zou mogen. Blijkbaar mag 'als' ook gebruikt worden bij verleden tijd, maar dan om een herhaling aan te geven. Ik verander het :) Weer iets bijgeleerd. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1308/toen…

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het doet me vaag wat denken aan Er de Pamphyliër, de mythe van Plato. Icarus is natuurlijk dood, maar in de aangehaalde mythe van Plato vertelt Er over zijn belevenissen in de' overgang'. Dit sluit hier mooi bij aan. Ook mooi: het taalgebruik van de jeugdige Icarus. Passende tijdloosheid. Fijn stukje.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het doet me vaag wat denken aan Er de Pamphyliër, de mythe van Plato. Icarus is natuurlijk dood, maar in de aangehaalde mythe van Plato vertelt Er over zijn belevenissen in de' overgang'. Dit sluit hier mooi bij aan. Ook mooi: het taalgebruik van de jeugdige Icarus. Passende tijdloosheid. Fijn stukje.
Dank je wel om te lezen en natuurlijk ook voor het compliment over mijn taalgebruik! :) Deze mythe kende ik nog niet, maar na wat opzoekingswerk, begrijp ik wat je bedoelt. Het lijkt me een ontzettend interessante mythe om te ontdekken.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat fijn om zoveel verschillende verhalen over 'hetzelfde' onderwerp te lezen. De dialoog maakt het levendig, ook al is hij dan dood.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, doet me een beetje denken aan de finale van I Claudius waarin de keizer na zijn dood nog een dialoog voert met het opperwezen, de Sybel. Claudius: I cheated them again. They all think I'm dead! The Sybil: But you are dead, you fool! You're as dead as anyone can be.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De dialoog loopt idd erg vlot en is leuk om te lezen, zoals menigeen al heeft opgemerkt. Het is mij alleen nog niet helemaal duidelijk of het een mono- of dialoog is.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Lilithx, Leuk dat je zoveel inspiratie uit de opdracht kreeg dat je je eigen weg bent gegaan. Ik lees de dialoog als iemand die tegen zichzelf praat. Mooi verhaal en origineel.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het las prettig, al duurde het even voordat ik inzag dat je geen innerlijke monoloog aan het voeren was. Wie was nu zijn gesprekspartner?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie allemaal voor de (lovende) reacties. Deze Icarus is inderdaad in dialoog, met wie doet er in dit verhaal zo niet toe. Het was vooral mijn bedoeling een 'straffe en goede' dialoog neer te pennen, want daar leidde mijn inspiratie me heen. Een gesprek in het hiernamaals.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je begin erg mooi. Leuk dat je het in een dialoog hebt geschreven. Een originele invulling!
Dank je, Anne!