Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 57 De geit

Met een slippende v-snaar komt de Mercedes de boerderijcamping oprijden, uitlaatdampen verpesten de schone landlucht. De schokdempers hebben hun beste tijd gehad, stel ik met een opgetrokken wenkbrauw vast en schenk het blikje bier leeg in mijn glas. Een boom van een vent stapt uit, hij laat de moter stationair draaien. Met een chagrijnig gezicht kijkt hij tussen de fruitbomen door naar de weilanden. Zijn tengere vrouwtje loopt voorzichtig op haar naaldhakken om de auto heen. Ze plukt aan haar te korte truitje. Van achter mijn bierglas zie ik een discussie ontstaan. Hij beent naar de achterklep en smijt hun bezittingen naast haar neer. Wiebelig doet blondie een paar passen achteruit. Een blauwe walm neemt bezit van de camping, het slaat op mijn toch al gevoelige longen. Tentstokken en haringen vallen rammelend op het grasveldje. Met handen als kolenschoppen slaat hij het tentzeil uit. Blondie zit op haar hurken een bosje scheerlijnen te ontwarren. Eindelijk doet hij de knorrende diesel uit. Een weldadige rust daalt neer over de camping. De man trekt het t-shirt over zijn hoofd, hij heeft grotere borsten dan zijn vrouw. Met kordate bewegingen begint hij de stokken door het tentdoek te wurmen. Het valt mij mee dat ze er soepeltjes doorheen schuiven. Daarna gebaart hij naar blondie, zij takkelt naar hem toe, grijpt met een bedenkelijk gezicht de tent, en wacht op verdere aanwijzingen. Hij hijst zijn spijkerbroek over zijn bilspleet, pakt een hamer en het bosje ontwarde touwen. Een geit stopt zijn kop tussen het prikkeldraad door. Verveeld grijp ik naar mijn krant. Zo te zien lukt het allemaal aan de overkant. Getik van de hamer geeft aan dat de iglotent bijna staat. Blondie gilt. ‘Kutgeit!’ Hoor ik de man schreeuwen. Over mijn krant zie ik een campingtafel door het weiland vliegen, gemekker van de geit geeft aan dat het raak is. Bonte stukjes stof van blondie’s rokje zitten in de bek van het dier. Ik voel mijn mondhoeken omhoog gaan.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:) Erg leuk verhaal. En ook geloofwaardig. Ik denk dat je aan je tafeltje op de camping dit soort dingen zomaar mee kan maken. Leuk geschreven.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, ik heb meerdere keren op een boerderij camping gestaan en soms weet je niet wat je meemaakt. (kippen in de caravan, paarden die losbreken en over de camping stormen etc...) Klein zeurtje: ... vast, en schenk het blikje ... Voor het woord en hoeft geen komma.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor je reactie Angelieke, je maakt inderdaad de vreemdste dingen mee op een camping ;) Bedankt voor je reactie Pim, je bent dus ervaringsdeskundige op boerderij campings :D Het is in ieder geval niet saai. Ik heb het zeurtje aan gepast ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk verhaal, Meta, en goed geschreven. Leuk ook hoe je de tafel erin hebt verwerkt. Een paar kleine taalzeurtjes: Na 'stationair draaien' zou ik eindigen met een punt en dan een nieuwe zin beginnen. Vanachter = Van achter Hij heeft meer borsten... Hoeveel? Drie? (Ik zou er 'grotere' borsten van maken) Kut geit = Kutgeit Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zij tackelt naar hem toe. - Ik ken tackelen eigenlijk alleen als in onderuithalen, aanvallen,... Wat bedoel jij hier juist? Door 'tackelen' word ik jammer genoeg uit het verhaal gehaald, maar dat kan ook aan mijn slechte woordenschatkennis liggen :( en dan een slippende v-snaar...Wat mag ik me daarbij voorstellen? Voor de rest... Magnifiek geschreven. Ik vraag mij af wat die twee ginds komen zoeken op de camping :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Liltihx Bedank voor je reactie :) Tackelt, komt van takkelen. Misschien heb ik het verkeerd geschreven en is het takkelt ? Ik was al bang dat ik weer een Duits woord er doorheen gegooid had, dat overkomt mij nog wel eens. Een slippende v-snaar kun je een beetje omschrijven als gierend. Het is een typisch geluid. Als je het een keer gehoord hebt vergeet je het niet meer ;) Een van de twee wilde en keer verse landlucht snuiven. Ik denk dat het meteen de laatste keer is, wat je laatste vraag betreft :D En bedankt voor je compliment!

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
takkelen ken ik ook niet en mijn dikke van dale vindt het niet terug :( Dus ik denk dat mijn gevoel juist is en dat het woord in het Nederlands niet bestaat. tackelt kan in ieder geval niet van takkelen komen. Lijkt me wat raar dat een c opeens een k wordt, niet? Wat wil je eigenlijk juist zeggen. Dat ze komt aan gewaggeld op haar hoge naaldhakken?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Lilithx Wat ik wil zeggen, is, dat ze op hoge hakken rond paradeert . Waggelen vind ik niet het juiste woord. Ik zal tackelt veranderen in takkelt ;) Het is echt een Nederlandse uitdrukking ook al vind je hem niet terug op internet. Misschien is het streektaal, geen idee, maar wij gebruiken het woord vaak. Mijn dochter vertelde, dat ze bij haar op het werk ook tegen haar zeggen dat ze op hoge hakken takkelt.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is een leuk verhaal. Heel beeldend en overtuigend geschreven. Ik heb het met plezier gelezen. Zeuren op zondag: Hij beent naar de achterklep en smijt hun bezittingen naast haar neer. Bezittingen vind ik te algemeen. Ik heb er geen beeld bij. Een plasmascherm? Tafelzilver? De grootste hits van Hazes?
Een slippende v-snaar kun je een beetje omschrijven als gierend. Het is een typisch geluid. Als je het een keer gehoord hebt vergeet je het niet meer ;)!
Dus dan wordt het: Met het typische gierdende geluid van een slippende v-snaar ......
Wat ik wil zeggen, is, dat ze op hoge hakken rond paradeert
Waarom zeg je dat dan niet? Ik ken het woord 'takkelen' ook niet. 'Paraderen' wel.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Olaf Bedankt voor je leuke reactie. Ik moest wel grinniken over het plasmascherm e.d. maar je hebt wel een punt. Campingspullen was handiger geweest.. Wat de andere zondag zeurtjes betreft ;) Ik probeer het zo beknopt mogelijk te houden, vandaar alleen de slippende v-snaar. Ja, dat takkelen. Ik heb het meerdere mensen in mijn omgeving gevraagd en inderdaad, de een kent het wel en de ander absoluut niet. Ik laat het staan omdat het nu ondertussen wel duidelijk is ;) Maar ik heb er wel weer veel van opgestoken, dus bedankt voor de tips :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, dit is een leuk geschreven verhaal. Met de nodige humor worden mensen bekeken die eigenlijk niet op de landelijke camping gewenst worden door hun anders-zijn-gedrag. Vermakelijk, hoor! Goed dat het tafeltje in de tekst verwerkt werd, dat was tenslotte zo'n beetje de opdracht van deze week. Ik had wel medelijden met de afgestrafte geit....... :p

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Blavatski Bedankt voor je reactie. Die arme geit inderdaad, het is bijna dierenmishandeling. Ik heb het zelf als klein meisje meegemaakt op de kinderboerderij dat mijn jurkje opgegeten werd. Gelukkig kreeg die geit geen tafel om zijn oren, ook al gilde ik als een speenvarken. :crybaby:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meta, Mooi verhaal, het is inderdaad zielig voor die geit, hoewel ik me de frustratie van die man wel goed voor kan stellen. Klein dingetje: je noemt die vrouw opeens blondie, zonder eerder te hebben vermeld dat ze blond haar heeft. Dat komt een beetje uit de lucht vallen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zet gelijk je personages goed neer en dat trekt me mee je verhaal in. Geweldig hoe je de borsten van de man omschrijft :lol:, gelukkig ben ik niet de enige die dat telkens opvalt ;). Een leuk tafereel op de camping. Sommige mensen zijn gewoon niet gemaakt voor het kamperen (en ik behoor ook tot die groep ;) ).

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen. Ik vind je laatste zin een mooi understatement. Wat betreft takkelen: ik ben wel benieuwd waar je vandaan komt (welk deel van het land). Ik heb namelijk ook regelmatig dat ik een woord gebruik waarvan ik ZEKER weet dat het bestaat, maar wat mij dan een zeer vervreemdende blik van mijn man oplevert. Soms heb ik het woordenboek dan aan mijn zij, maar ook regelmatig niet, en dan is het waarschijnlijk dialect (met een vader uit de Achterhoek en een moeder van Goerree is dat niet zo verwonderlijk).

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je zet gelijk je personages goed neer en dat trekt me mee je verhaal in. Geweldig hoe je de borsten van de man omschrijft :lol:, gelukkig ben ik niet de enige die dat telkens opvalt ;). Een leuk tafereel op de camping. Sommige mensen zijn gewoon niet gemaakt voor het kamperen (en ik behoor ook tot die groep ;) ).
Dankje Anne voor het grote compliment. :) Met die borsten heb ik wel even getwijfeld, ik wilde niet beledigend overkomen ;) maar kon het toch niet laten. Verder ben ik altijd een mooi weer kampeerster geweest, na één dag regen was ik al chagrijnig. Nu krijg je mij echt niet meer een tent in.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Allie Bedankt voor je leuke reactie :) Ik heb geen idee waar ik het woord takkelen opgeduikeld heb. Ik ben geboren in Friesland. Daarna heb ik een groot deel van mijn jeugd in Duitsland gewoond. Verder heb ik in Zeeland, Brabant en Rotterdam gewoond en ben uiteindelijk in Culemborg (Gelderland) blijven hangen. Aangezien we hier wat Utrechtse invloeden hebben, hoewel een echte Kuilenburger daar waarschijnlijk beledigd over zou zijn, kan ik mij voorstellen dat de uitdrukking daar vandaan komt. ;)