Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#57 De Straatveger

Van: Harry Kehrschaufel Verzonden: donderdag 18 april 2015 10:44 Aan: rabin.baldewsingh @ denhaag.nl Onderwerp: Werken voor de bijstand Beste Rabin, Twintig jaar heb ik de straten van Den Haag schoongeveegd. 20 jaar van mijn leven kwam ik opdraven na Koniginnenach. Maar ook na de kampioenswedstrijd van ADO in 2003 en op nieuwjaarsochtend, als iedereen lam van het kantelen op bed ligt, stond ik om zeven uur te ploeteren op straat. Drie jaar geleden werd ik te duur en ben ik ontslagen. Ik kon mijn bezem inleveren en mocht gaan. "Dank je wel Harry." zei je, "Je hebt een smetteloze staat van dienst." Na mijn ontslag heb ik me twee jaar een slag in de rondte gesolliciteerd. Maar ja, wie wil er nou een professôh van 53 met alleen MAVO? Niemand dus. Om de eindjes aan elkaar te knopen moest ik bij de sociale dienst aankloppen voor een bijstandsuitkering. Da's geen vetpot, € 1.372,63 om precies te zijn. Maar weet je wat erger is dan werkeloos zijn? Je het schompus vervelen en een wijffie dat de hele dag aan je kop kankert. Ik was dan ook erg blij met uw brief van 13 maart waar in u mij oproept iets te komen doen. Dat het verplicht is, omdat ik anders mijn uitkering verlies neem ik op de koop toe. Ik heb eindelijk een reden om overdag de hort op te gaan en ben ook van het gezeik van m'n mokkel verlost. Maar het lachen was snel over, dat kan ik je wel vertellen. Weet je wat ik mag komen doen voor mijn uitkering? De straten van Den Haag schoonvegen! Welke mongool bedenkt zoiets? Kan ik komen opdraven om hetzelfde werk te doen voor 450 euro minder dan drie jaar terug. Nou heb ik zelf een voorstel welke ik graag deel. Als ik nou, met behoud van uitkering, uw werk overneem? Dan word ik de nieuwe pennenlikker op het gemeentehuis en heeft u tijd om een psychiater te bezoeken, want het kan niet anders dat u krankjorum bent geworden. Als u gebruik wilt maken van mijn aanbod hoor ik het graag. Ik wil best een bakkie pleur komen drinken om erover te praten. Ik heb namelijk tijd zat. Krijg de tering, Harry Kehrschaufel

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag pim, Ik zie wat schoonheidsfoutjes, maar die schrijf ik plaatsvervangend toe aan de briefschrijver. Het onbegrip en de woede mooi en authentiek vertaald. Het wrange is dat dit verhaal op waarheid berust.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angelique en Meta: Leuk dat jullie van het verhaal hebben genoten. Ik had zelf ook plezier in het schrijven. En hoe gek kan de wereld zijn he. @ Jan P: Leuk he Haagse streektaal. En dat voor iemand die uit Brabant komt. Dan is internet een uitkomst om op zoek te gaan naar Haagse woordenlijsten. @woodpecker: Ik heb geprobeerd het taalgebruik simpel te houden omdat de straatveger niet te ver heeft doorgeleerd, maar echte fouten heb ik geprobeerd te vermijden. Helaas sluipen deze er wel eens in. @dark valley: kijk eens op http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/detail/… @Bart Snel: Ik ben in het verleden naar verschillende voorstellingen geweest van Harrie Jekkers. Ik vind hem geweldig. Jammer dat het bergafwaarts is gegaan met hem. Hij was te goed bevriend met Johnny (Johnny Walker).

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Je hebt een smetteloze staat van dienst." tegen een straatveger; erg goed. En 'krijg de tering'; super. Spitsvondige reactie ook. Let op: de 'r' van pleur niet uitspreken; wordt iets van 'ah'.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marcus, Ik heb gestoeid met de uitspraak, maar heb er voor gekozen om in ieder geval goed gespeld te schrijven. Wat is daar gebruikelijk in. Fonetisch opschrijven of niet? Dank je wel voor je mooie reactie

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je een maatschappelijk probleem aankaart in je brief!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marcus, Ik heb gestoeid met de uitspraak, maar heb er voor gekozen om in ieder geval goed gespeld te schrijven. Wat is daar gebruikelijk in. Fonetisch opschrijven of niet? Dank je wel voor je mooie reactie
Het online woordenboek zegt er niks over maar ik zou het gewoon doen; wordt het pleuh of pleuah, met een bijna stomme a.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed gedaan, gosâh! Ik schèt beinâh in me broek van ut lachûh. De haagse puntjes: koninginnenach ipv koninginnenagh (Dat is de officiële naam van het festival) een bakkie pleur. Als het gaat om koffie hoor je wel een 'r'. Zeg je: "pleuâht op". Dan hoor je de 'r' niet. Mongool is typisch haags, kantelen denk ik niet. En nog een klein dingetje. Iemand uit een volkswijk met een MAVO diploma noemen ze een professôh.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Olaf, kantelen is een opmerking uit een show van Harrie Jekkers, je weet wel, jullie ambassadeur. Jij komt zeker uit Den Haag? Bedankt voor je snelcursus Haags. Geweldig die professôh. Pleur verander ik weer terug in pleur. en de rest neem ik ook nog even mee. dank je wel.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, Een verhaal vol volkse humor! Het gegeven is natuurlijk diep treurig, maar ik heb ècht zitten lachen. Tussen haakjes, die uitkering vind ik niet mis. Daar wil ik direct voor tekenen: mijn pensioen zit daar dik onder! :o

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Blavatski, Ik zie dat ik deze bedragen niet goed heb overgenomen van de website die ik hiervoor heb geraadpleegd. Toch liggen deze bedragen niet ver van de werkelijkheid als het gaat om een gezinssituatie. Leuk dat je hebt genoten van het verhaal.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Olaf, kantelen is een opmerking uit een show van Harrie Jekkers, je weet wel, jullie ambassadeur. Jij komt zeker uit Den Haag? Bedankt voor je snelcursus Haags. Geweldig die professôh. Pleur verander ik weer terug in pleur. en de rest neem ik ook nog even mee. dank je wel.
Jep, ik kom uit Den Haag. Als Harrie Jekkers het zegt dan moet het wel goed zijn.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pim, Leuk dat je een krantenartikel hebt gebruikt en dapper dat je Haags durft te gebruiken als je er niet vandaan komt. Ik heb ook even lopen zoeken, lijkt erop dat Schompus Rotterdams is. Hoewel het misschien in Den Haag ook wel wordt gebruikt hoor, immers hoor ik hier in Amsterdam ook geregeld het 'bakkie pleur' langskomen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi pim, De dijk komt uit Zaandam:d. Ik had het woord schompus gevonden in een rotterdams woordenboek, dus dacht dat het wellicht Rotterdams is. Maar misschien komt het wel Amsterdam, hier heb je tenslotte ook genoeg volksbuurten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, Harry heeft veel frustraties. De woede heb je in elk geval goed weten te vangen. Ik heb het artikel gelezen en het is toch te erg voor woorden. Begrijpelijk dat je zo'n mail gaat sturen.

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het met veel plezier gelezen. Het bedrag wat je noemt is ongeveer 70 euro teveel, en inderdaad alleen als je met zn tweeen bent. Ik vind het mooi hoe je over een maatschappelijk pijnpunt schrijft. In dat haagse accent komt het extra mooi over (Ik moet denken aan: 'Krijg toch allemaal de klere, val voor mijn part allemaal dood, (...) ik eindig toch wel in de goot).