Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 Levensovertuiging onbekend

'Heeft iemand al contact gelegd met familieleden?' Carolien pakt het klembord met medische gegevens dat aan het voeteneind van het bed hangt. De patiënt is een jonge man met blonde krullen. Hij heeft zijn ogen gesloten. Om hem heen staan allerlei apparaten die zijn vitaliteit zorgvuldig monitoren. 'Nee dokter, we weten niet wie hij is,' zegt de zuster die zijn infuus aan het vervangen is. 'Hmm... een John Doe dus,' zegt Carolien peinzend. Zakelijk vervolgt ze: 'Dat is erg onhandig, er moeten belangrijke beslissingen genomen worden. Als ik dit zo zie,' ze tikt op het klembord, 'heeft meneer weinig tot geen hersenactiviteit meer. Heeft meneer een donorcodicil?' 'Dat weten we ook niet. Hij is binnengebracht zonder persoonlijke bezittingen.' 'Hmm... ook geen kruisje, ster, of...' Ze denkt even na. 'Halve maan?' 'Nee, niets.' Carolien zucht en diept een pen op uit de zak van haar witte jas. Ze zet een kruisje in een vakje op het klembord. Levensovertuiging onbekend. 'Dat is balen, ik hoopte dat dit mijn makkelijke patiënt was vandaag.' Ze hangt het klembord weer aan het voeteneind van het bed en loopt vastberaden de kamer uit. Op de drempel draait ze zich nog een keer om. 'Heeft iemand meneers penis al bekeken?'

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Allie, Grappig verhaal maar de referentie op het einde snapte ik niet. Met name het stukje
Zakelijk vervolgt ze: 'Dat is erg onhandig, er moeten belangrijke beslissingen genomen worden. Als ik dit zo zie,' ze tikt op het klembord, 'heeft meneer weinig tot geen hersenactiviteit meer. Heeft meneer een donorcodicil?
vind ik erg sterk tot de verbeelding spreken.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Allie, hoe kom je erop?!!! Ik moest wel lachen. Ernstig nu. Komt een besnijdenis alleen bij het Joodse volk voor? Dan is er geen twijfel over de geloofsovertuiging... Ik weet dat ècht niet! :o

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, ik heb het gegoogled :P Besnijdenis gebeurt ook bij moslims, maar op een ander moment. En ook soms bij christenen in Amerika en bij bepaalde yoga-achtige levensovertuigingen. Ik ben blij dat jullie zo positief reageren, ik twijfelde of die laatste zin niet te ver ging.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag AllieCalhoun, Met plezier gelezen. Die laatste zin, die interpreteerde ik dus anders omdat onlangs de eerste geslaagde penistransplantatie heeft plaatsgevonden. Ik las er dus een voortzetting in van de zakelijke reactie van de arts van dienst :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal, één zeurtje: het woord zuster wordt eigenlijk in de zorg nauwelijks gebruikt. Het is verpleegkundige of verzorgende. Mijn vrouw gaat namelijk steigeren als je het gebruikt, die werkt in de zorg.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig verhaal Allie. De laatste zin is juist geweldig. Het zeurtje: De eerste patiënt mist een trema :D

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt allemaal voor de complimenten! @pim2000: kun je ook uitleggen wat er mis is met de term 'zuster'? Ik vind dat namelijk veel liever klinken dan 'verpleegkundige'. @Olaf: thanks :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuke invulling van de opdracht waarbij de levensovertuiging onbekend is, waardoor de identiteit onduidelijk is. De levensovertuiging speelt in dit verhaal een hoofdrol, meer nog dan de arme man die op het bed ligt. Je had ook verpleegster kunnen zeggen, dat is minder stijf dan verpleegkundige. In Amerika schijnt besnijdenis standaard plaats te vinden in ziekenhuizen, heel anders dan in Nederland. Dat doet vermoeden dat het verhaal in Nederland of een degelijk land plaatsvindt.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal. Ik vindt het wel een leuk gegeven dat je bij iemand die zo goed als dood is de 'levensovertuiging' moet zien te vinden.