Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 De elfde code

Die avond slaat de klok elf keer. Op de terrasjes onder de kerk heerst gezelligheid en de straten zijn gevuld met toeristen. In het eenvoudige eethuisje zitten een paar mensen die de weg gevonden hebben naar de bijzondere creaties van de sushimaster. Nietsja kijkt gespannen op zijn tablet terwijl hij de slagen telt. Hij durft niet naar de toren te kijken om de wijzerplaat te controleren, bang dat hij is om op te vallen. Maar hij ziet op zijn tablet dat het zeven uur is. Hij heeft het goed gehoord, het is zijn tijd om te gaan. Hij doopt zijn laatste maki in de Soysaus met Wasabi en stopt hem in zijn mond. Hij proeft de anders zo heerlijke smaken amper en slikt snel door. Hij moet opschieten, hij mag niet op zich laten wachten. Terwijl hij zijn portemonnee pakt, wenkt hij de ober om te betalen. Die geeft hem een rood kistje waar hij de rekening van elf euro samen met een gouden visitekaartje in vindt. Hij kijkt de ober niet aan maar steekt het kaartje in zijn tabletcase en geeft stilzwijgend een fooi van zeven euro. De ober knikt en wijst naar een plaats achter de fluweelrode gordijnen die toegang geven tot een ruimte naast de keuken. Het teken werd herkend. Beheerst gaat Nietsja naar binnen. Hij wacht af, als hij zes mannen in het midden van de kamer, rond een grote kist ziet staan. Ze kijken hem niet aan maar wenken hem dichterbij. Hij ziet in het deksel een grote rode gleuf en het getal elf in goud. Hij haalt zijn visitekaartje door de gleuf. Onmiddellijk gaat het deksel omhoog. Gespannen kijkt hij in de kist. Eindelijk zal hij weten wat het geheim is van de elfde code, die hij elf maanden lang met zoveel moeite heeft ontcijferd. Elke week spande hij zich in om te proeven welk extra ingrediënt de master in de sushi had gedaan. Elk van de zes mannen kijkt vol ontzag toe en weet dat hij de elfde smaak bezit. Hij pakt eerbiedig de stokjes uit de kist, hij bepaalt de twaalfde code.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die is wel heel origineel. De sushimaster, goed gevonden ;) wij maken thuis zelf sushi maar dat is dan eerder een westerse variant ;)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Religie rondom eten.
Hij kijkt de ober niet aan maar steekt het kaartje in zijn tabletcase en geeft stilzwijgend een fooi van zeven euro.
Het woord tabletcase breekt een beetje de sfeer, maar dat is persoonlijk. :) Met plezier gelezen

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, eten was al snel belangrijk in de mensengeschiedenis vanwege de symboliek. Je vijand opeten had ook praktische voordelen natuurlijk. Ik vermoed dat de cijfers 11, 12 en 7 een extra lading hebben?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die is wel heel origineel. De sushimaster, goed gevonden ;) wij maken thuis zelf sushi maar dat is dan eerder een westerse variant ;)
Sushi is hemels ;)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal! Religie rondom eten.
Hij kijkt de ober niet aan maar steekt het kaartje in zijn tabletcase en geeft stilzwijgend een fooi van zeven euro.
Het woord tabletcase breekt een beetje de sfeer, maar dat is persoonlijk. :) Met plezier gelezen
Fijn dat je er plezier aan beleefd hebt! Ik ben t met je eens dat t de sfeer breekt, misschien neem ik er alsnog wel een ander woord voor. Aan de andere kant brengt het de gebeurtenis wel in het heden waar nog steeds buitengewone dingen gebeuren. Wie weet wat jou gaat overkomen als je een broodje hamburger proeft...

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inderdaad, eten was al snel belangrijk in de mensengeschiedenis vanwege de symboliek. Je vijand opeten had ook praktische voordelen natuurlijk. Ik vermoed dat de cijfers 11, 12 en 7 een extra lading hebben?
Ja, eten is overal goed voor! Je vijand opeten is idd praktisch, je wordt je vijand en je vijand wordt jou..wat een symboliek! In de Bijbel staat het getal 7 voor volheid, compleetheid, het is een goddelijk getal wat ook zalving inhoudt. Jezus had in eerste instantie 12 leerlingen. 11 is het getal dat hier aan vooraf gaat. Ik zoog op mijn duim en hoorde de eerste zin in mij...de rest vloeide daaruit vanzelf voort...

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
CrystalMarga, Origineel verhaal, cultus rondom voedsel/ingrediënten.
Voedsel draagt het leven in zich en houdt het in stand, stof genoeg voor verhalen en gedachten en soms voor wat plezier zoals bij het schrijven van dit verhaaltje.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om voedsel aan religie te koppelen. Toch miste ik een ingrediënt. Ik weet niet hoe het komt, maar ik voelde de sfeer niet zo. Het beeld dat je maakte was niet conform mijn idee van een sushibar, ik had dan ook een inrichting voor mijn geestesoog waar je onmogelijk sushi kan serveren. Het kan zijn dat ik er met mijn hoofd niet bij was, maar eigenlijk is dat wat een goed verhaal behoort te doen, je in het verhaal trekken en iets laten verbeelden bij wat jij als schrijver voor ogen had. Toch, het plot is goed gevonden en ook het moment vanaf achter het gordijn had je me wel weer te pakken. Kortom, in mijn ogen kun je met wat schaafwerk meer uit het verhaal halen dan je nu hebt gedaan. maar ja, wat is mijn mening waard?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk om voedsel aan religie te koppelen. Toch miste ik een ingrediënt. Ik weet niet hoe het komt, maar ik voelde de sfeer niet zo. Het beeld dat je maakte was niet conform mijn idee van een sushibar, ik had dan ook een inrichting voor mijn geestesoog waar je onmogelijk sushi kan serveren. Het kan zijn dat ik er met mijn hoofd niet bij was, maar eigenlijk is dat wat een goed verhaal behoort te doen, je in het verhaal trekken en iets laten verbeelden bij wat jij als schrijver voor ogen had. Toch, het plot is goed gevonden en ook het moment vanaf achter het gordijn had je me wel weer te pakken. Kortom, in mijn ogen kun je met wat schaafwerk meer uit het verhaal halen dan je nu hebt gedaan. maar ja, wat is mijn mening waard?
Ik had in mijn gedachten een sober sushirestaurantje met amper sfeer waar ik eens heerlijke sushi gegeten heb. De sushi bracht de sfeer. Mijn eerste versie van het verhaaltje was sfeervoller in het eerste deel. Maar de beperking van 350 woorden vroeg om snoeiwerk helaas. Me beperken en dan toch zeggen wat gezegd moet worden is een hele kunst vind ik. Ik ben lerende. Je woorden zijn voor mij zeker waardevol, dank je wel!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond je verhaal zeer fascinerend. Ik heb zin om nog meer te weten te komen over de wereld die je op papier schetste!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond je verhaal zeer fascinerend. Ik heb zin om nog meer te weten te komen over de wereld die je op papier schetste!
Dank je wel Fideel! Ik ben zelf ook benieuwd hoe het verder gaat...

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo CrystalMarga Een goed verhaal met een verrassend einde. Bij code's verwachtte ik iets heel anders. Het een kistje met een gleuf riep bij mij bloederige gedachten op ;) Zelf ben ik geen sushi fan, maar ik vind het leuk bedacht.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo CrystalMarga Een goed verhaal met een verrassend einde. Bij code's verwachtte ik iets heel anders. Het een kistje met een gleuf riep bij mij bloederige gedachten op ;) Zelf ben ik geen sushi fan, maar ik vind het leuk bedacht.
Leuk dat het verhaal je verraste!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een inwijding in de kunst van het sushimaken. Ik vond de geheimzinnigheid goed verbeeld in je verhaal, CrystalMarga Ik heb nooit sushi gegeten, misschien toch eens proberen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marga, Ik vind het een sterk en mooi verhaal. De sfeer is goed neergezet. Het einde is heel leuk om te lezen. Sushi als religie. Goed gevonden. :thumbsup: En dan nu de kritiek: Waarom gebruik je master en niet meester? Sushimeester heeft voor mij net zoveel lading. Nog beter: Senseï (het Japanse woord voor meester.) Dan heb je meteen een alliteratie. Sushi-Senseï. Dit vind ik kromme zinnen: ... bang dat hij is om op te vallen Dit kan echt niet volgens mij. Hij wacht af, als hij zes mannen in het midden van de kamer, rond een grote kist ziet staan Deze zin heeft te veel komma's en ik zou als vervangen met wanneer.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een inwijding in de kunst van het sushimaken. Ik vond de geheimzinnigheid goed verbeeld in je verhaal, CrystalMarga Ik heb nooit sushi gegeten, misschien toch eens proberen.
Dank voor je reactie! Ik vind sushi en veel Japans eten heerlijk, kan t je aanraden Siv!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marga, Ik vind het een sterk en mooi verhaal. De sfeer is goed neergezet. Het einde is heel leuk om te lezen. Sushi als religie. Goed gevonden. :thumbsup: En dan nu de kritiek: Waarom gebruik je master en niet meester? Sushimeester heeft voor mij net zoveel lading. Nog beter: Senseï (het Japanse woord voor meester.) Dan heb je meteen een alliteratie. Sushi-Senseï. Dit vind ik kromme zinnen: ... bang dat hij is om op te vallen Dit kan echt niet volgens mij. Hij wacht af, als hij zes mannen in het midden van de kamer, rond een grote kist ziet staan Deze zin heeft te veel komma's en ik zou als vervangen met wanneer.
Dank voor je compliment Olaf en nog meer voor je kritiek! Ik heb niet perse een reden om t een en t ander niet te gebruiken, master viel me in. Ik vind je suggestie om Sensei te kiezen een erg goede vanwege de alliteratie. De eerste kromme zin zou weleens spreektaal kunnen zijn, zal eens mijmeren over een betere zin. Met je commentaar op de tweede kromme zin ben ik t ook eens. Vanwege de 350 woorden moest ik wat veranderen en heb aan deze zin geschaafd. Niet in het voordeel. Ik ga wat doen met je kritiek! Dank u Sensei ;)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag CrystalMarga,
Ik zoog op mijn duim en hoorde de eerste zin in mij...de rest vloeide daaruit vanzelf voort...
Dat is vaak de opmaat voor een mooi verhaal, zoals dit. Je wist mij goed gevangen te houden in het sfeervolle web van woorden en zinnen. :) :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het een intrigerend verhaal. Ik zou denk ik de eerste zin wel iets anders laten lopen en niet het woord gezelligheid gebruiken. Misschien nog een extra zin om de scene te omschrijven?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal met een mysterieus einde. Ik twijfelde of je de eerste alinea niet gewoon kunt schrappen. Het werkt dus ook als je religie / overtuiging niet benoemt maar laat zien door het verhaal heen. Meteen heeft je verhaal diepgang.