Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht#56 - Naïvida

Sinds enige tijd is er deining in onze stad die de mooie naam Naïvida draagt. Er is een prediker opgedoken in onze contreien. Het is een knappe man met een warme stem. Met veel enthousiasme spreekt hij de menigte toe. “Ik ben gekomen met een grote missie”, zo begint hij. “Ik ben gekomen van een verre planeet met een beschaving die in hoge mate jullie samenleving overtreft. De godsdienstoorlogen die hier woeden komen bij ons niet meer voor. Deze aarde zal binnenkort vergaan. U bemerkt allemaal vast wel de tekenen van een nakende ondergang. Op een verborgen plaats, niet ver van hier, wacht een ruimteschip dat mij en de uitverkorenen naar een betere wereld zal brengen. De uitverkorenen zullen spontaan naar mij toekomen. Zij voelen diep in hun hart dat ze niet in deze beschaving thuis horen. Ze zijn rein. Hebzucht is hun onbekend. Ze worden niet geplaagd door jaloezie en toorn. Hun enige wens is om goed te doen. Om de medemens te helpen. De hongerigen te voeden en de naakten te kleden. Zij eren hun vader en moeder en begeren niet andermans vrouw. Zij doden niet, noch mensen, noch dieren; hebben respect voor moeder aarde en gaan voorzichtig om met haar goede gaven. De personen die niet uitverkoren zijn bespotten de reinen van hart, en vertrappelen alle ethische waarden. Zij hechten zich alleen aan de materie en zijn vooral op het bevredigen van hun lusten uit. Zij folteren hun medeschepselen met woord en daad. Zij vernietigen de prachtige planeet waarop ze leven.” De kring van mensen die zich rond hem geschaard heeft zwijgt in verstomming. Een enkeling durft wel eens zijn mond roeren, maar die wordt hem kordaat gesnoerd. Met ogen vol liefde laat de vreemdeling zijn toehoorders zien dat hij in hen allemaal uitverkorenen ziet. Zijn fluwelige stem laat weten dat hij met enkele vrienden in Villa Vogelzang logeert. Daar kan men zich inschrijven om mee de ruimte in te gaan. Over de bezittingen die men helaas moet achterlaten wegens plaatsgebrek zullen zijn vrienden zich bekommeren. Het gaat er nu om het vege lijf te redden.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
*naar een betere wereld zullen(?) brengen. Het onderwerp is toch meervoud. fluwelige vind ik zo raar klinken, waarom niet zijn fluwelen stem? Dank je voor de nieuwe uitdrukking 'het vege lijf redden'. Wauw Blavatski. Ik zie de man er zo staan. Zeer sterk!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Goed gevonden - weinigen zullen zich aanmelden. Dingetje:
Sinds enige tijd is er deining in onze stad die de mooie naam Naïvida draagt. Er is een prediker opgedoken in onze contreien.
Contreien betekent streken, maar de prediker is toch in de stad Naïvida. (?) Mooie naam trouwens.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janpmeijers, dank voor de lovende woorden. Je hebt gelijk met de contreien, maar ik vind het zo'n mooi woord! Naïvida is een eigen bedenksel door "naïef" te willen uitdrukken. Klinkt goed, hè? :o

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Blavatski, Met plezier gelezen en een leuke clue aan het einde. "Laat alles van materie maar achter, onze "vrienden" regelen dat wel." Naïvida klinkt als iets portugees / spaans / zuid amerikaans. Had dan ook een bevolking als dat van de azteken in mijn gedachte. :) In ieder geval was het naieve zeker te proeven aan het eind.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, dank je wel voor de fijne reactie. Taalzeurtje, :) Ik weet het niet zeker, maar is het niet het ruimteschip dat zal brengen? Ik twijfel ook, hoor!
Je hebt gelijk hoor :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik bespeur een Uptopia, of... is heeft de prediker een bijbedoeling? Het kan een sekte zijn of een manier om de huizen leeg te krijgen zodat deze leeg te roven zijn. hmmm mijn fantasie slaat op hol. Maar kortom mooi geschreven met voldoende ruimte om de lezer achter te laten met zijn eigen overpeinzingen. Dank je wel

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Wat een goed geschreven verhaal. Hij leek het zo goed te bedoelen. Tot de laatste zin.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks dat het een goed geschreven verhaal is, is het toch te veel "Tell" naar mijn smaak. Het is de prediker die alles uitlegt aan de lezer. In de cinematografie hebben we het dan over zogenoemde "Talking Heads" (niet de popgroep), die het verhaal uitleggen aan de kijker. De sfeer is goed weergegeven. Ik viel ook over fluwelige.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik moest denken aan deze tekst. 'Er zullen talrijke valse profeten komen die velen zullen misleiden.' (Mattheus 24:11) Mooi voorbeeld :)

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Fijn Pim dat je zo positief reageert op mijn verhaal. :o Nee, je fantasie slaat niet op hol: het is inderdaad de bedoeling om te gaan plunderen, enfin, ja, in mijn verbeelding dan......

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pater Anthony, bedankt voor je positieve reactie. Heerlijk, hè? Zo fantaseren over ruimteschepen en betere werelden. Voor mij mag je mee :o we vinden nog wel een zitje.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht juist wel dat veel mensen mee zouden gaan. De predikant klonk als een charismatische man. Heb ik de verwijzing naar het christendom goed gezien? Graag gelezen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg goede plot en plotuitwerking. Je had me echt te pakken. Zo'n goede man. Zo geloofwaardig gebracht. O, daarom is voorzichtigheid een belangrijke deugd.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, fijn dat je reageert op mijn predikersverhaal. Inderdaad is er de verwijzing naar het Christendom dat volgens mij in de kern heel goed en mooi is, maar waar in de praktijk niet veel van in huis komt! Fijn dat je nog zo positief over het mensdom denkt.... Er zijn nog maar weinig mensen die de 10 geboden naleven, er zullen niet veel ruimtepassagiers in aanmerking komen, dacht ik zo .Of die 10 geboden echt aan Abraham geopenbaard zijn, laat ik in het midden, maar ze zijn prachtig. De wereld zou er een stuk beter uitzien moesten meer mensen proberen christelijk te leven :o

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, fijn dat je reageert op mijn predikersverhaal. Inderdaad is er de verwijzing naar het Christendom dat volgens mij in de kern heel goed en mooi is, maar waar in de praktijk niet veel van in huis komt! Fijn dat je nog zo positief over het mensdom denkt.... Er zijn nog maar weinig mensen die de 10 geboden naleven, er zullen niet veel ruimtepassagiers in aanmerking komen, dacht ik zo .Of die 10 geboden echt aan Abraham geopenbaard zijn, laat ik in het midden, maar ze zijn prachtig. De wereld zou er een stuk beter uitzien moesten meer mensen proberen christelijk te leven :o
Dat ben ik helemaal met je eens! Helaas komen er al snel weer mensenregels bij kijken en raken de mensen de essentie van het geloof uit het oog...