# 56 Gods Deeltje
‘Ze hebben het Higgsdeeltje ontdekt,’ zegt Johan. We moeten om hem lachen. Johan is van ons zestienkoppige groepje de enige met belangstelling voor wetenschap.
‘Ze noemen het nog het Godsdeeltje ook.’
Nu liggen we in een deuk. Johan zegt verbolgen: ‘Kijk dan zelf!’
Het groepje komt tot rust, we kijken naar DeWereldDraaitDoor en inderdaad: een guru heeft het over een ‘Godsdeeltje’. We worden er stil van. Alsof er deeltjes bestaan die niet van God komen.
‘Dit is een belangrijke ontdekking,’ orakelt de wetenschapper, ‘we weten nu nog maar twee procent van wat er is.’
De hele bende valt in een lachstuip, Johan doet ook mee. ‘Mijn God,’ schatert Peter, ‘twee procent denkt hij! Wat een arrogantie!’
Als ik de tranen van mijn wangen heb geveegd ben ik toch wel benieuwd naar de oorzaak van deze Babylonische verwarring. ‘Ik begrijp het niet,’ zeg ik. ‘Waarom willen ze weten?’
Even is het stil. Men kijkt elkaar aan, de een verstopt zich achter de blikken van de ander. ‘Omdat ze denken dat ze deelbaar zijn,’ zegt Peter, een onbevredigend antwoord.
‘En waarom denken ze dat dan?’ Weer blijft het even stil. Dan trekt Johan de stoute schoenen aan: ‘Omdat jij ze zoveel ruimte geeft!’
Gelach alom, zelfs de duivel lacht mee.
De deur gaat open en in één keer is het stil, Maria komt binnen.
De party crasher.
‘Zitten jullie je alweer te vermaken aan het lijden van anderen,’ zegt ze streng. Peter doet een stap naar achteren en Judas geeft haar een kus. Ik kijk haar aan en ze begint te smelten. ‘Wat zou het leven nog betekenen als men alles wist,’ zeg ik. Maria is snel van begrip, berusting komt in haar ogen. ‘Niemand zou nog op zoek gaan naar de waarheid,’ fluistert ze, ‘Jezus, dat leven zou een hel zijn.’
‘Inderdaad,’ hoor ik iemand mompelen.
‘Kan je ze niet iets geven waarmee ze zichzelf uit hun lijden kunnen verlossen?’
‘Is al eens geprobeerd,’ mompelt dezelfde stem achter mij. Toch is het een goed idee van Maria, dit heeft te lang geduurd.
‘Dat is goed, maar hoe?’
‘Nou, leg ze les één uit: Gij zult nooit weten, want dat wordt uw dood.’
‘En hoe doe ik dat?’
‘Laat ze een artikel publiceren. Op het web, in een forum ofzo.’
Mooi, de referenties naar de
Pas aan het einde van je
Heel leuk verhaal. Een oude
Mooi dat ze vanuit de hemel
Een bijzondere, fantasievolle
fantasievol inderdaad. En ik
Dag Pater Anthony, Ik vind
@ Anthony, van dit soort