Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 56 Gods Deeltje

‘Ze hebben het Higgsdeeltje ontdekt,’ zegt Johan. We moeten om hem lachen. Johan is van ons zestienkoppige groepje de enige met belangstelling voor wetenschap. ‘Ze noemen het nog het Godsdeeltje ook.’ Nu liggen we in een deuk. Johan zegt verbolgen: ‘Kijk dan zelf!’ Het groepje komt tot rust, we kijken naar DeWereldDraaitDoor en inderdaad: een guru heeft het over een ‘Godsdeeltje’. We worden er stil van. Alsof er deeltjes bestaan die niet van God komen. ‘Dit is een belangrijke ontdekking,’ orakelt de wetenschapper, ‘we weten nu nog maar twee procent van wat er is.’ De hele bende valt in een lachstuip, Johan doet ook mee. ‘Mijn God,’ schatert Peter, ‘twee procent denkt hij! Wat een arrogantie!’ Als ik de tranen van mijn wangen heb geveegd ben ik toch wel benieuwd naar de oorzaak van deze Babylonische verwarring. ‘Ik begrijp het niet,’ zeg ik. ‘Waarom willen ze weten?’ Even is het stil. Men kijkt elkaar aan, de een verstopt zich achter de blikken van de ander. ‘Omdat ze denken dat ze deelbaar zijn,’ zegt Peter, een onbevredigend antwoord. ‘En waarom denken ze dat dan?’ Weer blijft het even stil. Dan trekt Johan de stoute schoenen aan: ‘Omdat jij ze zoveel ruimte geeft!’ Gelach alom, zelfs de duivel lacht mee. De deur gaat open en in één keer is het stil, Maria komt binnen. De party crasher. ‘Zitten jullie je alweer te vermaken aan het lijden van anderen,’ zegt ze streng. Peter doet een stap naar achteren en Judas geeft haar een kus. Ik kijk haar aan en ze begint te smelten. ‘Wat zou het leven nog betekenen als men alles wist,’ zeg ik. Maria is snel van begrip, berusting komt in haar ogen. ‘Niemand zou nog op zoek gaan naar de waarheid,’ fluistert ze, ‘Jezus, dat leven zou een hel zijn.’ ‘Inderdaad,’ hoor ik iemand mompelen. ‘Kan je ze niet iets geven waarmee ze zichzelf uit hun lijden kunnen verlossen?’ ‘Is al eens geprobeerd,’ mompelt dezelfde stem achter mij. Toch is het een goed idee van Maria, dit heeft te lang geduurd. ‘Dat is goed, maar hoe?’ ‘Nou, leg ze les één uit: Gij zult nooit weten, want dat wordt uw dood.’ ‘En hoe doe ik dat?’ ‘Laat ze een artikel publiceren. Op het web, in een forum ofzo.’

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, de referenties naar de oude verhalen. Ik heb gelachen naar het slimme spelen daarmee. Kust maria. Hoor ik mompelen. Erg leuk!

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Pas aan het einde van je verhaal snapte ik waar het over ging. Je hebt het zo geschreven dat ik verder wilde lezen, ondanks dat ik het hier en daar een beetje slordig vond. Leuk gevonden. Je geeft ons iets mee om over na te denken.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel leuk verhaal. Een oude religie in een modern jasje. Ik vind het sterk dat je pas in de laaste zin van de eerste alinea verklapt over welke groep het gaat. ... zelfs de duivel lacht mee.. Misschien is het buiten het kader van de opdracht maar ik zit daar niet mee. :thumbsup: Even zeuren. Waarom willen ze weten? Er is een mocro aan het woord? :D

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi dat ze vanuit de hemel toekijken op ons en lachen om de doldwaze arrogantie van de aardbewoners. Mooie verwijzing naar de bijbel door juist de Babylonische verwarring toe te voegen. Een goede boodschap voor de wetenschap die denken dat ze alles weten. Mooi geschreven en met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
fantasievol inderdaad. En ik herken de verwijzingen naar het Christendom, maar toch verlies ik ergens mijn pedalen volgens mij. Al kan ik er mijn vinger niet opleggen waar.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pater Anthony, Ik vind het een bijzondere gedachte dat men het Godsdeeltje heeft gevonden. Naar wat ik gehoord heb en gelezen, is dit deeltje niet te temmen. Het heeft een eigen wil en houdt zich niet aan de verwachte wetmatigheden. Als astrologe houd ik me veel bezig met de invloed van de hemellichamen op ons gedrag. Dit Godsdeeltje bevestigt de theorie dat heel, heel diep van binnen, we geen eigen wil hebben.....maar, ik dring dat niemand op, hoor! Leuk dat in Uw verhaal Maria en de apostelen elkaar nog altijd bezig houden. :o

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Anthony, van dit soort verhalen kan ik genieten. Heel leuk geschreven en origineel! :) :thumbsup: @ Pim: 'Een goede boodschap voor de wetenschap die denken (denkt) dat ze alles (alles te) weten.' ??? Waar haal je die kennis vandaan en welke boodschap valt er hier volgens jou serieus te nemen? Wat is jouw definitie van 'de wetenschap'? Kan je jouw nogal vage uitlating onderbouwen? Dit is een ontzettend leuk stukje tekst, maar het is toch echt te naïef om het in deze context over een goede boodschap jegens de wetenschap te hebben. Ik denk ook helemaal niet dat dat hier de bedoeling is van onze pater Anthony. Hebben we toch ook niet heel veel aan de wetenschap te danken? (Meer dan aan godsdienst als ik zo om me heen kijk.)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Voor de duidelijkheid: God is aan het woord en hij is verbaasd over de immer aanhoudende zoektocht van de mens naar de waarheid (Waarom willen ze weten?) en diens lijdensweg. Het geloof heeft hen niet geholpen, ("Is al eens geprobeerd", mompelt zijn geofferde zoon) om ze van het lijden te verlossen en wetenschap heeft het over godsdeetjes alsof er deeltjes zijn die niet van zijn hand zijn, wat hem en de apostelen erg aan het lachen maakt. Johannes geeft hem inzicht in het mysterie van de mens, en God beantwoord zijn eigen vraag. Kan ook niet anders, als alles God is.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pater Anthony, Ik vind het een bijzondere gedachte dat men het Godsdeeltje heeft gevonden. Naar wat ik gehoord heb en gelezen, is dit deeltje niet te temmen. Het heeft een eigen wil en houdt zich niet aan de verwachte wetmatigheden. Als astrologe houd ik me veel bezig met de invloed van de hemellichamen op ons gedrag. Dit Godsdeeltje bevestigt de theorie dat heel, heel diep van binnen, we geen eigen wil hebben.....maar, ik dring dat niemand op, hoor! Leuk dat in Uw verhaal Maria en de apostelen elkaar nog altijd bezig houden. :o
Hallo Blavatski: ik vindt het leuk hoe vanuit allerlei disciplines gezichtspunten bij elkaar komen. Dat wetenschappers nu ontdekken dat 'we geen vrije wil hebben' was al bekend bij de Hindoes die niet eens een woord hebben voor "vrije wil". Dat alles invloed heeft op alles ook. Wat ik ook opwindend vindt is de ontdekking van zwarte materie, waarvan men niet weet wat het is maar wat wel een enorme invloed heeft op ons bestaan. Het zijn mooie tijden!