Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 Neeltje Jans

Mijn nieuwe Audi rijdt heerlijk, ik geef nog wat extra gas en race over de N57 langs de Neeltje Jans richting Noord-Beveland. In de achterbak ligt een fonkelnieuwe votiefsteen. Ik neurie en trommel op het met leder beklede stuur. Die vrachtwagen zag ik niet, echt niet. 'Welkom. Waarom reed je te hard over die sullige waterkering?' Ik herken haar direct. 'Ik weet het niet, sorry. Wat bent u mooi, mevrouw.' Ze schudt haar hoofd en bindt haar zwarte haren in een staart. 'Dank je wel. Vaak zijn nieuwkomers heel nerveus, jij niet.' 'Dat komt omdat ik u altijd heb geëerd ondanks de hoon van mijn vrienden.' 'Ik weet het, je bent een uitzondering. Heel fijn.' Ze legt een hand op mijn schouder. 'Je votiefstenen in de Schelde waren altijd bijzonder. Ik heb ze alle bewaard en koester ze, echt.' Het begint te rommelen in mijn buik en mijn linkerooglid trilt. 'Graag gedaan, mevrouw. Fijn dat u mijn offers heeft gewaardeerd.' Ze glimlacht en streelt haar staart. 'Houd toch op met dat mevrouw, je mag me gewoon bij mijn naam noemen.' Ik hap naar adem en bedenk wat ik zal zeggen... 'Dank u wel, Nehalennia. Uw naam zij geprezen.' Ze slaat haar lange wimpers neer en kust me op mijn wangen. 'Zo fijn dat ik nog aanhangers heb, je zal het hier goed hebben.' Mag ik u wat vragen?' Ze knikt traag. 'Wat is uw afkomst?' Ze maakt een pirouette. 'Altijd wil iedereen dat weten en het is zo simpel: Mijn moeder was Germaans en mijn vader Keltisch.' 'En was is uw doel, Nehalennia?' 'Die aardse ingenieurs die mijn naam zo schaamteloos hebben misbruikt een lesje leren en met de hulp van tante Arctica gaat dat vast lukken.' 'Wanneer?' 'Onze planning is 2053, maar dat is voor jou niet belangrijk. Je bent al van mij.' Haar wimpers zijn zo zwart. Nehalennia, mijn lief.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga ze googelen, maar mooi verhaal. Deze opdracht vind ik lastig, maar jij lijkt dit zo uit je mouw te schudden.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Een religie waar ik over na moet denken. Zijn dit mensen uit de toekomst? is het een sekte? Wat heeft de vrachtwagen er mee te maken en wat is er gebeurd? In eerste instantie dacht ik dat hij was aangehouden door een agente en dat hij gelooft in het rechtssysteem. Nu weet ik het niet meer... Ondanks dat heb ik het graag gelezen en zette je me aan het denken.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ga ze googelen, maar mooi verhaal. Deze opdracht vind ik lastig, maar jij lijkt dit zo uit je mouw te schudden.
Dank je, (Niet zo maar uit de mouw geschud - uurtje of twee over gesteggeld)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een religie waar ik over na moet denken. Zijn dit mensen uit de toekomst? is het een sekte? Wat heeft de vrachtwagen er mee te maken en wat is er gebeurd? In eerste instantie dacht ik dat hij was aangehouden door een agente en dat hij gelooft in het rechtssysteem. Nu weet ik het niet meer... Ondanks dat heb ik het graag gelezen en zette je me aan het denken.
Pim2000 Het is het heden. De HP hangt een oude religie aan en wil een (rivier)offer brengen. Hij komt om het leven door een aanrijding met een vrachtwagen (eenbaansweg) en komt bij Nehalennia, die zich ergert aan het misbruik van haar naam (Neeltje Jans). Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor je toelichting. Ik had eigenlijk niet anders verwacht van jou dat er een diepe laag in zit. Jammer dat ik je nodig had om hem te ontdekken.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Jp, Neuzeldingetje: 'En was is uw doel, Nahalennia?' ze doet niet de was denk ik ;) Verder in een zucht uitgelezen. De naam van de steen snapte ik niet wat het leuk maakte toen de referentie terug kwam. Duidelijk dat hij bij zijn aanbidding / godin was gekomen. Erg leuk! De referentie naar de toekomst maakt het spannend.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Jp, Neuzeldingetje: 'En was is uw doel, Nahalennia?' ze doet niet de was denk ik ;) Verder in een zucht uitgelezen. De naam van de steen snapte ik niet wat het leuk maakte toen de referentie terug kwam. Duidelijk dat hij bij zijn aanbidding / godin was gekomen. Erg leuk! De referentie naar de toekomst maakt het spannend.
Ja, idd een zwak bruggetje. dank voor je reactie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal. Als ik het goed begrijp verdwijnt Neeltje Jans in 2053 onder water, 100 jaar na die andere ramp...mooie symboliek.
Precies. Goed opgemerkt. Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ze alle(n)/allemaal bewaard. Ik heb wat moeten googelen, maar daar ben ik blij om. Heb ik weer wat bijgeleerd. Ik had nog nooit van votiefstenen gehoord, zeer interessant. Over Artica en Nehalennia ga ik ook nog wat extra informatie op zoeken.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal. Ik had graag iets meer informatie gekregen over de godin, een aanwijzing dat het ging om een cultus in het begin. Ik dacht eerst dat het ging om een rollenspel waarbij een vrouw speelde dat ze de man aanhield. Na het googelen werd alles mij duidelijk. Het verhaal is verder erg mooi en het grapje over Aunt Artica kon ik wel lachen, al vraag ik me af of dat erbij past. (of het niet vloekt)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal Jan. De referentie naar de watersnoodramp had ik niet door, maar ach, het is nog vroeg. Goed gedaan! Mist hier een komma? (ik heb geen idee :)): Dat komt omdat ik u altijd heb geëerd ondanks de hoon van mijn vrienden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal. Ik had graag iets meer informatie gekregen over de godin, een aanwijzing dat het ging om een cultus in het begin. Ik dacht eerst dat het ging om een rollenspel waarbij een vrouw speelde dat ze de man aanhield. Na het googelen werd alles mij duidelijk. Het verhaal is verder erg mooi en het grapje over Aunt Artica kon ik wel lachen, al vraag ik me af of dat erbij past. (of het niet vloekt)
Odile, dank je - mijns inziens is de votiefsteen in het begin toch al een aanwijzing (?) tante Arctica vloekt misschien, maar ik dacht laat ik het luchtig houden :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal Jan. De referentie naar de watersnoodramp had ik niet door, maar ach, het is nog vroeg. Goed gedaan! Mist hier een komma? (ik heb geen idee :)): Dat komt omdat ik u altijd heb geëerd ondanks de hoon van mijn vrienden.
Olaf, Een komma is daar (denk ik) niet nodig. Dank voor je compliment.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, heeft de HP nu gewoon uit een archeologische vindplaats lopen roven? De dood is zijn verdiende loon. Mooi stuk.
Marcus, Nee, HP heeft een fonkelnieuwe votiefsteen - hij is op weg om de steen te offeren. dank voor je compliment

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Goed verhaal. Het lijkt me op het eerste gezicht ook wel een sympathieke godin. Beetje wraakzuchtig, toornig, maar dat is opperwezens eigen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Goed verhaal. Het lijkt me op het eerste gezicht ook wel een sympathieke godin. Beetje wraakzuchtig, toornig, maar dat is opperwezens eigen.
Woodpecker, Precies! Dank voor je reactie.

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Met bewondering gelezen. Jij was zo goed bezig met je offerstenen. Misschien zie je ze ooit weer.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Jan Van de godin Nehellenia heb ik wel eens gehoord. Leuk om te horen dat ze voor je HP nog springlevend is, jammer dat hij wat minder springlevend is geworden. Ik ga alvast in mijn agenda zetten, dat ik in 2053 niet in Zeeland moet zijn, als ik dan nog leef, lol Ik heb het graag gelezen