Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

@ 56 Volle maan

27 mei 2015 - 19:40
Met een tevreden gevoel kijkt ze naar haar cirkel van dertien stenen. Alles klopt precies. De zelfgemaakte bezem van wilgentakken staat rechtop in het midden. Uit haar rugzak pakt ze waxinelichtjes, plaatst die in de vier windrichtingen, en steekt ze aan. Ondanks de wind flakkeren de vlammetjes niet, dat ziet ze als een goed teken. Een geur van dennen en hars komt vanuit de zwarte diepte, ze bevindt zich boven de boomgrens. De stilte hier dringt diep in haar poriën. Het is een heldere nacht, aan de overkant ziet ze in de flauwte van het maanlicht het kruis op de top van de berg staan. Dat is de poort! Het platte rotsplateau gonst onder haar blote voeten, de scheiding tussen de werelden is hier dun. Zes maanden heeft ze dit voorbereid. Iedere volle maan stond ze op deze plaats. Alleen zij heeft de doorgang gevonden. Ze stapt in de kring, pakt haar bezem, en plaatst hem tussen haar benen. Haar lange jurk bolt op. Nog even, en dan vliegt ze naar de toekomst. De mensheid is net een kudde schapen. Zien ze dan niet dat ze alles naar de verdoemenis helpen? Zij is de uitverkorene. De rest is de weg kwijt. Bovendien moet ze de bloedband van haar ongeboren kindje beschermen. Zelfs een blinde kan zien dat de wereld op een catastrofe af dendert. Een windvlaag waait een zwarte lok voor haar ogen. De schreeuw van een adelaar doorbreekt de stilte. Nog een teken! De maan is enorm en werpt haar zilveren licht bijna op het kruis, zij moet er recht boven staan. Ze wacht, voelt hoe de wind stilvalt en er een vacuüm ontstaat, het drukt in haar oren. De aarde houdt net als zij haar adem in, en ze versmelt met haar omgeving. Dan licht het kruis op. Er gaat een siddering door haar heen. In de kleuren van een regenboog ontstaat er een pad. Ze wist het! En ze springt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2015 - 20:49
Ik werd in het verhaal gezogen, omdat je op mooie manier een sfeer creëert. Een verhaal naar mijn smaak, ook omdat het een kop en een staart heeft. Als het ware een foto waarin een heel verhaal schuil gaat. Dank je wel

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2015 - 21:58
Mooie sfeer zet je neer. Ik heb je verhaal geboeid gelezen. Klein dingetje: de maan is vrouwelijk, dus is het - De maan is enorm en werpt HAAR zilveren....
Bedankt voor je leuke reactie en voor de tip Angelieke. Ik zal het foutje aanpassen. :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2015 - 21:59
Ik werd in het verhaal gezogen, omdat je op mooie manier een sfeer creëert. Een verhaal naar mijn smaak, ook omdat het een kop en een staart heeft. Als het ware een foto waarin een heel verhaal schuil gaat. Dank je wel
Bedankt voor je fijne reactie Pim. Dankzij jou ben ik in de tt gaan schrijven ;)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2015 - 22:33
Heerlijk, ik zag de puntmuts voor me. :) Leuk dat je een universum weet te maken waar heksen zijn en er toch betere dan andere zijn.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
27 mei 2015 - 22:52
Ha Meta, Ik kreeg de acosiatie van puntmuts bij:
Haar lange jurk bolt op.
Ik zag zo madam mikmak rondvliegen in een van de suske en wiske's :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2015 - 9:16
Ha Meta, Ik kreeg de acosiatie van puntmuts bij:
Haar lange jurk bolt op.
Ik zag zo madam mikmak rondvliegen in een van de suske en wiske's :)
Oké, haha. Ik kon haar geen skinny jeans aan doen omdat ze zwanger is. Maar met een zwangerschapsband om had ze waarschijnlijk meer in het beeld van nu gepast ;)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2015 - 14:07
@ Lilithx Bedankt voor je reactie. Ik droom stiekem ook dat het pad er is, en ze de andere wereld bereikt heeft. Je weet het maar nooit... ze zag het ten slotte ;) @ Jan Bedankt voor je complimenten :)

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2015 - 16:22
Wat leuk Meta dat je deze tip van een paar verhalen geleden hier hebt toegepast. Ik las laatst iets over de keuze van tegenwoordige tijd. Het schijnt echt ze te zijn dat je in de tt directer schrijft. Ofwel het gevoel dat je wilt meegeven komt directer binnen, omdat je erin zit en niet nabeschouwd. Leuk dat er dus achter intuïtie een wetmatigheid schuilgaat.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2015 - 17:27
Ja Pim, grappig inderdaad. Ik probeer het nu bij de korte verhalen altijd te doen. Veel boeken zijn in de vt. Net als bij prologen bestaat er veel onduidelijkheid over, vind ik. Het liefst schrijf ik in de verleden tijd. Mij stoort het niet. Korte verhalen moeten natuurlijk meteen pakkend zijn, misschien dat tt dan beter is.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
28 mei 2015 - 17:50
Is mij ook opgevallen dat veel boeken in de ovt staan. Voorheen had dit mijn voorkeur boven de tt, Zo zie je maar we leren hier veel van elkaar

29 mei 2015 - 17:23
Meta, ik vind het een sterk verhaal. Door de woordkeus en zinsbouw is het makkelijk te lezen. Je zit meteen in het verhaal en in sfeer.

Siv

Lid sinds

9 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2015 - 17:33
De sfeer en omschrijvingen pakten me. Ik zag een soort heks voor me, een vrouw die een of andere wicca-ritueel wil uitvoeren. De kruis vond ik wel weer een tegenstelling. Ik hoop voor haar dat de sprong niet het laatste is wat ze nog gaat doen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
29 mei 2015 - 19:33
@ Olaf Bedankt voor je reactie. Ik probeer inderdaad de kracht uit de eenvoud te halen. Ben blij dat het gelukt is :) @ Siv Het kruis vond ik ook een leuke tegenstelling, je verwacht er iets anders bij. Wat haar sprong ook brengt, ze belandt altijd in een andere werkelijkheid ;) Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
30 mei 2015 - 19:27
Wat jammer dat het pad niet bestaat. Ik had echt verwacht dat deze bestond. Je hebt inderdaad een mooie sfeer in je verhaal en je beschrijft het voor mij heel beeldend, ik zie het voor me. Graag gelezen :thumbsup:.

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 19:30
In het begin van het verhaal dacht ik meteen: oh nee ze stort van die berg af, maar naarmate ik verder las, geloofde ik meer en meer dat het pad zou bestaan. Goed gedaan dus. Klein puntje: ik vind dat je soms zinnen aan elkaar plakt met een komma die weinig met elkaar te maken hebben (inhoudelijk en/of grammaticaal). Persoonlijk vind ik dat niet zo prettig lezen. Ik zou dan kiezen voor een punt en een hoofdletter of de zinnen van elkaar afhankelijk maken. Een voorbeeldje: Een geur van dennen en hars komt vanuit de zwarte diepte. Ze bevindt zich boven de boomgrens. Een geur van dennen en hars komt vanuit de zwarte diepte, want ze bevindt zich boven de boomgrens.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
31 mei 2015 - 21:10
Bedankt voor het lezen en voor de tip, Allie. Ik zal daar in het vervolg op letten. Zelf vind ik dan wel dat het je dan meteen uit de de beleving van HP bent en het al snel uitleggerig overkomt.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
1 juni 2015 - 8:48
Klein puntje: ik vind dat je soms zinnen aan elkaar plakt met een komma die weinig met elkaar te maken hebben (inhoudelijk en/of grammaticaal). Persoonlijk vind ik dat niet zo prettig lezen. Ik zou dan kiezen voor een punt en een hoofdletter of de zinnen van elkaar afhankelijk maken. Een voorbeeldje: Een geur van dennen en hars komt vanuit de zwarte diepte. Ze bevindt zich boven de boomgrens. Een geur van dennen en hars komt vanuit de zwarte diepte, want ze bevindt zich boven de boomgrens.
Zelf lijkt mij dit leuker, het loopt dan inderdaad vloeiender. Ze bevindt zich boven de boomgrens, een geur van dennen en hars komt vanuit de zwarte diepte. Of stoort jou juist deze manier van schrijven? ;) Welke zinnen bedoel je met, aan elkaar plakken zonder dat ze inhoudelijk met elkaar te maken hebben?

Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
2 juni 2015 - 16:46
Ik had er een voorbeeld bijgezet toch? Zoals jij m veranderde (eerst de boomgrens, dan de diepte) vind ik al fijner lezen.