Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 De vader, de zoon en de heilige geest?

'Papa, wat ik je nu ga zeggen doet pijn.' tegenover me zit Lucas die me strak aankijkt. 'Ik voel me geen Christen meer en neem per direct afstand van het geloof.' Verbouwereerd kijk ik mijn zoon aan. 'Hoe ben je tot dit inzicht gekomen Lucas?', stamel ik. 'Ik heb lang getwijfeld, maar nu het Vaticaan het homohuwelijk een nederlaag voor de mensheid noemt haak ik per direct af.' 'Maar jongen, hoe kun je nu afstand nemen van iets dat zo veel goeds heeft gebracht?' 'Hoe bedoel je?' zegt Lucas geagiteerd, Wil jij die ziekelijk pedofiele priesters, kortzichtige bisschoppen en dictatoriale leiders van de kerk werkelijk scharen onder het goede?' Lucas' provocerende woorden raken me diep, maar desondanks blijf ik kalm. Ik probeer me te beheersen in de overtuiging dat ik alleen met argumenten mijn zoon weer op het rechte pad krijg. 'Lucas het geloof kent zijn keerzijde, daar heb je gelijk in, maar vergeet de andere kant niet. Geloof verbroedert, geloof geeft hoop, geloof...' 'Vader stop.' onderbreekt Lucas me, 'Ik weiger om jouw overtuigingen nog langer voor waar aan te nemen.' Jarenlang heb ik gepoogd mijn zoon tot christen op te voeden. Tot vandaag dacht ik dat ik hierin was geslaagd, maar tot mijn grote verbijstering verbreekt Lucas hier recht voor mijn neus de banden met zijn religieuze DNA. 'Lucas volg je hart. In je hart weet je dat Hij bestaat.' doe ik in een poging het tij te keren. 'Nee vader, God bestaat niet. Het Christendom is een geloof. Het zit in het woord besloten, GELOOF. Als we wisten dat God bestond dan spraken we over wetenschap, niet over geloof.' Lucas kijkt me uitdagend aan. 'God heeft na de komst van Jezus twee duizend jaar de tijd gehad om zich opnieuw te manifesteren.' gaat hij verder, 'In al die tijd heeft hij zich nooit getoond. Sterker nog, als God echt bestond zou hij met de huidige kerkelijk leiders dan niet onmiddellijk ingrijpen? Waar is Hij als je hem nodig hebt?' Ik val stil, voel me gebroken. Flarden omgevingsgeluid waaien naar binnen en doorbreken de ijzige stilte die over ons is neergestreken. Het gekakel van de kippen en het gekraai van een haan, welke mij normaal gesproken vrolijk stemmen, irriteert me nu mateloos. Alsof in het land der kippen alles koek en ei is? 'Jongen, je kwetst me diep en stelt me ernstig teleur,' weet ik na lange stilte tenslotte uit te brengen, 'maar laat ons tenminste samen bidden, dan komen we er vast wel uit.' Ik sluit mijn ogen, vouw mijn handen en richt me tot God. Ik voel een tochtvlaag langs me heen glijden, terwijl in de verte de achterdeur met een klap wordt dicht gesmeten.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit is een dialoog die vast vaak gevoerd wordt. Het zal hier misschien ook wel wat stof doen opwaaien. Bij mij niet hoor :) Ik vond het misschien iets te langdradig. Neuzeltje: - Geloof verbroederT Verder: - welke me normaal gesproken vrolijk stemt, irriteert me nu mateloos. Ik vind hier "mij" mooier dan "me". religieuze DNA - leuk gevonden Alsof in het land der kippen alles koek en ei is? - moest ik erg om lachen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel Angelieke. Ik besef me dat dit een heftige discussie is, maar dat is natuurlijk ook de taak van een schrijver. De lezer na laten denken over maatschappelijke problemen. Ik heb wel geprobeerd om niet te schofferen door ook zeker de vader zijn kant te laten kiezen. Dank je wel voor het lezen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt de schok van de vader goed overgebracht: ik ben zelf atheïst, maar ik voelde wel de horror waar de vader ineens voor stond.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk (wellicht niet het juiste woord maar ik gebruik het toch) verhaal! Ik zag het geheel direct voor me. Mooi geschreven.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt de schok van de vader goed overgebracht: ik ben zelf atheïst, maar ik voelde wel de horror waar de vader ineens voor stond.
Ik had hetzelfde.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ijzersterke scene, Pim!.De dialoog doet heel naturel aan. Je voelt de spanning tussen een vader en zijn rebelse puberende zoon. Een mooi goddelijk einde met de tochtvlaag en de dichtslaande deur. :thumbsup: en dan nu de zeurtjes: GELOOF. Je zit niet op de chat (waar je schreeuwt dmv hoofdletters). De nadruk op dit woord moet je op een andere manier vertellen. Het gekakel van de kippen en het gekraai van een haan, welke mij normaal gesproken vrolijk stemt, irriteert me nu mateloos. Moet "stemmen" zijn. Gekakel en gekraai is meervoud.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooiste zin: 'maar laat ons tenminste samen bidden, dan komen we er vast wel uit.' Een ijzersterk wapen van elke religie die moeiteloos elke situatie met een mooi irrationeel pakpapier inpakt.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Inhoudelijk: Dit is een indringende beschrijving van een gebeuren dat ik deels herken in mijn eigen gezin. De kant van de vader is sterk beschreven, ik kan t voelen, vermoedelijk omdat het raakt aan mijn eigen gevoel. Het gekraai van de haan doet me denken aan het verraad van Petrus en later zijn herstel in de relatie tot Jezus en de toewijzing van een bijzondere taak. Ik mis inhoudelijk wel wat begrip voor de argumenten van de zoon die vanuit zijn rechtvaardigheidsdenken als een soort Job God niet begrijpt en de kant van de christenwetenschappers waarbij wetenschap niet tegengesteld is aan geloof. Het lijkt of de zoon hier afgewezen wordt, faalt naar de vader. De vader wil samen bidden maar de zoon is daarvoor al te ver afgeweken. Het bidden zal door de vader zelf moeten gebeuren tot de Vader die ook nog mee doet. Het samen bidden lijkt tegengesteld te werken aan het verlangen van de vader. Het doet de deur dicht. De tochtvlaag komt door de verplaatsing van lucht door de deur. Het doet me ook denken aan het beeld van de Heilige Geest, Ruach. Er gebeurt veel in deze woorden. Technisch: Toen ik het doorlas viel me op dat er her en der wat komma,s ontbreken en dat sommige woorden aan elkaar geschreven moeten worden zoals "zo veel", naar mijn idee. Ik vraag me af of het gebruik van de hoofdletters correct is in Christen, Christendom e.d.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pim2000, het gesprek is duidelijk en herkenbaar als je bekend bent met het milieu, dus goed gedaan. Toch wat zeurtjes: je noemt de naam Lucas 7 keer, dat is echt niet nodig en maakt het hier en daar onnatuurlijk. Ook die uitlegwoorden als: 'verbouwereerd' 'stamel' 'Geagiteerd' ervaar ik als storend, als je dat soort woorden weglaat, wordt je dialoog sterker. Geloof me :) Al die witregels zijn ook niet nodig. En - al eerder genoemd: GELOOF (liever niet met kapitalen) Afsluitende zin is erg goed!

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vindt de zin " Flarden omgevingsgeluid waaien naar binnen en doorbreken de ijzige stilte die over ons is neergestreken." erg mooi en de dialoog sterk. Ik hoop dat vader en zoon zich nog met elkaar kunnen verzoenen, ook al wijken hun wereldbeelden van elkaar af.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Chrystal Marga, Wat goed van je dat je de verwijzingen hebt gevonden. Deze had ik inderdaad bewust er in verwerkt en blijkbaar moet je enige bijbelkennis bezitten om het op te merken. In ieder geval heb jij ze gevonden. Ik vind het dan ook fijn om te lezen dat je het verhaal typeert met: er gebeurt veel in deze woorden Dank je wel voor je uitgebreide beschouwing

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi JanP, Dank je wel voor je op en aanmerkingen. Ik heb inderdaad gestoeid met de signaalwoorden en dat zie ik ook als leerschool, het is alleen zo verrekte lastig om ze achterwege te laten in korte verhalen. Als ik show don't tell toepas heb je al gauw veel meer woorden nodig. Ik ben in ieder geval blij met jouw opmerkingen. Ze zijn waardevol omdat ik er iets mee kan. Dank je wel

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Siv, Leuk dat verschillende mensen hun eigen mooiste zin hebben. Jouw voorkeur vind ik inderdaad ook geslaagd. dank je wel voor het lezen

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
' Alsof in het land der kippen alles koek en ei is?
Geslaagd grapje, helemaal als je bedenkt dat het in het land der kippen best wel koek en ei is. :) Verder een dialoog die waarschijnlijk steeds minder gevoerd wordt, gezien de ontkerkelijking.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie discussie, het lijkt mij inderdaad ook meer typerend voor de jaren 70 ontzuiling. Kinderen gingen zich tegen de ouders afzetten. Verder sluit ik me wel aan bij het eerdere commentaar dat het iets te langdradig is. 'Ik val stil'. Ik heb tijdens een schrijfcursus gehoord dat je stiltes niet moet omschrijven. Hoewel ik het overigens in verder zeer goede boeken wel heb zien staan:D.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Virtuosuo, Dank je wel voor je beschouwing. Het jaren 70 gevoel dat je hebt past niet in mijn herkenning in het kader van de gebeurtenissen van de laatste tijd en helemaal de opmerking onlangs door het Vaticaan dat het homohuwelijk een nederlaag voor de mensheid is. Wel ben ik met je eens dat in de jaren 70 de ontkerkelijking is begonnen. Als je het hebt over 'ik val stil' dan vraag ik me af of je innerlijke stem zoiets niet kan zeggen? Als mijn gedachten met me aan de loop gaan kan ik ook zulke dingen denken. Ik snap wel wat je bedoelt het heeft iets te maken met show don't tell

Lid sinds

10 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoewel dat voor mensen die zich niet in christelijke kringen begeven misschien moeilijk voor te stellen is, is dit een gesprek dat uit het leven gegrepen is van veel gezinnen in deze tijd. Het raakte me omdat de vader in dit verhaal (net als veel ouders tegenwoordig) direct de vermoedelijke oorzaak van het weglopen van de zoon laat zien. Hij wil meteen bidden, neemt de argumenten van de zoon eigenlijk niet serieus. Hij leeft zijn zoon niet voor dat er een verschil is tussen op je eigen manier contact hebben met God en je geloof op een religieuze manier manifesteren in een kerk(genootschap). Heel goed gedaan dus :)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mij viel in het verhaal het prachtige tempo op dat door de vader werd bepaald en waar de zoon op reageert. Goed gekozen om het perspectief bij de vader te leggen. Ik denk dat zo'n soort gesprek ook nu kan plaatsvinden. Erg geloofwaardig en een verheldering van het conflict. Ik ben het met AllieCalhoun eens en vond de opmerkingen van Christa ook raak. Betekenisvol verhaal.