Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#56 Profeet

Allemaal zijn we er door gezegend. De heerser vergeet immers niemand, al zijn er nog steeds schaapjes die de weg naar de stal niet gevonden hebben. Al mijn hele leven sta ik voor hem klaar. Ik ben er wanneer hij me roept. Van bij mijn geboorte was er een hechte verstrengeling. Jouw pad volgen, liefste heerser, is mijn voorbestemming. Nee, ze waren het pad volkomen bijster, dat had Gerard ons geleerd. De twee mogelijke oplossingen, die had hij ons eveneens aangereikt. We moesten helpen om ze allemaal in de stal te krijgen, de schaapjes. Ofwel probeerde je het met woorden en kreeg je het deksel meer dan eens op de neus ofwel gebeurde het iets dwingender. Ze omschreven me als uiterst loyaal, iemand met strakke idealen. Ik ben vroom en onversaagbaar. Het voelde alsof ze me doopten, ze toonden me hoe de wereld zou kunnen zijn, zou moeten zijn. We geloven niet in medailles, maar deden we dat wel, dan kreeg ik er zeker eentje opgespeld. Ik ben uitzonderlijk, een rolmodel, een uithangbord voor de toekomst. Wellicht kon ik een profeet worden, mezelf vereeuwigen. Ik werd hun zendeling, een onsterfelijke. Als ik moest zou ik vechten, voor mijn idealen. Ja, het zijn moeilijke tijden, maar als iedereen zijn steentje bijdraagt, als iedereen het ware wereldbeeld volgt, dan zijn alle problemen zomaar opgelost. Ze willen het alleen niet begrijpen en daarbij help ik hen een handje. Na mijn doortocht zijn er alleen maar overtuigde mensen. Alleen maar volgelingen…

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Fideel, Ik weet niet of het je bedoeling was maar het voelt alsof de HP gebrainwasht is en in een sekte is opgenomen? Klopt mijn beeld hiervan of is het echt zo liefelijk en vroom bedoeld? Ik heb je verhaal graag gelezen

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Pim2000, Je hebt het bij het rechte eind. Mijn hoofdpersoon is inderdaad gebrainwasht. Ik heb het misschien net iets te cryptisch omschreven... Ik ben blij dat je mijn verhaal graag hebt gelezen.

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die profeet is een enorme griezel. Wat opvalt hier, is die overtuiging van het eigen gelijk. Mooi gedaan.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Fideel, Bij het lezen van het stukje zag ik mannen in bruine gewaden, grote borden ophouden, marcherend door de straten op weg naar het midden oosten. Griezelig. :) Wel had ik bij het begin het idee dat het een gebed was en later dat het een vertelling was. Was dit het idee?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Darkvalley, Het was niet per se de bedoeling dat het op een gebed zou gelijken. De eerste alinea moest vooral iets sacraal uitstralen.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Fideel, goed geschreven verhaal. Het is nog altijd zo: de holle vaten klinken het hardst! Irritant maar waar. En het geloof, goh, dat zit toch zo moeilijk, hè? Diep ingeworteld in de genen jammer genoeg. :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Fideel, dat de HP gehersenspoeld is, haalde ik er wel uit. Het overtuigd zijn van het eigen gelijk, geef je goed weer.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit mij aan bij de bovenstaande reacties aan. Een gehersenspoeld sekte lid is goed weergegeven. Zoals jezelf al zei: Iets te cryptisch omschreven. En dan nu de zeurtjes. Maak je niet druk ik zeur bij alleman. :) ..., ze waren het pad volkomen bijster, Ze waren het spoor volkomen bijster. Doe je het expres fout (wat ik niet denk), dan kan het als stijlfiguur, maar dan moet je het vaker doen. ... en kreeg je het deksel meer dan eens op de neus ... maar als iedereen zijn steentje bijdraagt, Iets teveel spreekwoorden naar mijn smaak.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Olaf, Ik ben blij met je reactie. Je opmerkingen waren me niet opgevallen, maar zijn wel volkomen terecht! Heel veel dank!

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi omschreven, volgens mij is het ook wel een heel naief karakter dat zich zo laat inpraten. Ben wel benieuwd hoe het zo ver gekomen is. Misschien een idee voor een groter verhaal?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal, maar ik heb toch een beetje teveel het gevoel dat je er oordelend tussenkwam. Precies waarom kan ik mijn vinger er niet opleggen. Misschien omdat het te stereotype is en je niet wat sympathieke dingen ertussen zet. Daardoor schep je afstand tussen de lezer en het personage en is het minder krachtig dan zou kunnen.