Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#55 - Haiku

in kleuren versterft zomerhitte en weemoed deze vroege herfst verderlicht vallen ragfijne kristallijnen op het sneeuwwit dek het vlammend geel van bloeiend koolzaad langs de weg voorjaar staat in brand duimendik gesmeerd een glimlach op haar gezicht wanneer ze omkijkt zie die ronde kei de tijd stroomt als het water slijpt de hardheid glad

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel mooi, de vier seizoenen en dan de alles overkoepelende tijd. Ik heb deze week geleerd dat je in een haiku de metafoor niet zelf mag duiden (met bijvoorbeeld 'als' in 'de tijd stroomt als het water'), maar ik vind het een prachtige compositie! De vierde vind ik vertederend en heel beeldend; een glimmende glimlach :) :thumbsup:

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Geertens, ik weet het nu helemaal niet meer hoe een goede haiku in elkaar steekt, het is nogal ingewikkeld, maar jouw "haiku's vind ik erg mooi! Had je die "in voorraad" of zijn ze zomaar spontaan binnengevloeid? :p

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw vierde gedicht vind ik een goede haiku. Ik denk alleen dat hij nog beter kan, als je de volgorde omdraait: wanneer ze omkijkt een glimlach op haar gezicht duimendik gesmeerd Dan zit er een verrassende wending in je haiku. Je derde gedicht begint goed, maar de derde regel bevalt mij minder. De laatste regel is een interpretatie van de observatie in de eerste tweede regels. Bij een goede haiku laat je de interpretatie aan de lezer over. Daarnaast vind ik het jammer dat je het seizoen bij naam noemt. Het is beter om dit alleen aan te duiden door een seizoenswoord. In jouw gedicht komt dit seizoenswoord ook voor: bloeiend koolzaad. Elyse heeft gelijk dat eigenlijk not done is om in een haiku zelf een metafoor te duiden. Een constructie als " ... doet als ... " kan je beter vermijden. Een haiku als geheel kan een metafoor zijn, maar het is aan de lezer om de metafoor te ontdekken.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie haiku's, geertens. Ik heb ze met plezier gelezen. Welkom op het forum. :)