Lid sinds

10 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht #54

In de schaduw Door de etalageramen zie ik klanten in het donkere binnenste. Aarzelend stap ik de winkel binnen, voorzichtig zet ik mijn voeten tussen de zuilen boeken. Ik ben hier nog nooit geweest, kijk rond en alles is als in mijn boek. Hoe ben ik hier in Barcalona beland? Ik lees graag, ’s avonds geen kroeg, maar zit ik thuis bij mijn ouders, waar ik opga in de wereld van mijn boeken. Als het boek me aangrijpt, de personages me aanspreken, dan ben ik ook echt in die wereld. Dit boek speelt in Barcalona, wat nu? Ik spreek geen Spaans, dus monden vol onbegrepen woorden, verwarring. Als niemand me begrijpt, wat kan ik dan zeggen, vragen of vertellen? Als ik mijn boek kon dichtslaan, was deze situatie voorbij. Ik kijk de winkel rond en ik ben nu de enigste klant. Daniel komt naar mij toe en spreekt me aan; ‘’Diga me?’’ Ik antwoord dat ik graag boeken lees, die zich afspelen in Barcalona. Hij wijst me een kast en ik kijk mijn ogen uit. Ik vertel Daniel dat ik niet wist dat er zo veel geschreven zijn, want ik ken maar een paar vertalingen in het Nederlands. “Komt u uit Nederland?” Ja, ik kom uit Nederland, omdat ik in een grandioos boek aan het lezen ben, waar jij en de boekhandel hoofdrollen vervullen. ‘’ Dan weet u zeker veel van mij? ‘’ Ja, maar ik zou graag samen uw Barcalona willen ervaren. ‘’Even overleggen met mijn vader of ik weg kan.’’ Wachtend dringt tot me door, dat we beiden Spaans spreken, een voor mij normaal gesproken vreemde taal. Even later komt hij tevoorschijn zonder zijn stofjas en zegt dat we Barcalona gaan bekijken. Snel, voor het donker wordt in de schaduw van de wind. Dirk van der Starre (1952) Ede mei 2015