Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 55 De geur van kaneel en andere haiku's

I De appelbloesem glanst als een witte sluier. De maan glimlacht zacht. II De brede rivier weerkaatst het stralend zonlicht. De koeien drinken. III Een krijsende pauw verstoort mijn middagslaapje. Nog is het windstil. IV De geur van kaneel; ik hoor weer mijn vaders stem. Is leven dromen? V Mijn kleinzoon eet sneeuw. Verwonderd kijkt hij mij aan. Hoor, hoe de wind raast! NB Complimenten zijn leuk, maar van stevige kritiek leer ik veel meer. (En sowieso dank aan de schrijfcoach.)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben geen kenner, maar met de info die ik afgelopen week heb gekregen denk ik dat je echte Haiku's hebt geschreven. Ik ben benieuwd naar de mening van de expert, want zoals je weet maakt de 5-7-5 regel alleen nog geen Haiku. De laatste is voor mij persoonlijk hert meest herkenbaar en ook het mooist.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
beste A. Kroeze, Inhoudelijk commentaar geven, daarvoor acht ik mijzelf niet kundig :) De versen vind ik erg sfeervol. Mooi gedaan. Wel kan ik mijn beleving neerzetten en een favoriet uitkiezen. Mijn favoriet is nummer 2. Het beeld van de koeien die drinken bij de rivier vind ik mooi. De emotionele response die ik heb is: vrede en rust, genieten van een mooie dag. Ik verlang bijna om zelf een duik te nemen in die rivier. Mijn minst favoriet is IV. De geur van kaneel; ik hoor weer mijn vaders stem. Is leven dromen? De reden hiervoor is het gebruik van de punt comma en valt meer onder hoe ik de tekst waarneem, dan de inhoud. Ik vin d de onderliggende boodschap ni deze dan wel weer mooi, het zet je aan het nadenken wat het verhaal achter de laatste zin is. Is de vader er niet meer of nog wel, of is dit een keukensetting waar de appeltaart in de oven staat, en droomt iemand erbij weg terwijl zijn vader roept.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Op nummer IV na zijn het allemaal goede haiku's. Jouw eerste 3 haiku's zijn het meest klassiek. Haiku I Jouw eerste haiku doet mij teveel denken aan de oude Japanse haiku's. Het is een mooi beeld, maar op mij komt hij niet oorspronkelijk over. Haiku II Jouw twee haiku is mijn persoonlijk favoriet. Je gebruikt hier een van oorsprong Japanse dichtvorm voor een typisch Hollands beeld. En je slaagt met vlag en wimpel. Jouw haiku doet mij denken aan het beroemde gedicht 'Herinnering aan Holland' van Hendrik Marsman. Echter waar Marsman 80 woorden nodig heeft, weet jij met 10 woorden hetzelfde te bereiken. Mooi vind ik ook het contrast tussen het grootse beeld in de eerste twee regels en dan de drinkende koeien. Goed gedaan. Haiku III Ook jouw derde haiku vind ik heel geslaagd. Ik stel mij zo voor dat je op een windstille zomermiddag in slaap bent gevallen in een tuin, tot het gekrijs van een pauw je wekt. De constructie van je laatste zin is interessant: "Nog is het windstil." Waarom zou het niet langer windstil zijn? Hierdoor heb ik de neiging om meer in de haiku te lezen, dan er eigenlijk staat. Dit weet je te bereiken zonder grote woorden, maar binnen het domein van de zintuiglijke waarneming. Opnieuw: goed gedaan. Gedicht IV. Jouw vierde gedicht is geen haiku. De eerste regel is prima: een beschrijving van een zintuiglijke waarneming. Echter als ik er even vanuit ga dat je jouw vader alleen in je gedachten weer hoort, dan is de tweede regel meer een herinnering dan een observatie. De derde regel is meer een filosofisch vraag geïnspireerd door de jeugdherinnering die werd opgewekt door de geur van kaneel. De expliciete herinnering en de expliciete filosofische vraag horen beiden niet thuis in een haiku. In een goede haiku beperk je tot wat je kan zien, horen, ruiken en voelen. De interpretatie laat je aan de lezer over. Haiku V Jouw vijfde haiku is heel modern. De oude Japanse haiku's gaan meestal over de natuur en als de mens al een rol speelt in een haiku, dan is dat meestal op de achtergrond. In moderne haiku's is het gebruikelijker om de mens als onderwerp te kiezen. Interessant is weer de laatste regel. Naast dat de lezer deze zin letterlijk kan lezen (over het luisteren naar harde wind), zit er natuurlijk ook een verwijzing in naar het beroemde Sinterklaaslied. Opnieuw: goed gedaan. Over het algemeen ben ik dus positief over jouw werk. Ik hoop dat je iets hebt aan mijn opmerkingen.

Lid sinds

14 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
De nummers 1 en 2 hebben mijn voorkeur. Nee, daar heb ik geen verklaring voor. Gewoon mijn gevoel.