Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#55 Haiku

---

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijk dit zijn de haiku's naar mijn hart. Korte pakkende emotioneel beladen verhaaltjes die rechtstreeks mijn hart binnenkomen. En Olaf, ben gerust zo vrij als een hond als je het maar niet deelt met de buitenwereld. haha

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Pim: Gelukkig kan ik er niet bij en ik heb thuis een douche en een washandje :) Bedankt voor je reactie. @Lilithx: Nee, nog nooit. Ik ben niet van het dichten. Niet mijn kopje thee. Bedankt voor je verhulde compliment.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enkele simpele verzuchtingen die een heel verhaal vertellen. Het staat er zo terloops, alsof het geen moeite heeft gekost om het te schrijven. Maar net dát verraadt een meesterlijke pen. En dat derde gedeelte... :thumbsup:

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Als je zo vrij was, zou je de afstand schaamteloos overbruggen; nu kan je alleen hartstochtelijk genieten van haar adembenemende foto op het beeldscherm en wachten op het vullen van je gedachten.' Maar dan veel mooier geschreven. Ben ik warm? Je woorden raken mij, 'haar verjaardag is te ver'; ik maak het zo vaak mee. En: 'schrijven is wachten'...

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen vier ik feest. Haar verjaardag is te ver, mijn hart is dichtbij.
Mooi, die voel ik ...
Kijkend in de zon, brandt ze mijn netvlies kapot. Ik geniet ervan.
Nice

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleen vier ik feest. Haar verjaardag is te ver, mijn hart is dichtbij.
Mooi, die voel ik ...
Kijkend in de zon, brandt ze mijn netvlies kapot. Ik geniet ervan.
Nice

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kijkend in de zon, brandt ze mijn netvlies kapot. Ik geniet ervan. .
Een mooie vrouw? Geluk? Liefde? Roept beelden op van een warme omhelzing. Mooi gedaan!

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jan, Marcker, Elyse, Karin, Nicole, Darkvalley, Marga en Anthony: Bedankt voor de lovende woorden. Ik zal ze voor altijd koesteren. @Marcker: Sorry :$ Dit is de eerste versie. Ik heb er niet meer aangesleuteld. Ik werd wel even stil van je compliment. Toevalstreffer, denk ik.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De hond ontnuchtert/ relativeert het teleurstellende gevoel. Soms maakt de mens keuzes maar voel je ook de nadelen: dit is mijn interpretatie. ;) Goed gedaan! :thumbsup:

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Inmiddels weet ik niet meer wat een goede haiku is. Maar ik vond ze prettig om te lezen. De laatste is een echte uitsmijter.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw vierde gedicht komt het dichtst in de buurt van een goede haiku. De eerste twee regels geven een duidelijk beschrijving van een zintuiglijke (in dit geval visuele) ervaring. Ik hou ook van de verzuchting in de laatste regel. Prachtig. Echter omdat ik heel streng ben, wil ik toch een opmerking plaatsen bij de laatste regel. Wat jij in de derde regel doet, is een verband leggen tussen de observatie in de eerste twee regels en jezelf als mens. Dat is niet helemaal zoals het hoort in een haiku. In een goede haiku beperk je tot wat je kan zien, horen, ruiken, proeven en voelen. De interpretatie van de beschreven observatie is aan de lezer. Wat jij doet, is meer een tanka. Een tanka is een vijfregelig gedicht van meestal 5, 7, 5, 7 en 7 lettergrepen. Traditioneel bestaat de eerste drie regels uit een (natuur)observatie, net als de haiku. In de laatste 2 regels legt de dichter een verband tussen de beschreven observatie en de mens of de eigen ziel. Jij doet hetzelfde, maar dan in drie regels: de eerste 2 regels zijn een observatie en met jouw laatste regels leg je een verband tussen de observatie en je eigen 'ziel': "Was ik maar zo vrij." Dus eigenlijk is jouw vierde gedicht in vorm een haiku, maar in inhoud een tanka. Nogmaals, ik ben erg streng. Want los van mijn eerder genoemde kanttekening, vind ik het een heel leuke en aansprekend gedicht.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje, Tja, Allie en INfiction. Bedankt. :D @ Robin Kerkhof: Bedankt dat je tijd en moeite genomen hebt om een uitgebreide toelichting te geven op mijn haiku's. Dat je streng bent is positief. Hierdoor valt er wat te leren. Ondanks het feit dat ik geen affiniteit met dichten heb, vond ik het toch een leuke opdracht.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit me bij Tja aan, ik weet het ook niet meer wat een goede haiku is, maar ik vind het geschrevene erg mooi en inderdaad ook eens begrijpelijk :o Knap hoor!