Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#55 Vier keer

Aan het schrijven gaan Laptop op de eettafel Inspiratie, Kom! --- Draaiende wieken Wind speelt met het Hollands riet De polder is droog --- Zinderende zon Zoetgeurende tuinbloemen Bijen die zoemen --- De eik, groot en sterk De wortels diep in de grond Een vogel vliegt op

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik stel me zo voor dat je er aan begon: je klapte je laptop open en beschreef wat je zag en voelde. Ik zie er heel veel schrijfplezier in. Veel spelen met de taal, vooral het tweede en derde gedicht. Geeft me gewoon zin om zelf aan de slag te gaan. Inspirerend.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Pim2000 en #Marcker Bedankt voor jullie reactie. Ik dacht eerst. Wat moet ik nu lettergrepen gaan tellen? maar uiteindelijk viel het reuze mee en heb ik er van genoten om ze te schrijven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi! De eerste is een smeek bede, de tweede geeft de functionaliteit van de molen aan en de vierde heeft een mooie tegenstelling door de vrijheid van de vogel neer te zetten tegenover de standvastigheid van de boom. En de derde: die Z is fantastisch! -Zoetgeurende tuinbloemen- een heerlijk beeld! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Siv, Alle vier de gedichten voldoen aan de basisvoorwaarde voor een haiku. Namelijk de zintuiglijke waarneming. In het eerste gedicht is dat de laptop die je openklapt. De andere drie haiku's bestaan volledig uit wat je kan zien, horen, ruiken en voelen (de wind, de warmte van de zon). Een goed begin, maar jouw haiku's kunnen beter. Laat mij je een paar tips geven: - Jouw eerste haiku kan beter als je de eerste regel zintuiglijker maakt. Hier is ook ruimte voor, want je hoeft niet te melden dat je gaat schrijven, want dat blijkt wel uit de laatste regel. Je kunt de eerst regel gebruiken voor een plaatsbepaling of tijdsaanduiding. Bijv.: Na het afruimen / laptop op de eettafel. / Inspiratie, kom! Ik ben benieuwd wat jij kan bedenken. - Het valt mij op dat jouw haiku's steeds bestaan uit drie korte zinnetjes. Dat maakt ze nogal stroef. Kijk eens of je van een van de laatste drie haiku's een lopende zin kunt maken. - Verder mis ik in de laatste drie haiku's een beetje de verwondering en/of emotie. In jouw eerste haiku voel ik wel emotie, namelijk 'er zin in hebben om aan het schrijven te gaan'. Ik denk wel dat je met je derde en vierde haiku in de buurt komt. Nummer 3: het gevoel van een zomerse dag. Nummer 4: de verwondering over het contrast tussen de grote eik en het kleine vogeltje. Nogmaals, jouw haiku's hebben potentie. Je bent er bijna. Denk je dat je met mijn aanwijzingen aan de slag kunt?

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel zintuiglijk, dat heb je knap gedaan. Ik mis een beetje het verband tussen de waarnemingen, maar dat ligt waarschijnlijk meer aan mij dan aan jou.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Robin Kerkhof Bedankt voor je aanwijzingen. Ik heb wat veranderingen in twee haiku's gemaakt. Zouden die beter zijn? Eindelijk wat rust. Laptop op de eettafel Inspiratie, kom! Zinderende zon en zoetgeurende bloemen Bijen die zoemen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
#Tja Dat laatste is inderdaad een mooi beeld. Een stoere eik waaruit dan een vogel uitvliegt. Bedankt.