Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #55 - Trijntje

Trijntje zong zuiver, maar andere zintuigen gaven de doorslag. Stemmen in de trein. Ieder afzonderlijk belt tegelijk naar huis.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo'n klassieke dichtvorm gecombineerd met het nieuws vind ik goed gevonden. Zintuigelijk is het zéker. Gezamenlijk het songfestival gekeken, allemaal een mening. Gezamenlijk in de trein zitten maar allemaal met hoofd, gedachte en gesprekken elders. Hoe waar. Ik waan me in de trein (of misschien wel Fyra! )

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi, die ad hoc inspiratie! Ook de waarneming waarin ieder afzonderlijk het zijne zegt en doet in één gezamenlijke actie is mooi dubbel gelaagd. Trijntje zong inderdaad goed, maar die jurk, hè... ! 'Die van ons' er op de valreep door (Loic). Ok, ok :ontopic: Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, kan het dat je je tweede haiku hebt aangepast? Ofwel heb ik het de vorige keer te haastig gelezen.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, kan het dat je je tweede haiku hebt aangepast? Ofwel heb ik het de vorige keer te haastig gelezen.
Goed gezien, Lilithx. Het was: Iedereen afzonderlijk belt gelijk naar huis maar hier kan je 'gelijk' lezen als 'onmiddelijk' of 'meteen' en ik wilde duidelijker hebben dat het ging om 'tegelijkertijd'.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, kan het dat je je tweede haiku hebt aangepast? Ofwel heb ik het de vorige keer te haastig gelezen.
Goed gezien, Lilithx. Het was: Iedereen afzonderlijk belt gelijk naar huis maar hier kan je 'gelijk' lezen als 'onmiddelijk' of 'meteen' en ik wilde duidelijker hebben dat het ging om 'tegelijkertijd'.
Ik vind het op deze manier veel beter!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Bart, je schreef een auditieve haiku. Ik vond hem heel prettig te lezen/ervaren.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven, Bart. De tweede haiku mag wat mij betreft door naar de finale.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Duidelijke zintuiglijke haiku's. De eerst haiku werkt, omdat bijna iedereen de act van Trijntje heeft gezien. De tweede haiku is okay, maar kan, denk ik, nog beter. De 'stemmen' in de eerste regel is namelijk een beetje dubbelop met 'ieder afzonderlijk belt tegelijk'. De eerste regel 'Stemmen in de trein' lijkt wel een samenvattende titel i.p.v. onderdeel van het gedicht. Als je meer doet met de eerste regel, dan kan dit echt een mooie haiku worden. Verder nog even een vraagje over jouw hoofdlettergebruik en het ontbreken van interpunctie. Het viel mij op dat bij de eerste haiku de eerste twee regels met een hoofdletter beginnen en de derde niet. Bij jouw tweede haiku beginnen alle regels met een hoofdletter. Verder ontbreekt de interpunctie. Jouw eerste haiku had je bijvoorbeeld ook zo kunnen schrijven: Trijntje zong zuiver, maar andere zintuigen gaven de doorslag. Daar heb je echter niet voor gekozen. Kan je mij uitleggen waarom je hebt gekozen voor dit hoofdlettergebruik en het weglaten van interpunctie?

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kan je mij uitleggen waarom je hebt gekozen voor dit hoofdlettergebruik en het weglaten van interpunctie?
Nee, sorry. Ik heb daar niet eens bij stilgestaan. Ik ben prozaschrijver en heb niet zoveel met gedichten. Ik vond het leuk om te doen hoor, als afwisseling.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, Trijntje is hier niet doorgekomen. Ik heb haar nog gezocht, maar het enige wat ik van haar kon ontdekken was: boomstam vol kieren mieren krioelen in een treintje zonder stem :crybaby: Nu ben ik wel benieuwd naar haar act. Is het de moeite waard om te googelen? Gezellige Haiku's! :) :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor het lezen. Volgens mij zien jullie er meer in dan ik. @Elyse: Ik weet niet of je bekend bent met met het songfestival, maar de kwaliteit van de zang of compositie speelt geen enkele rol. Het gaat om presentatie en uiterlijkheden (en in de jurering speelt politiek vaak een rol). Trijntje is een vrouw van middelbare leeftijd die gewoon (zuiver, dat wel) een middelmatig liedje zong. Daarmee was ze vrijwel kansloos.