Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#55 Haiku

Dit is een begin, misschien komt er deze week nog meer boven borrelen. Gaat de zon naar bed als ik de gordijnen sluit of toch andersom?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Allie, een vraag, zo lijkt het, uit een kindermond, maar net zo goed een filosofische overdenking. Het oordelen van de haiku kwaliteit laat ik aan de kenners over, maar dit is een wurmpje dat zich in je hoofd nestelt. Een soort schattigheid met een randje. Gaaf.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eentje om over na te denken: Andersom -als ik de gordijnen open- gaat de zon naar bed= jetlag/ ritme omgegooid/ nachtdienst? Of andersom-gaat het bed naar de zon- als ik de gordijnen sluit= een droom over vakantie? Grappige invulling! :D

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh.. ik bedoelde de tegenstelling tussen: gaat de zon slapen omdat ik de gordijnen dicht doe, of doe ik de gordijnen dicht omdat de zon naar bed is? Grappig dat het op zoveel verschillende manieren gelezen kan worden :)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eh.. ik bedoelde de tegenstelling tussen: gaat de zon slapen omdat ik de gordijnen dicht doe, of doe ik de gordijnen dicht omdat de zon naar bed is? Grappig dat het op zoveel verschillende manieren gelezen kan worden :)
Ik had het op jouw manier gelezen :) Oef!

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Da's mooi dat je met nummer #3 aangeeft dat de betekenis anders is dan je met het schrijven hebt bedoeld. Is dat niet precies wanneer je het goed hebt gedaan? Je hebt anderen de kans gegevens hun eigen invulling te geven aan jouw overpeinzing. Mooi gedaan En for the record. Het ligt niet aan je gordijnen, want ik heb een rolluik en daarmee wordt het ook nacht.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht aan: "Als er een boom omvalt in het bos, maar er is niemand om hem te horen, maakt hij dan geluid?" Leuk om te lezen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn verbeelding zie ik een donkerblauw kindergordijn met maantjes en sterren. Een mooi filosofische kindervraag.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wie als een kind naar de wereld kan kijken, zal nooit om inspiratie verlegen zitten bij het schrijven van een haiku. Jouw haiku getuigt van die kinderlijke verwondering. Op het moment dat de zon ondergaat, doe jij de gordijnen dicht. Dat roept bij jouw de vraag op die tot deze geslaagde haiku heeft geleid. Goed gedaan. Ik twijfel alleen over het woordje 'als'. Dit geeft namelijk alleen een tegelijkertijd aan en niet een oorzakelijk verband. In je uitleg gebruik je wel het woordje 'omdat'. Ik zou dat ook in je haiku gebruiken. Dat de tweede regel dan uit 8 lettergrepen bestaat i.p.v. 7 vind ik hier geoorloofd. Los daarvan: ik vind dit echt een mooie haiku. Jouw haiku doet mij denken aan de volgende klassieke Japanse haiku: In mijn kom water heb ik de maan gevangen. Dan gooi ik hem weg. (Helaas weet ik niet meer zo goed wie deze haiku heeft geschreven, maar dat ga ik voor je opzoeken.)