Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#55 Koning Winter

Koning Winter O, sneeuwkoningin met u wil ik bevriezen en samen smelten Extase van toen heden in vergetelheid zo zal nu vergaan.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het is zo raar. Ik voel de emoties, maar ik heb helemaal niets om te zeggen. Ik ken er niets van.
Lilithx, Je hoeft ook niets te zeggen hoor. Het is de begeerte, die vergaat (zoals de seizoenen :) ) Dank voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, de twee stukjes horen niet bij elkaar hé? Of wel? In ieder geval ik las ze apart. Zo kon ik de emotie vatten. Bij je tweede dacht ik zelf aan de belevenis van ooit een geweldige zomer, toen kwam de winter en nadien terug de zomer, die nooit meer zo geweldig werd.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, de twee stukjes horen niet bij elkaar hé? Of wel? In ieder geval ik las ze apart. Zo kon ik de emotie vatten. Bij je tweede dacht ik zelf aan de belevenis van ooit een geweldige zomer, toen kwam de winter en nadien terug de zomer, die nooit meer zo geweldig werd.
Lili, ze horen bij elkaar, zo heb ik het bedoeld - samengevat: alles gaat voorbij (mogelijk wat ver gezocht, uiteraard is het de lezer vrij het anders te interpreteren)

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik ze niet kan samen plaatsen omdat ik ze in mijn eigen hoofd met een andere stem/zwaarte lees. Begrijp je wat ik bedoel?

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat ik ze niet kan samen plaatsen omdat ik ze in mijn eigen hoofd met een andere stem/zwaarte lees. Begrijp je wat ik bedoel?
Ja, ongeveer wel. De 2e haiku zou je idd op zichzelf kunnen zien. Wat ik geprobeerd heb, is verlangen/begeerte te verbinden aan een seizoen. En seizoenen gaan voorbij. Zoiets. Maar een ieder mag er uit halen wat hij/zij wil.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit zijn geen haiku's. Dat een gedicht bestaat uit drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen maken een gedicht nog geen haiku. De basis van een goede haiku is de zintuiglijke waarneming. Dat ontbreekt hier volledig.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, sneeuwkoningin met u wil ik bevriezen en samen smelten
wat mooi dat samen smelten. Of toch samensmelten. In mijn leven kies ik liever voor het tweede, maar als je verliefd wordt op een sneeuwkoningin is de eerste optie het mooist. Geweldige vondst

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dit zijn geen haiku's. Dat een gedicht bestaat uit drie regels van 5, 7 en 5 lettergrepen maken een gedicht nog geen haiku. De basis van een goede haiku is de zintuiglijke waarneming. Dat ontbreekt hier volledig.
Het zijn mijns inziens twee haiku's - De klassieke Japanse gaat zo: 'O, oude vijver een kikker springt van de rand het water beweegt' Het gaat niet over het zintuigelijke. Het is een metafoor. (wellicht ten overvloede: de vijver is de aarde, de kikker de mens. En ja, het water beweegt - voor even) Mijn invulling is een probeersel hierop te variëren. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
O, sneeuwkoningin met u wil ik bevriezen en samen smelten
wat mooi dat samen smelten. Of toch samensmelten. In mijn leven kies ik liever voor het tweede, maar als je verliefd wordt op een sneeuwkoningin is de eerste optie het mooist. Geweldige vondst
Pim2000 Leuk dat je dit aanhaalt: samen smelten of samensmelten; daar heb ik vanmiddag een uur over getwijfeld. Ik houd het bij 'samen smelten' Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Ik heb er geen verstand van. Maar ik denk wel te begrijpen wat Robin bedoelt, en waar het dan wellicht bij een haiku om gaat. Bij het onderstaande voorbeeld dat jij aanhaalt;
[ 'O, oude vijver een kikker springt van de rand het water beweegt'
, wordt een visuele, dus zintuiglijke waarneming geschetst. In jouw gedichten lijkt me dat toch te ontbreken. Nogmaals, ik heb er geen snars verstand van, maar ik probeer het te begrijpen. Het gaat ook over de vorm. Doet niks af aan het feit dat ik beide gedichten met plezier las en ze me raakten (een besmet begrip voor sommigen), Vooral het eerste.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje, ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er dan wel onder een zintuiglijke waarneming. In de tweede Haiku zag ik die niet echt, maar in je 1e wel denk ik. Tenslotte neem je toch de sneeuwkoningin waar in deze Haiku?

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Jij hebt het helemaal begrepen. De veelgeciteerde haiku van de Japanse haiku-meester Basho is in de eerste plaats een zintuiglijke waarneming en pas in de tweede plaats een metafoor. Zonder zintuiglijke waarneming geen haiku. Punt. Virtuosuo, Onder zintuiglijke waarneming versta ik wat je ziet met je ogen, wat je hoort met je oren, wat je ruikt met je neus, wat je proeft met je mond en wat je voelt met je huid (glad/ruw, kou/warm). Een andere, meer gebruikelijke vertaling, van de eerder geciteerde haiku van Basho is een goed voorbeeld: Oh, oude vijver, een kikker springt van de kant, geluid van water. Deze haiku is niet alleen een visuele, maar ook een auditieve waarneming.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks dat het geen haiku's zijn, vind ik eerste heel mooi geschreven. Ik vind de tweede een beetje raadselachtig en roept geen beeld bij me op.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondanks dat het geen haiku's zijn, vind ik eerste heel mooi geschreven. Ik vind de tweede een beetje raadselachtig en roept geen beeld bij me op.
Over de 2e: daar waar we vroeger verrukt over waren, is in het heden vergeten en daar waar we nu verrukt over zijn, zal in de toekomst vergeten zijn. - maar misschien draaf ik wat door ;) dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind die samen smelten mooi gevonden, maar ik ben te praktisch ingesteld om er echt beeld bij te hebben. Ik dwaal af naar Narnia of Frozen (allebei met een ijskoningin).

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haiku of geen haiku, ik vond de eerste perfect. Samen smelten komt krachtiger over dan samensmelten. Bij de tweede heb ik wat moeite met de laatste regel. Het bekt niet lekker. Misschien: zo zal het vergaan. Ach, wie ben ik ook om daar commentaar op te geven?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees de acceptatie van een liefde, door dik en dun/ warm en koud. Soms begrijpt men niet meer de extase van het begin maar de basis blijft. Mooi! :nod:

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haiku of geen haiku, ik vond de eerste perfect. Samen smelten komt krachtiger over dan samensmelten. Bij de tweede heb ik wat moeite met de laatste regel. Het bekt niet lekker. Misschien: zo zal het vergaan. Ach, wie ben ik ook om daar commentaar op te geven?
Tja, Die neem ik in overweging, dank je.