Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfopdracht week #54, De grote stad

Geheel in zichzelf gekeerd staat Hans midden in de stad. Het brood is op. Hij had nog wel zoveel bij zich gestoken. De torenhoge flatgebouwen zijn immens, wanneer hij omhoog kijkt is het net alsof ze allemaal op hem neer zullen vallen. Auto's, bussen en trams vormen een wirwar om hem heen. Hij heeft het geprobeerd. Voor even had hij zich opengesteld voor de buitenwereld. Het lawaai alleen al, maakt hem misselijk. De geur van de stad bedwelmt hem. Gedesoriënteerd wil hij rechtsomkeert maken. Terugkeren naar het bekende veilige huisje aan de rand van het bos. Door omstandigheden had hij de sprong gedacht te moeten nemen. Zijn ouders waren te zwak om nog de zorg voor hem te kunnen dragen. Hij moest er dus wel aan geloven. Het huwelijk. Via een advertentie had hij de juiste vrouw gevonden. Haar profiel zag er geschikt uit. 'Laat mij zorgen voor jouw lijf en leden' . Haar foto stond hem tegen. Ze keek hem wat te dromerig, nog een minpuntje was dat Babette met de Big Boobs in Amsterdam woonde. Maar het moest. Hij moest zijn toekomst zeker stellen. Nu hij midden op het plein staat, vliegt de angst hem naar de keel. Zonder brood kan hij niet verder. En de bestemming is nog niet bereikt. Wat nu? De stad is te dreigend, te benauwend, te druk, te veel lawaai. Hij kan niet meer. Het gaat gewoon niet. Hans moet terug. Met zijn hoofd gebogen draait hij zich om. Nondeju, wat een duiven! Paniek slaat toe. Vertwijfeld zoekt hij met zijn ogen de stenen af. De angstige waarheid dringt langzaam tot hem door. Geen broodkruimeltje meer te bekennen. Met zijn vlakke hand slaat Hans zich tegen zijn voorhoofd. "Waarom heb ik geen kiezelsteentjes gebruikt!!!."

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dana M, Een variatie op het sprookje - leuk gedaan. (het is rechtsomkeert maken)
Tuurlijk, dank je wel

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Dana, na Roodkapje nu ook Hans & Grietje (Big-Boob-Babette) in de moderne bewerking. Ik blijf nadenken over torenhoge flatgebouwen, waarschijnlijk om dat 'torenhoog' héél hoog wil uitdrukken, terwijl de meeste flatgebouwen hoger zijn dan de gemiddelde toren. (Of het moet gaan om flathoge torens...)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk Dana, na Roodkapje nu ook Hans & Grietje (Big-Boob-Babette) in de moderne bewerking. Ik blijf nadenken over torenhoge flatgebouwen, waarschijnlijk om dat 'torenhoog' héél hoog wil uitdrukken, terwijl de meeste flatgebouwen hoger zijn dat de gemiddelde toren. (Of het moet gaan om flathoge torens...)
Ja, Bart, je hebt gelijk, maar in sprookjes zijn torens héééééél hoog, vandaar (grinnik) Ik ben nog niet toegekomen aan andere inzendingen lezen... ga ik nog wel proberen

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die arme Hansje... Leuk idee! Ik zie hem al staan zonder broodkruimels, een sterk beeld: 'Zonder brood kan hij niet verder.' :o (Ik had gisteren toevallig ook ergens 'rechtsomkeert' geschreven en toen vond ik het ineens een raar woord. Even opgezocht en ik begreep dat het allebei kan (met en zonder 't'). Maar nu weet ik het dus niet meer.) Paar dingetjes: 'Via een advertentie had de geschikte vrouw gevonden' -> had hij de geschikte vrouw gevonden. (In de volgende zin gebruik je weer 'geschikt'. Is dat bewust? Misschien een synoniem?) 'De reuk van de stad doet hem bedwelmen' -> De geur van de stad bedwelmt hem?

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Die arme Hansje... Leuk idee! Ik zie hem al staan zonder broodkruimels, een sterk beeld: 'Zonder brood kan hij niet verder.' :o (Ik had gisteren toevallig ook ergens 'rechtsomkeert' geschreven en toen vond ik het ineens een raar woord. Even opgezogd en ik begreep dat het allebei kan (met en zonder 't'). Maar nu weet ik het dus niet meer.) Paar dingetjes: 'Via een advertentie had de geschikte vrouw gevonden' -> had hij de geschikte vrouw gevonden. (In de volgende zin gebruik je weer 'geschikt'. Is dat bewust? Misschien een synoniem?) 'De reuk van de stad doet hem bedwelmen' -> De geur van de stad bedwelmt hem?
Het kan inderdaad beide, rechtsomkeer wordt veel gebruikt in het Belgische. Van oorsprong is het rechtsomkeert. Ik heb het ook even opgezocht. Heb de kleine dingetjes even aangepast, bedankt voor je reactie :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha ... en ik zag hem niet aankomen, was wel heel benieuwd waarom hij niet verder kon zonder brood; dus dat heb je goed gedaan
Dank je Schrijvenmaar, Hans dacht dat hij de kruimels broodnodig had, maar daar had hij zich lelijk in vergist :D

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk dat je het sprookje erin verwerkt hebt. Ik vind Hans wel een interessant personage. Ik kan me zo voorstellen dat hij het vinden van een vrouw een probleem vond, die bij de eerste de beste foto op een datingsite is opgelost. Graag gelezen :thumbsup:.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach gossie, arme Hans! :D :thumbsup: Origineel maar waar is Grietje nu? [Zijn ouders waren te zwak om nog de zorg voor hem te kunnen dragen.] Ik zou eerder denken dat Grietje niet voor hem kan zorgen nu ze getrouwd is ofzo. Met een lach gelezen! :)

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ach gossie, arme Hans! :D :thumbsup: Origineel maar waar is Grietje nu? [Zijn ouders waren te zwak om nog de zorg voor hem te kunnen dragen.] Ik zou eerder denken dat Grietje niet voor hem kan zorgen nu ze getrouwd is ofzo. Met een lach gelezen! :)
Lang geleden woonden Hans en Grietje bij hun vader en stiefmoeder. Het gaat hier om het heden. Een achterkleinzoon van de Hans, die enig kind is en dus geen zusje die Grietje heet heeft. :D

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het echt leuk om te lezen, heb het dan ook met een glimlach gelezen. Is het sprookje nu juist niet kleinduimpje die uit het bos komt?
Odile, kleinduimpje zal ongetwijfeld ook uit het bos komen wandelen, maar hij gebruikte geen broodkruimeltjes om de weg naar huis terug te kunnen vinden. :) Misschien dat ik een andere keer een verhaal over kleinduimpje prijsgeef.

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kleinduimpje zal ongetwijfeld ook uit het bos komen wandelen, maar hij gebruikte geen broodkruimeltjes om de weg naar huis terug te kunnen vinden. :) Misschien dat ik een andere keer een verhaal over kleinduimpje prijsgeef.
Volgens mij komen de broodkruimels zowel bij Hans en Grietje als bij Kleinduimpje voor.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
kleinduimpje zal ongetwijfeld ook uit het bos komen wandelen, maar hij gebruikte geen broodkruimeltjes om de weg naar huis terug te kunnen vinden. :) Misschien dat ik een andere keer een verhaal over kleinduimpje prijsgeef.
Volgens mij komen de broodkruimels zowel bij Hans en Grietje als bij Kleinduimpje voor.
Ja, je hebt gelijk, in Kleinduimpje komen de kiezels en broodkruimels ook voor. In mijn eigen sprookjesboek, was het een stuk vlees dat Kleinduimpje achteroverdrukte, niet het originele sprookje. Maar ik ken ook een heel andere versie van het verhaal, wellicht kom ik hier ooit nog eens op terug,