Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#54 Centrum

Een stem echoot langs de ramen waarachter een menigte zich samen geklit heeft tot een amorf monster van loeiende auto's en rusteloos ratelende passanten, de gezichten maskers, het werk van Jheronimus Bosch. Haar ogen vliegen heen en weer tussen de mensen, staal en dwaas uitgedoste winkelpuien. Nu bast de stem dreigend en onmiddellijk loopt haar lichaam vol met angst. Haar blik schiet door de bus en stuit op een stel priemende ogen in de achteruitkijkspiegel. 'Beestenmarkt,' bijten de ogen haar nogmaals toe. 'Eh, ja, sorry. Dank u wel,' stamelt ze in een poging dankbaarheid en schaamte in één zucht te combineren. Ze pakt haar tas en loopt naar de achterdeuren. Langs de rijen met gezichten die haar verbeten aanstaren met dedain en verwijt, gecamoufleerd als lamlendige onverschilligheid. Op de eerste trede werpt ze snel nog een blik over haar schouders waar de chauffeur zijn blik in haar rug heeft vastgehaakt. Waar haar moeder haar altijd waarschuwde voor de val die het leven in anonimiteit moet zijn, komt haar dit nu als een onbereikbaar paradijs voor. De stoep vangt haar hard op, de bus raast er achter haar rug vandoor. Ze kan niet meer terug, het monster is nu overal om haar heen. Het enige houvast is het briefje, bijna onleesbaar in haar onvaste hand. Ze begint te lopen en besluit te kijken aan de kant waar het plein in een vergevende schaduw is gelegen. Haar ogen aan het briefje vastgenageld, probeert ze de koppen die passeren te negeren. Met haar duim bedekt ze de naam boven het adres en bereikt opgelucht de huizen. Tot haar schrik staat ze gelijk voor de kliniek. Het is te laat om te doen alsof ze verder moet. Centrum voor geboorteregeling, probeert het bord haar te troosten; ze zucht en geeft zich over.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel goed een beklemmende sfeer neergezet. De eerste paragraaf is echter zo compact, met veel moeilijke woorden, dat ik naar adem hap. Bewust gedaan? Ik zou oppassen voor al te creatief taalgebruik. Dit is net op of over het randje. Goed plot. De opbouw van het verhaal deugt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin vind ik een erg ingewikkelde binnenkomer. Daarna neem je mee in een herkenbaar verhaal. De zware deken die angst over een voor anderen heel normale situatie legt. Het gevoel van HP dat iedereen naar haar kijkt heb je mooi beschreven.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, het is af en toe een beetje doorworstelen, maar dat is voor je hp ook; dat beklemmende gevoel hen je goed neergezet, al vind ik de formuleringen her en der net iets te gezocht. Mijn favoriet is hoe zij de gezichten van de medepassagiers ziet! En grappig dat je Leiden gebruikt - het is nauwelijks een stad ;)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor het lezen, doorworstelen en het commentaar. @Odile: Ja, het is een 'bewussie'; ik ben nou eenmaal fan (van de stijl van) de hier laatst aangehaalde Philip Roth: http://www.schrijvenonline.org/nieuws/liefde-voor… Sorry. Maar zoveel moeilijke woorden waren er toch niet? @Schrijvenmaar: nee, dit is de Abortuskliniek in Goes. Die jij bedoelt, zit op het Rapenburg.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
haha, aan Goes had ik helemaal niet gedacht als Grote Stad ... (maar het is niet het Rapenburg zelf ... althans niet laatste keer dat ik er in de buurt was, en Beestenmarkt zou vanuit enkele richtingen zeker de dichstbijzijnde bushalte zijn -althans, ook de kaatste keer dat ik in een bus in Leiden was ... maar het is sindsdien allemaal nogal overhoop gegooit)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, bij Goes denk ik daar ook niet aan (daarom ook niet genoemd). Ik heb alleen een bestaand adres willen gebruiken. De bushaltes in de Breestraat zijn denk ik nog dichterbij.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, die eerste zin is bijna een gevecht om te lezen en voor de HP. De eerste zin geeft mij geen helder beeld namelijk. Het komt op mij over als een hoogdravende tekst. [De stoep vangt haar hard op...] Ik begreep hier dat de HP was gevallen maar dat blijkt niet uit de rest van de tekst. Bij Jheronimus Bosch dacht ik aan 's-Hertogenbosch maar dat is puur mijn associatie. ;) De HP heeft het duidelijk zwaar! :)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oei, die eerste zin is bijna een gevecht om te lezen en voor de HP. De eerste zin geeft mij geen helder beeld namelijk. Het komt op mij over als een hoogdravende tekst. [De stoep vangt haar hard op...] Ik begreep hier dat de HP was gevallen maar dat blijkt niet uit de rest van de tekst. Bij Jheronimus Bosch dacht ik aan 's-Hertogenbosch maar dat is puur mijn associatie. ;) De HP heeft het duidelijk zwaar! :)
Ja, hoogdravend klopt wel en de jouw eerst zin geeft gelijk de bedoeling weer. Het is een gevecht voor de hp. De emoties van de naderende abortus maken van de onbekende omgeving een vijand. Zelfs de eerste stap op de stoep doet zeer. Jheronimus Bosch de schilder is toch geen onbekende?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een beklemmende sfeer zet je neer, goed gedaan. Ook ik had moeite met de eerste zin, maar achteraf vond ik dat ook wel weer bij de tekst passen. :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Afgezien van de eerste zin, want die begreep ik niet zo goed, vind ik het een sfeervol verhaal. Mooi ook dat je niet weet wat ze gaat doen, tot je bij de laatste zin bent.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jheronimus Bosch de schilder is toch geen onbekende?
Nee, maar hij komt uit s'Hertogenbosch en daar is alles naar hem vernoemd vandaar mijn associatie. :)