Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#54 Padvinder

Johan moest geholpen worden. Aan een aneurysma, dat kon hij niet zelf. Johan kon veel zelf, een kies trekken, een nagel lichten maar dit was wel iets anders. Dit zat van binnen, hadden ze gezegd en dat moest je maar geloven. Nachten had hij er wakker van gelegen. Overdag keek hij steeds weer op dat briefje dat hij had gekregen: 23 mei, 12.30 uur, Diakonessenhuis, Utrecht. Op de vijfde dag na de doemstijding, aan de thee bij Greet, nam hij een kloek besluit: ‘Ik ga er heen.’ Greet knikte goedkeurend. Ze wist dat hij een man was van kloeke besluiten al had hij hier lang over gedaan. ‘Zal ik met je meegaan?’ Johan schudde het hoofd. Als Greetje meeging zou ze aanwijzingen gaan geven die niet opgevolgd dienden te worden. Zou hij dat doen dan eindigde de reis in een chaos. ‘Zie je wel,’ hoorde hij haar al zeggen als het verkeerd zou aflopen, wat het zou doen. Johan haalde een kaart uit de secretaire en smeedde zijn plan. Tot in detail schreef hij het op een papiertje. Hij had nog drie dagen maar voerde het plan meteen maar uit. Na een half uur rijden sloegen de zenuwen toe: het bord centrum miste hij ergens in de chaos van zes borden, vijf rijstroken en vier richtingen. Rondweg noord zat hij en even later weer rondweg zuid. Hij zag dan toch een bordje centrum, het was niet eens zo moeilijk er te komen. Een straat was opgebroken, toch goed dat hij even ging verkennen. Na nog een half uur vond hij het ziekenhuis, vlakbij het treinstation. Goed, nu wist hij dat hij iets meer dan anderhalf uur moest uittrekken voor deze reis. Hij kon ook met de trein gaan, een klein half uurtje, maar dat vond hij eng.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan alles maar beter zelf in de hand houden. Wie weet wat er in zo'n trein allemaal gebeurt wat je niet had voorzien. Sterk geschreven. 'Dit zat van binnen, hadden ze gezegd en dat moest je maar geloven.' Ben benieuwd of hij de ingreep echt laat doen als het zo ver is.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De spanning van een afspraak ergens waar je nog nooit bent geweest is herkenbaar voor mij, gelukkig niet in deze grote mate ;). Goed omschreven, die spanning. Slim van hem om vooraf de boel te verkennen. De HP krijgt een slagaderverwijding, ik vind het apart dat hij het maar moet geloven dat het vanbinnen zit, of zit jouw HP echt in zijn eigen wereldje? Graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gebald geschreven, met de nodige vaart. Vooral het stukje onderweg, met de nodige missingen en chaos sprak tot mijn verbeelding. Knap gedaan. Hoe iets gewoons toch boeiend, ja spannend kan weergegeven worden! Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Johan kan veel zelf, maar een aneurysma verhelpen gaat net even te ver. Daarom houdt hij de controle maar op deze manier. Ik herken hier wel iets in :D

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties allemaal. Anne: de Hp zit inderdaad in zijn eigen wereldje. Hij heeft niet zoveel met het moderne leven en als de dokter hem verteld dat er iets mis is dat 'van binnen zit' moet hij dat maar geloven. Maar hij heeft er niet al te veel vertrouwen in. Van een aneurysma heeft hij nog nooit gehoord, 't zal wel zo zijn zeker.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goede, nieuwsgierig makende openingszin en leuke eindzin. :) Het twee keer benoemen van de kloeke besluiten stoorde me. Toch goed dat hij 'even' ging verkennen! Tuurlijk... :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pater Anthony, Schitterend figuur die Johan - hij wil alles in de hand houden. Sterke titel en prima woordkeus. (Die twee keer kloeke, vond ik ook wat storend)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reactie Marietje en Jan. Ik heb ook getwijfeld over die herhaling. Soms werkt zoiets en soms niet. Jullie reactie bevestigen het: bij twijfel niet doen.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
erhmm ... nu wilde ik net gaan zeggen dat ik de herhaling van 'kloek' juist opmerkelijk goed vond werken ... Niet alleen omdat ik 'kloek' een prachtig woord vind, maar vooral omdat het eindeloos veel zegt over beide personen, hoe zij samenleven, zichzelf en vooral elkaar zien. Het bevestigt een soort vastbesloten kneuterigheid waarin ze elkaar op de huid zitten. Maar misschien ligt dat enkel aan mij.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe praktisch zou het zijn als je je eigen aneurysma kunt verhelpen? De opening van het verhaal vind ik denk ik het mooist, het zegt meteen al zoveel over Hp: Johan moest geholpen worden. Aan een aneurysma, dat kon hij niet zelf. Johan kon veel zelf, een kies trekken, een nagel lichten maar dit was wel iets anders. Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
erhmm ... nu wilde ik net gaan zeggen dat ik de herhaling van 'kloek' juist opmerkelijk goed vond werken ... Niet alleen omdat ik 'kloek' een prachtig woord vind, maar vooral omdat het eindeloos veel zegt over beide personen, hoe zij samenleven, zichzelf en vooral elkaar zien. Het bevestigt een soort vastbesloten kneuterigheid waarin ze elkaar op de huid zitten.
Bedankt voor de reactie. Ik vindt "Kloek" ook een prachtig woord. De moeite van het herhalen waard...., de twijfel blijft, het werkt dus voor de een wel en de ander niet.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe praktisch zou het zijn als je je eigen aneurysma kunt verhelpen?
Johan zou graag zijn eigen aneurysma verhelpen, als hij wist wat het was en hoe dat moest!

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Anthony, ik had nog niet eerder op jouw verhalen gereageerd. Dat heeft niets met jou te maken maar eerder met mijn wezen; ik ben een koala en kan het soms niet allemaal bijbenen. Wel schrok ik van het verschijnen van een pater op dit forum, maar gelukkig zag ik bij nader onderzoek dat het een achternaam betrof. Aangenaam :) Ik zal me nog even met 'kloek' bemoeien. Ik vraag me vaak af waarom we sommige woorden als mooi ervaren en andere niet. Het blijft toch maar een hoopje letters. Natuurlijk heeft het met klank en persoonlijke smaak te maken. Maar niet alleen. 'Kloek' bijvoorbeeld, vind ik zelf geen mooi woord. Maar dat klopt dus niet, want in jouw tekst vind ik het prachtig. Gewoon omdat het helemaal past bij de gekozen vertelsfeer, die ik heerlijk vind. En nog even over de herhaling: bij herhalingen in een tekst heb ik de neiging meteen af te haken, ik word er slaperig van (dit gebeurt snel bij koala's). Zelf overkomt het herhalen mij ook wel eens en dan grijp ik meteen naar mijn eucalyptus. Maar hier dus, ervaar ik de dubbele kloek niet als een herhaling maar als een bevestiging. Mijn mening is, mede om de redenen die schrijvenmaar al noemde (#10), dat het zo moet blijven staan. Ik had nooit gedacht dat ik ooit volledig achter het kloeke herhalen van een pater zou staan, waarmee het gelijk van mijn oude tante Truus maar weer bewezen is: 'Kind, je kan niemand vertrouwen, zelfs jezelf niet. Ik ga naar de markt voor een jas en ik kom thuis met een broek.' Of andersom. Nou ja, zoiets. Mijn complimenten in ieder geval. :) :thumbsup: Twee kleine dingetjes nog: ik zou 'wat het zou doen' schrappen (of anders formuleren) en in je laatste zinnetje vind ik twee keer 'maar' niet zo fraai. Maar ook dat is persoonlijk. ;)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik had nooit gedacht dat ik ooit volledig achter het kloeke herhalen van een pater zou staan, waarmee het gelijk van mijn oude tante Truus maar weer bewezen is: 'Kind, je kan niemand vertrouwen, zelfs jezelf niet. Ik ga naar de markt voor een jas en ik kom thuis met een broek.'
Hoi elysevdr. Bedankt voor de mooie en uitgebreide reactie. Aangenaam kennis met je te maken. Het is naar mijn mening een goede eigenschap om alles wat een Pater zegt of schrijft te wantrouwen :) Ik laat die dubbele kloek maar staan, het loopt toch wel lekker naar mijn idee en jij bevestigd dat. Ik ben trouwens wel iemand die graag zinnen en woorden herhaald (echt iets voor een Pater) en dat is wel een valkuil, dus alle kritiek daarop is welkom. 'wat het zou doen' is bedoeld als uitvergroting van Johan's karakter. Dat kan misschien wel anders, bekijk ik nog even. Twee keer maar is inderdaad een keer teveel. Bedankt.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, ook goed geschreven. Over het aneurysma twijfelde ik. Moet dat niet onmiddellijk geopereerd worden als het wordt ontdekt en kun je daarmee wel rijden? Dat vroeg ik me af. Of verwar ik het met een hersenbloeding?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, ook goed geschreven. Over het aneurysma twijfelde ik. Moet dat niet onmiddellijk geopereerd worden als het wordt ontdekt en kun je daarmee wel rijden? Dat vroeg ik me af. Of verwar ik het met een hersenbloeding?
Hallo Odile, bedankt voor de reactie. Met een aneurysma kan je jarenlang rondlopen zonder het te weten. Het wordt vaak pas ontdekt als er klachten zijn en soms wordt er meteen geopereerd, maar niet altijd.