Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #54 – Op reis / Jungle

Het was een gelukkig toeval geweest, meer niet. Vader had destijds de toen nog onbekende kunstschilder door de jungle geleid en als betaling twee schilderijen ontvangen. Moeder had nog gescholden, dat je met schilderijen geen maïs kon kopen en ook geen kippen. Maar vader had gezegd dat hij ze mooi vond. Jarenlang hadden ze in de hut gehangen, kleurrijk afstekend tegen het behang dat bestond uit vergeelde kranten. Tot op een dag, ruim twintig jaar later, een toerist die kunsthandelaar bleek te zijn, had gevraagd of hij binnen mocht schuilen voor de moessonbui. Moeder, dat moest hij haar nageven, had de reactie van de man goed ingeschat. Ze had het bod van tienduizend dollar verleidelijk gevonden, maar aangevoeld dat het te snel, te gretig, werd uitgesproken. Uiteindelijk was het vier miljoen geworden. Een startkapitaal voor een resort, midden in de groene oceaan, dat hij de afgelopen dertig jaar samen met haar had geleid. Vader hadden ze laten herbegraven in een praalgraf. Ook zij rustte daar nu, na een lang ziekbed. Hij was altijd tevreden geweest over zijn leven en tevreden over de wereld die welgestelde reizigers naar hun luxe gastenverblijven dreef. Hij kende die wereld van verhalen. 'Maar nu wil ik het zelf eens zien, zo 'n grote stad,' had hij tegen zijn vrouw gezegd. 'Verschrikkelijk. Levensgevaarlijk,' mompelde hij toen hij na een week, eerder dan gepland, in haar armen viel. 'Hier gromt de jaguar hoorbaar, herken ik de giftige boomkikkers, weet ik waar de anaconda zwemt. Ik ken het pad van de mieren en weet wanneer het alligatorwijfje over haar eieren waakt. Hier weet ik wanneer de tarantula bijt. Hier heersen eeuwenoude regels en respect.' 'En daar?' 'Ze hebben er regels bedacht en opgeschreven, maar ze gelden niet. Ze noemen het een stadsjungle, maar er is geen respect.'

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
verzonnen regels en gebrek aan respect is inderdaad een aardige omschrijving van de stad; mooi contrast met de echte jungle (en dat zo'n kunsthandelaar dan toch schandalig weinig biedt ... mag ik het een lekker Woodpeckers detail noemen?)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hij was altijd tevreden geweest over zijn leven en de tevreden over de wereld die welgestelde reizigers naar hun luxe gastenverblijven dreef. Hij kende die wereld van verhalen.
Bedoel je hier 'Hij was altijd tevreden geweest over zijn leven en nieuwsgierig naar de wereld die welgestelde reizigers naar hun luxe gastenverblijven dreef' Een heerlijk verhaal om te lezen. Mooi weergegeven die liefde voor de natuur aan het einde. Dat stukje over moeder die de prijs van de deal opdrijft, vind ik erg sterk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Ik vind dit oprecht een mooi verhaal. Of eigenlijk de laatste alinea vanaf: Hier gromt.... Heel menselijk. Heel erg gaaf geschreven. Het overige deel is trouwens ook goed geschreven, maar dat doet me minder. Hoe zeg jij dat? Een pareltje, die laatste alinea. Ik heb dit erg graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Dank je.
(en dat zo'n kunsthandelaar dan toch schandalig weinig biedt ... mag ik het een lekker Woodpeckers detail noemen?)
Jawel, graag zelfs :)

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wetten, opgeslagen in de genen, overgedragen van generatie op generatie, prachtig omschreven: 'Hier gromt de jaguar hoorbaar, herken ik de giftige boomkikkers, weet ik waar de anaconda zwemt. Ik ken het pad van de mieren en weet wanneer het alligatorwijfje over haar eieren waakt. Hier weet ik wanneer de tarantula bijt. Hier heersen eeuwenoude regels en respect.' En dan die laatste zin, áf. Mooi.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag nyceway,
Bedoel je hier 'Hij was altijd tevreden geweest over zijn leven en nieuwsgierig naar de wereld die welgestelde reizigers naar hun luxe gastenverblijven dreef'
Nee, dat bedoelde ik niet, maar als ik het lees, vind ik het wel mooier. Het is niet echt liefde voor de natuur, dat dan weer niet.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Johanna, Dank je. De laatste alinea daar ging het inderdaad om, maar ik moest het opbouwen :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Woodpecker. Juweeltje. Ik heb het met heel veel plezier gelezen. Ik heb nog niets gevonden om over te kunnen zeiken. Misschien moet ik het nog een keer lezen. :P
Moeder speelt een dubbelrol ;)
De moeder zorgt ervoor dat haar zoon nooit naar de grote stad trekt, omdat ze bang is dat hij daar dan blijft en het resort alleen moet runnen?

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een erg mooi verhaal, Woodpecker. Ik sluit me aan bij bovenstaande lovende reacties. Zelf heb ik verder weinig daaraan toe te voegen :).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Ja, idd die laatste alinea zoals je aangeeft in #9. Ik vind het ook mooi opgebouwd. Die schilderijen intrigeren me, misschien Paul Gauguin?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een geweldig verhaal en wat gigantisch goed verzonnen de manier waarop de familie hun kapitaal verkregen. Het is een roman in een notendop dank je wel

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je. Gauguin zou kunnen, maar het kan ook Pol Verbiest zijn geweest.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De al vaker genoemde laatste alinea is heel sterk. :thumbsup: De opbouw kan mi weg. Het voegt niets toe aan de ervaring in de stad maar verteld alleen hoe de ouders aan het geld zijn gekomen. Als ik het goed gelezen heb gaat het eerste gedeelte niet over de HP, dat las ik pas na een tweede keer. Voor mij wat verwarrend. Suggestie: -De zoon was altijd tevreden geweest... -etc. i.p.v. hij? De ijzersterke dialoog is wat mij betreft het verhaal. :nod:

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dubbel.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje,
De opbouw kan mi weg. Het voegt niets toe aan de ervaring in de stad maar verteld alleen hoe de ouders aan het geld zijn gekomen.
Oef, hier heb ik echt een andere mening over. Stel, er staat alleen die laatste alinea.
. 'Verschrikkelijk. Levensgevaarlijk,' mompelde hij toen hij na een week, eerder dan gepland, in haar armen viel. 'Hier gromt de jaguar hoorbaar, herken ik de giftige boomkikkers, weet ik waar de anaconda zwemt. Ik ken het pad van de mieren en weet wanneer het alligatorwijfje over haar eieren waakt. Hier weet ik wanneer de tarantula bijt. Hier heersen eeuwenoude regels en respect.' 'En daar?' 'Ze hebben er regels bedacht en opgeschreven, maar ze gelden niet. Ze noemen het een stadsjungle, maar er is geen respect.'
Da's niks. Wie zijn hier mer elkaar in gesprek?. Waarom? Er moet een aanleiding zijn, een voorgeschiedenis.
Als ik het goed gelezen heb gaat het eerste gedeelte niet over de HP,
Het gaat wel degelijk over de hp. Het schetst zijn achtergrond. Dank je voor je reactie.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat die opbouw wel degelijk nodig is om een kader en sfeer te geven aan het verhaal. Ik heb het verhaal met smaak gelezen. De veel genoemde laatste paragraaf smaakte nog beter dan de rest. Je hoeft het artikel van Thérèse over leuk schrijven echt niet meer te lezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Odile, Dank je. Met liefde gekookt :) Het artikel van Thérèse ga ik toch lezen omdat ze wel van hout snijden weet.