Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#54 de grote stad

Zelfs het park wemelt hier van de mensen. Ze praten tegen elkaar, hun telefoons en de voorbijgangers. Aan één kant van de fontein schreeuwt een grote neger ter ondersteuning van de acrobatische act die hij met zijn maten uitvoert onder begeleiding van een drummer. Aan de andere kant speelt een rossige jonge man op een vleugel. Een vleugel, laat ik langzaam tot me doordringen, een vleugel in het park. Frida zal me nooit geloven. Ik glimlach bij de gedachte aan haar gezicht als ik haar straks alles zal proberen te vertellen. Een lach ontsnapt me als ik aan het eind van het pad zie dat ik haar ook zal moeten verhalen over een compleet jazz-combo. De saxofonist knikt me toe terwijl hij het zweet van zijn hoofd veegt en de bassist in zichzelf knikkend de snaren beroert. Ik loop langs tafels waar ik uitgenodigd word te schaken. Hoewel ik thuis een aardig potje speel, waag ik me er niet aan aan te schuiven. Wie weet hoe je hier beduveld wordt. Pas als een kind zijn ijsje laat vallen en ik opschrik van zijn gehuil, realiseer ik me hoe rustig dit hoekje van het park is. Mijn schouders ontspannen, terwijl ik het dichtstbijzijnde bankje vind. De slaapzak op het grasveld tegenover mij wordt duidelijk bewoond. Een winkelwagentje ernaast bevat in wonderlijke pakken bijeengestouwd vermoedelijk het volledige bezit van de slapende. Ik haal diep adem en probeer ontspannen te gaan zitten. Een klein stukje verderop lijkt een groepje jongeren net te ontwaken. Ze roepen iets over douchen en onwillekeurig volgt mijn blik ze hun hele weg naar de fontein. Ik kijk niet meer om naar de slaapzak waarover ik Frida niet wil vertellen. Zelfs de fontein wemelt hier van de mensen, zal ik haar zeggen, maar eerst zal ik er mijn voeten in koelen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik glimlach bij de gedachte aan haar gezicht als (ik?) haar straks alles zal proberen te vertellen. Frida zal haar oren straks niet geloven. Het is bijzonder wat een mens ziet als hij durft te kijken :)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, Heel mooi: geen uitleg, gewoon laten zien. Prachtig. (dingetje
en de bassist in zichzelf knikkend doortokkelt.
op een bas tokkel je niet - suggesties: doorspeelt/de snaren plukt/slapt/over de snaren loopt - 'walking bas' :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie omschrijving van iemand die iets voor het eerst ziet en alles in zich opneemt. Goed geschreven met mooie zinnen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs het park wemelt hier van de mensen. Zelfs de fontein wemelt hier van de mensen, zal ik haar zeggen, maar eerst zal ik er mijn voeten in koelen.
Misschien heb ik het mis hoor, maar mijn gevoel zegt me dat het moet zijn: 'Zelfs in het park wemelt het hier van de mensen.' en 'Zelfs in de fontein wemelt het hier van de mensen.' Een mooi schets van een gewone dag in een stadspark. Zou het Vondelpark kunnen zijn of een park in een buitenlandse stad. De muzikanten zijn sterk beschreven.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven schrijvenmaar! Het leest niet, het kijkt. Zoals je naar een schets kijkt, inderdaad. Ik kreeg heimwee naar het Vondelpark.. :{}

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Mooie beelden. Ik zie ze als lezer door de ogen van de hp, alsof ik ze voor het eerst zie. Mooie opbouw ook. De tweede alinea vormt een schitterende brug tussen de eerste en de derde.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zelfs het park wemelt hier van de mensen. Zelfs de fontein wemelt hier van de mensen, zal ik haar zeggen, maar eerst zal ik er mijn voeten in koelen.
Misschien heb ik het mis hoor, maar mijn gevoel zegt me dat het moet zijn: 'Zelfs in het park wemelt het hier van de mensen.' en 'Zelfs in de fontein wemelt het hier van de mensen.' .
heb ik over getwijfeld; op een of andere manier roept zonder 'in' bij mij een veel sterker beeld/ gevoel op en ik geloof dat grammiticaal kan. bedankt voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
(dingetje
en de bassist in zichzelf knikkend doortokkelt.
op een bas tokkel je niet - suggesties: doorspeelt/de snaren plukt/slapt/over de snaren loopt - 'walking bas' :)
ah ... zie mij de leek zijn, maar plukken klinkt mij wel vertrouwd en zo zag het er ook echt wel uit, plukken hoewel ik denk dat mijn hp ook geen kenner is, ga ik hem aanpassen dank voor je reactie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP: ik heb een probleem 'doorspelen' vind ik op een of andere manier niet bij het plukkende gebaar passen, het suggereert voor mij iets anders, al slaat dat nergens op, kan ik het toch voor mezelf niet zo opschrijven; 'over de snaren lopen' te verwarrend, omdat het voor de argeloze lezer het beeld oproept van iemand die daadwerkelijk over een instrument heen loopt (je weet het ook nooit zeker met die stadslui ...), maar dat 'plukken' wat me eerst nog mooi leek... als ik het opschrijf denk ik automatisch aan kip, en kan ik alleen nog maar aan kip denken. :(

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De slaapzak op het grasveld tegenover mij wordt duidelijk bewoond. Een winkelwagentje ernaast bevat in wonderlijke pakken bijeengestouwd vermoedelijk het volledige bezit van de slapende. Ik haal diep adem en probeer ontspannen te gaan zitten. Ik kijk niet meer om naar de slaapzak waarover ik Frida niet wil vertellen. Zelfs de fontein wemelt hier van de mensen, zal ik haar zeggen, maar eerst zal ik er mijn voeten in koelen.
Wat mij betreft zit hier het verhaal. Het is mooi. Iemand met angst. Hp wil ook zijn omgeving sparen. Het feit dat hij zijn voeten gewoon kan koelen in water is, denk ik, voor Hp geruststellend. Wel een beetje merkwaardig om door een fontein te lopen. Maar ja, als er geen andere gelegenheid is.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zat helemaal in het Vondelpark! Jouw stukje doet me popelen weer eens richting Amsterdam te trekken. Graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
JanP: ik heb een probleem 'doorspelen' vind ik op een of andere manier niet bij het plukkende gebaar passen, het suggereert voor mij iets anders, al slaat dat nergens op, kan ik het toch voor mezelf niet zo opschrijven; 'over de snaren lopen' te verwarrend, omdat het voor de argeloze lezer het beeld oproept van iemand die daadwerkelijk over een instrument heen loopt (je weet het ook nooit zeker met die stadslui ...), maar dat 'plukken' wat me eerst nog mooi leek... als ik het opschrijf denk ik automatisch aan kip, en kan ik alleen nog maar aan kip denken. frown
'plukken' is voor bassisten gesneden koek, maar ik snap dat je er een ander associatie bij hebt. Echter 'doortokkelt' kan echt niet. suggestie: 'en de bassist in zichzelf knikkend de snaren beroert.'

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig beeldend verteld. Ik was werkelijk in het park aanwezig. Goed dat de HP zijn gedachte liet lijden in de wetenschap dat hij zijn gedachtegang wilde delen met Frida. Lekker verhaal. dank je

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De slaapzak op het grasveld tegenover mij wordt duidelijk bewoond. Een winkelwagentje ernaast bevat in wonderlijke pakken bijeengestouwd vermoedelijk het volledige bezit van de slapende. Ik haal diep adem en probeer ontspannen te gaan zitten. Ik kijk niet meer om naar de slaapzak waarover ik Frida niet wil vertellen. Zelfs de fontein wemelt hier van de mensen, zal ik haar zeggen, maar eerst zal ik er mijn voeten in koelen.
Wat mij betreft zit hier het verhaal. Het is mooi. Iemand met angst. Hp wil ook zijn omgeving sparen. Het feit dat hij zijn voeten gewoon kan koelen in water is, denk ik, voor Hp geruststellend.
Dat heb je goed gelezen. En leuk te lezen dat je dat mooi noemt.
Wel een beetje merkwaardig om door een fontein te lopen. Maar ja, als er geen andere gelegenheid is.
Wij woonden naast Washington Square Park. Mijn dochters vonden het eigenaardig toen ik ze op een dag moest uitleggen dat ze in andere fonteinen niet konden zwemmen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'en de bassist in zichzelf knikkend de snaren beroert.'
Wat heerlijk dat je meedenkt. Soms is het zo simpel dat je het zelf niet meer ziet. Bedankt!

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Zat helemaal in het Vondelpark! Jouw stukje doet me popelen weer eens richting Amsterdam te trekken. Graag gelezen!
Nu kwam mijn inspiratie eigenlijk van elders ... weet niet hoe je tegenover een tripje naar NY staat? Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal over een lome wandeling door het park. Die grote 'neger': er komt meteen een beeld op. Is het nog verantwoord om 'neger' te schrijven? Wat mij betreft wel, maar wellicht denken anderen er anders over.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wij woonden naast Washington Square Park. Mijn dochters vonden het eigenaardig toen ik ze op een dag moest uitleggen dat ze in andere fonteinen niet konden zwemmen.
Dat is inderdaad een mooie fontein. Die wil ik ook wel naast ons huis. Ik ga een buurtvergadering beleggen. Kijken of ik medestanders kan vinden.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal over een lome wandeling door het park. Die grote 'neger': er komt meteen een beeld op. Is het nog verantwoord om 'neger' te schrijven? Wat mij betreft wel, maar wellicht denken anderen er anders over.
erg genoeg vroeg ik het me ook af toen ik het schreef; kan dat nog? maar zonder was het beeld er niet. Ttot nu toe niemand het hier 'fout' willen noemen, dus wellicht zijn we over de ergste gevoeligheden heen ... er is per slot van rekening niets lelijks mee bedoeld, dus waarom mensen het vaak toch zo willen opvatten?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi verhaal over een lome wandeling door het park. Die grote 'neger': er komt meteen een beeld op. Is het nog verantwoord om 'neger' te schrijven? Wat mij betreft wel, maar wellicht denken anderen er anders over.
erg genoeg vroeg ik het me ook af toen ik het schreef; kan dat nog? maar zonder was het beeld er niet. Ttot nu toe niemand het hier 'fout' willen noemen, dus wellicht zijn we over de ergste gevoeligheden heen ... er is per slot van rekening niets lelijks mee bedoeld, dus waarom mensen het vaak toch zo willen opvatten?
Als ik er ook iets over mag zeggen? Het woord neger past bij het wereldbeeld van de Hp, naar mijn idee weet hij niet beter. Ik stoorde mij er niet aan. In spreektaal zou ik het nooit gebruiken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
en hoe anders was het als er stond 'athletisch gebouwde neger' 'jonge neger' 'mooie neger'? of simpelweg alleen maar 'neger'?
Haha. Bij 'atletisch gebouwde' was ik afgeleid van het verhaal geraakt. Dan was ik eerst een aantal visioenen verder geweest over atletisch gebouwde jongemannen. De overige suggesties brengen voor mij persoonlijk geen groot verschil.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft nergens dat de zon schijnt maar toch voelde ik het. :thumbsup: [De saxofonist knikt me toe terwijl hij het zweet van zijn hoofd veegt en de bassist in zichzelf knikkend de snaren beroert.] Hier stoorde het twee keer knikken me, maar dat is wellicht te wijten aan mijn allergie. ;) Ik ben benieuwd wie Frida is? Gaat de HP onverwachts bij haar op bezoek? Graag deze reis meebeleefd! :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het Vondelpark, ja, daar moest ik ook aan denken. Ooit liep ik er als trotse mama achter de kinderwagen en in die tijd mocht je een neger een neger noemen. En mocht je met je voeten in het fonteinwater zitten....er is veel veranderd, behalve de miserabele slaapplaats, die zijn er helaas nog! Mooi beeldende mijmering. Ik moest aan Frida Kahlo denken. Was dat de bedoeling?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft nergens dat de zon schijnt maar toch voelde ik het. :thumbsup:
mooi!
[De saxofonist knikt me toe terwijl hij het zweet van zijn hoofd veegt en de bassist in zichzelf knikkend de snaren beroert.] Hier stoorde het twee keer knikken me, maar dat is wellicht te wijten aan mijn allergie. ;)
ikben geheel niet vies van herhaling en plaatste deze bewust. Er hangt 'knikkende' sfeer. Maar misschien ben ik de enige diemdat zo voelt ....?
Ik ben benieuwd wie Frida is?
ik dacht dat het zijn thuisfront was, waar hij eigenlijk altijd op gericht is (zoals de opdracht voorschrijft).