Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#54 De grote stad

Met mijn veel te grote koffer, doorweekt door de miezerige regen, stond ik in de vroege ochtend op de bus te wachten. Het moest er nu echt een keer van komen maar ik had liever een andere dag gekozen. In de verte zag ik de bus aankomen en deed een stap terug. Er lag een plas water bij de halte en die wilde ik niet over me heen krijgen. De buschauffeur was vriendelijk en hielp me om met de pas te betalen voor de reis. De pas deed het niet en ik kreeg een beklemmend gevoel rond mijn keel. Mijn saldo van tweehonderd euro zou toch wel genoeg zijn? De tweede keer pakte het apparaat de pas en de bus trok op. Ik struikelde door het gangpad naar de plek net achter de chauffeur. De bus was verder leeg. Zo nu en dan moest er gestopt worden bij haltes die, net als de mijne, in het midden van weilanden langs de rechte weg stonden. Mensen wurmden zich chagrijnig langs mijn koffer en liepen zonder iets te zeggen naar de achterkant, achteloos, niet geïnteresseerd wat er direct in hun omgeving gebeurde. Gefixeerd op het schermpje van hun telefoon. De weilanden werden huizen. De huizen werden gebouwen. Het duizelde me hoe iemand op die hoogte kon leven. Mijn koffer viel om toen de bus abrupt linksaf sloeg en stopte. Iedereen leek uit de bus te willen. Na een tijd keek de chauffeur me vragend aan. “Dit is het eindpunt meneer, centraal station Amsterdam.” Bij de deur stond Klaas te wachten, ik had hem al niet meer gezien sinds hij op kamers was gaan wonen. Hij zou niet meer thuis komen voordat ik op bezoek was geweest. Eindelijk was ik hier.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Darkvalley, Beklemmende busreis. Met 1 zin geef je aan hoe iemand van het platteland zich verbaast over de stad:
Het duizelde me hoe iemand op die hoogte kon leven
heel mooi. kijk nog even naar deze zin:
Ik struikelde door het gangpad naar plek net achter de chauffeur.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn saldo van tweehonderd euro saldo zou toch wel genoeg zijn?
In deze zin zou ik de tweede keer saldo weglaten. Mooi verhaal in een prettige schrijfstijl. Goede beschrijving van de bushaltes en de mensen die instappen.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Janp, Dank je wel voor het compliment. Kan ik het stukje nog aanpassen? Nadat ik het gepost had zag ik dat het de woord weg was gevallen :) Ik struikelde door het gangpad naar de plek net achter de chauffeur. Ha nyceway, Helemaal mee eens. Dat was niet de bedoeling :) Dank je wel voor de scherpte, die had ik niet gezien. Mijn saldo van tweehonderd euro zou toch wel genoeg zijn?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zeker leuk om te lezen. Je hebt duidelijk een sfeer neergezet. Ik vind alleen de hp te karikaturaal. Heeft hij echt nog nooit eerder met de het ov gereisd? Heeft hij nog nooit een stad gezien? Zelfs niet op de televisie? Dit mede door het feit dat het verhaal zich in deze tijd afspeelt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Janp, Dank je wel voor het compliment. Kan ik het stukje nog aanpassen? Nadat ik het gepost had zag ik dat het de woord weg was gevallen :) Ik struikelde door het gangpad naar de plek net achter de chauffeur. Ha nyceway, Helemaal mee eens. Dat was niet de bedoeling :) Dank je wel voor de scherpte, die had ik niet gezien. Mijn saldo van tweehonderd euro zou toch wel genoeg zijn?
Ja dat vond ik erg grappig!

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het druilerige brengt al direct een bepaalde sfeer mee, versterkt door de chagrijnige mensen op de bus. Kan me er wel iets bij voorstellen. Het saldo van 200 euro, inderdaad :D Eventjes meegereisd met de bus. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom bij de wekelijkse schrijfopdracht :). Je stukje kun je aanpassen door op de rode knop 'bewerken' te klikken, bovenaan je tekst. Een herkenbaar stukje, vooral over de bus. Je omschrijft precies zoals het gaat en dat vind ik knap. De boerenpummel die naar de stad gaat. De tweehonderd euro is een leuk detail :).

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo nu en dan moest er gestopt worden bij haltes die....
Weliswaar niet fout maar het is een vorm van passief taalgebruik welke ik persoonlijk altijd liever voorkom. Een mooi verhaal en vooral haar naïviteit over de prijs van het openbaar vervoer laat me geloven dat we met een persoon van het platteland te maken hebben die geen kennis heeft verder dan haar eigen erf.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hartelijk dank allemaal voor de reacties. Ik lees ze met plezier. @Anne dank voor de suggestie om de rode knop te gebruiken. Bij deze uitgevoerd. @Pim, ik vind je suggestie over passief gebruik inderdaad een goede. Liever de vaart erin houden. De bedoeling die ik had met dit stukje was een soort passief observeren van de hp, alsof de busreis in een trance gemaakt wordt en hij ervaart het als een wereldreis. @Olaf, het was inderdaad mijn bedoeling om te kijken hoever ik kon gaan met mijn HP. In mijn hoofd zie ik een oud boertje van het platteland, die savond nog bij een potkachel een sigaar of pijp rookt en geen tv heeft. "Dat nieuwerwetse gedoe is nergens voor nodig." zou je hem zo kunnen horen zeggen. :) Zijn zoon (werkt / studeert / woont) in de grote stad en heeft het daar erg naar zijn zin / hij hoeft nooit meer thuis te komen. Nogmaals dank voor de suggesties en reacties. Erg leuk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Darkvalley, Een mooi verhaal heb je geschreven. Ik denk dat er daadwerkelijk mensen bestaan die nog zo leven. Dat heeft ook absoluut charmes. Wat ik opmerkelijk vond en vermoedelijk is dat persoonlijk: druilerige regen. Is regen niet altijd druilerig?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Johanna, Dank voor je comments. Meteen aan het denken gezet. Het gebruik van het woord druilerig had ik tot nu toe gekoppeld aan miezerregen / heb ik verder niet over nagedacht :) Op online eneclopedieën zie ik inderdaad dat druilerig meer een toestand is van de regen. Ik zou dan ook voldoende hebben gehad aan.. het was druilerig weer / een druilerige dag. Dank je wel voor je opmerking.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De weilanden werden huizen. De huizen werden gebouwen.
Mooie herhaling, sterk beeld!
Bij de deur stond Klaas te wachten, ik had hem al niet meer gezien sinds hij op kamers was gaan wonen. Hij zou niet meer thuis komen voordat ik op bezoek was geweest. Eindelijk was ik hier.
Dus Klaas kan weer thuis komen? Een intrigerend eind. Het klinkt verwachtingsvol. Dat het om een vader en zoon ging haalde ik niet uit het verhaal. Ging vader alleen op bezoek of echt uit logeren i.v.m. de koffer? Ik reis persoonlijk nooit met het openbaar vervoer dus ik weet ook niet precies hoe een OV chip werkt. Maar ik heb wel een televisie! ;) Een leuke invulling! :thumbsup:

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met een paar rake observaties (de opmerking over het flatgebouw, het te hoge saldo, de opmerking van de zoon) zet je subtiel een karakter neer. Ik vind dat goed gelukt. Het is daardoor niet karikaturaal, maar wel duidelijk dat de reis geen gewoonte is voor de hp, dat hij of zij zich erbij heeft neergelegd dat ze wel moet gaan, dat ze niet bang is maar het niet gewend is.

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Marietje en Odile, Dank jullie wel voor de reacties. Leuk te horen dat mijn verhaal, spontaan opgeschreven na het zien van opdracht in goede aarde is gevallen. :) Het is correct dat ik niet expliciet de relatie heb neergezet. Ik vind het leuk dat mensen zelf invulling kunnen geven aan dit soort details, hetzelfde heb ik met de koffer proberen te doen. Je kan een eigen invulling geven waarom de HP dat heeft gedaan. Wellicht is er een lang weekend in het verschiet met Klaas die de stad wil laten zien.