Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#53 Spiegelbeeld

Net toen ze het laatste beetje tandpasta in de wasbak wilde uitspugen, landde er een vlieg op de spiegel in de badkamer. Ze wuifde hem weg en stond ineens oog in oog met haar afgeleefde en aandoenlijke spiegelbeeld. Ze kon zich niet herinneren wanneer ze gestopt was zich te verzetten tegen zijn tirannie, alleen om in de luxe van zijn bescherming te kunnen verblijven. En te weten dat hij schijnbaar alleen leefde voor hun samenzijn onder de voorwaarde dat zij lijdzaam alles onderging wat hij als aansporing van hun passie beschouwde. De eindeloze drinkpartijen die al 's ochtends op gang kwamen toen hij bij zichzelf 'ontdekt' had dat alleen serieuze drinkers het echte leven kenden. De vluchtige en rauwe seks in openbare gebouwen of in vreemde slaapkamers op feestjes en verjaarspartijtjes van zijn vrienden omdat alleen mensen die het echte leven hadden omarmd niet bang waren 'tot elkaar te komen' op vreemd gebied. "Echt tot elkaar komen," had hij er altijd achteraan gezegd, om te benadrukken dat er een enorme afstand heerste tussen hen en de mensjes met een bewolkt gemoed of bedrukte moraal uit hun omgeving. Daarna kwamen de foto's op het internet. Dat maakte ook schimmig wat ze allemaal gemist had door niet haar eigen pad te kiezen. En dat ze niet kon uitmaken of ze dat erg vond. Het kwam haar voor dat ze niets van zichzelf of haar eigen leven wist. Wie was die vrouw die straks de slaapkamer in zou gaan en gedwee haar kleren uit zou doen zonder enige herinnering aan het meisje waaruit ze ontsproten was? Ze draaide zich om en liep de slaapkamer binnen waar hij dwars over het bed lag, zijn benen ongegeneerd gespreid. Open en bloot. Was dit datzelfde meisje wat hier zo bezig was geweest? Ze was toch altijd braaf geweest? Met de punt van haar vinger schreef ze haar naam in het bloed op de muur. Dat gaf rust. Ze bestond echt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Net als je medelijden begint te krijgen met HP kom je erachter dat ze het heft weer in eigen hand heeft genomen. Hopelijk voelt ze zich in de gevangenis straks nog steeds bevrijd. Goed geschreven. Je zet een beklemmende sfeer neer.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal wemelt van de mooie zinnen. Wrang dat ze wraak neemt op een nieuw 'slachtoffer' van 'hem' terwijl hij alle krediet verdient om zijn naam in bloed op de muur te krijgen... . Knap geschreven.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk geschreven, ik las het dat de HP in een waas had geleefd en zichzelf nu weer dwong om bewust dingen mee te maken. Ik heb alleen moeite met het begrijpen van de zin "En te weten dat hij schijnbaar alleen leefde voor hun samenzijn onder de voorwaarde dat zij lijdzaam alles onderging wat hij als aansporing van hun passie beschouwde. ". Maar ik lees meestal young adult en chicklit enzo, dus misschien ben ik zulke zinnen gewoon niet gewend in een verhaal.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcus, ja heel beklemmend dit verhaal. Ik heb wel wat moeite met de wisselende tijden in de laatste alinea, de chronologie van de gebeurtenissen komt op mij niet over.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van de eerste alinea werd ik misselijk en de laatste draaide mijn maag om, goed beschreven dus. Mooi, hoe ze via de vlieg eigenlijk pas echt in de spiegel kijkt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Allen dank voor het lezen en het commentaar. @Cookie: die en de vorige zin zijn eigenlijk een opsomming: ze was gestopt zich te verzetten tegen zijn tirannie, 1 voor de luxe van zijn bescherming, 2 te weten dat hij schijnbaar alleen leefde... @Janp: Ik heb wel wat moeite met de wisselende tijden in de laatste alinea... Die moet je even uitleggen; na heel lang staren zie ik nog steeds wat jij denkt te bedoelen. @Marcker: "Wrang dat ze wraak neemt op een nieuw 'slachtoffer' van 'hem' " Deze snap ik ook niet helemaal; het betreft één stel (man en vrouw) en zij vermoord hem (om terug te komen tot het meisje dat ze geweest is) @Anne: goed gezien (vlieg); we zijn rationeel maar inzicht komt vaak door toeval tot stand.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcus', Excuses. Ik heb het verkeerd begrepen/gelezen. Ik ging er van uit dat ze wraak had genomen op een nieuwe verovering van hem. Hijzelf heeft natuurlijk het gelag betaald. Ligt helemaal aan mij. Beetje lomp van mij :o Heb het uiteraard nog eens gelezen (aandachtiger!) en al kan mijn commentaar nu wat gratuit lijken, ik meen wat ik zeg: het wemelt nog altijd van de mooie zinnen, het is nog altijd knap geschreven en ik zie de HP als een ontbolsterde persoonlijkheid die zich niet schaamt voor haar (terechte) daad. Nogmaals mijn excuses.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcus,
@Janp: Ik heb wel wat moeite met de wisselende tijden in de laatste alinea... Die moet je even uitleggen; na heel lang staren zie ik nog steeds wat jij denkt te bedoelen.
Wie was die vrouw die straks de slaapkamer in zou gaan en gedwee haar kleren uit zou doen zonder enige herinnering aan het meisje waaruit ze ontsproten was? Ze draaide zich om en liep de slaapkamer binnen waar hij dwars over het bed lag, zijn benen ongegeneerd gespreid
'die straks' verwijst naar de toekomst. 'zou gaan' 'uit zou doen' (ovtt -denk ik) en dan: "ze draaide zich om en liep - gewoon vt. Naar mijn smaak maak je het te ingewikkeld, houd je in een kort verhaal aan 1 tijd.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg pakkend en beeldend geschreven verhaal! Deze zinnen vind ik wat minder lekker lopen: Was dit datzelfde meisje wat hier zo bezig was geweest? Ze was toch altijd braaf geweest? Ze verwarden me wat, maar ze lopen denk ik vooral wat minder door twee keer 'was geweest'. En het is in schrijftaal wat gebruikelijker om te zeggen: 'datzelfde meisje dat. Het betrekkelijk voornaamwoord verwijst hier nl niet naar een zin (dan: wat), maar naar 'het meisje'. Mooi: Met de punt van haar vinger schreef ze haar naam in het bloed op de muur. Dat gaf rust. Ze bestond echt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marcker, je hoeft geen sorry te zeggen, hoor. In vind het ook moeilijk alles, gelijk, te snappen en op waarde in te schatten. @Janp, het is inderdaad een klein tijd-sprongetje omdat ze even naar de (nabije) toekomst kijkt. Ze weet wat ze gaat doen, gezien de slavin die ze was, en normaliter altijd deed. Om dan te ontdekken dat ze die moord gepleegd heeft. Is dit bevredigend? @Marije, Inderdaad. Wat moet inderdaad dat zijn. Over 2x 'was': ze beziet de situatie (de moord die ze gepleegd heeft) in relatie tot 'het meisje waar ze uit ontsproten was' wat haar verward en tot deze vragen lijdt. Voor mijn gevoel klopt dat. Of niet?

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
je opening [Net toen ze het laatste beetje tandpasta in de wasbak wilde uitspugen, landde er een vlieg op de spiegel in de badkamer. Ze wuifde hem weg en stond ineens oog in oog met haar afgeleefde en aandoenlijke spiegelbeeld. Ze kon zich niet herinneren wanneer ze gestopt was zich te verzetten tegen zijn tirannie, alleen om in de luxe van zijn bescherming te kunnen verblijven.] vind ik subliem. Daarna gaat het misschien allemaal een stapje of wat te ver voor mij, maar da's mijn smaak, hoor en niet jouw verhaal. Maar daar kan ik dus verder weinig over zeggen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, dank je. Het verhaal is verzonnen maar niet het feit dat er mensen zijn die er seks/huisslaven op na houden. De wereld is gekker dan je kan verzinnen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
De wereld is gekker dan je kan verzinnen.
zonder enige twijfel! en dat terwijl ik toch heel wat kan verzinnen ... zoals gezegd, het was mijn smaak, niet jouw verhaal; sommige gektes vind ik te naar om op mijn gemak bij de tekst stil te gaan staan

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marije, Over 2x 'was': ze beziet de situatie (de moord die ze gepleegd heeft) in relatie tot 'het meisje waar ze uit ontsproten was' wat haar verward en tot deze vragen lijdt. Voor mijn gevoel klopt dat. Of niet?
Ja hoor, de zinnen kloppen wel! Ik vond ze alleen wat minder prettig lezen (en dat is alleen maar míjn mening!). Het grappige is dat als 'wat' in 'dat' is veranderd, het meteen beter leest.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Intrigerende tekst. Ook ik loop steeds vast op de zin En te weten dat hij schijnbaar alleen leefde voor hun samenzijn onder de voorwaarde dat zij lijdzaam alles onderging wat hij als aansporing van hun passie beschouwde. Ik probeer het te 'vertalen' naar Nederlands dat ik wel begrijp. Sorry; ik begrijp deze zin echt niet. Kan schijnbaar hier niet beter weg? Bedoelt u iets als: Hun samenzijn was volledig afhankelijk van zijn voorwaarde/eis dat zij alles lijdzaam ... ? Succes ermee! A.Kroeze