Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #53 / Biznis

'Gaat ie, Tjeerd?' De vraag werd gesteld op de nuchter spottende toon waarop je de duivel zou kunnen vragen of het in de hel wel warm genoeg is. 'Gaat ie?! Nee! Hij gaat niet, Sjoerd!' De deur werd met een klap dichtgeslagen en een paar klompen werd vol woede uitgeschopt. De rechter belandde tegen het gietijzeren fornuis en brak in tweeën. Een stukje emaille belandde met een tik op de vloertegels. 'Da's toch zonde van zo'n goeie klomp, Tjeerd. Ook zonde van het fornuis.' De droge constatering onderstrepend, mikte de man die ontspannen aan de keukentafel zat een bruine straal pruim in de zinken emmer die naast de deuropening stond. 'Man, die laffe moffen hebben zich overgegeven, en jij maakt je druk over klompen en het fornuis?! Onze handel is naar z’n mallemoer!’ ‘Kom, kom, Tjeerd. Sinds de geallieerden het vreten uit de vliegtuigen gooien, valt er toch al niks meer te halen.’ ‘Ik had gedacht dat ze het misschien nog een winter zouden volhouden.’ De dikke man greep een stoel en plofte er hoofdschuddend op neer. ‘Dit is niks anders dan nieuwe handel.’ De magere man zette een brilletje op en boog zich even over het opengeslagen boek dat voor hem lag. ‘Biznis, Tjeerd. Zo noemen de Amerikanen en de Canadezen dat. Je schrijft het anders, maar zo moet je dat uitspreken. Zo staat het hier.’ Hij nam het montuurtje van zijn hoofd, mikte nog een straal in de emmer en liet pruimend de stilte zijn werk doen. ‘Maar wat voor Biz...handel...Waar heb je het over?’ ‘Een klein deel van de horloges, ringen, gouden munten, oorbellen, staartklokken, schilderijen, gaat naar sturmbannführer Westernhagen. Misschien ook nog wat aardappels en vlees voor onderweg in die Heimat. Komt ie vannacht halen.’ ‘En wat krijgen wij?’ ‘Koppels, messen, bekers, lepels, vorken, dolken, emblemen, onderscheidingen, petten, lügers, mausers, vlaggen.’ ‘Wat moeten we met die rommel, man?!’ De magere keek even zuchtend naar het plafond. ‘Tjeerd. Overal staat het SS-symbool op. Daar willen ze niet mee gesnapt worden, dat krijgen we voor bijna niks. De Amerikanen en Canadezen zijn er gek op. Oorlogsouvenirs! Dollars!’ ‘Handel!’ ‘Biznis, Tjeerd. Biznis.’

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Woodpecker, Ik moest er even inkomen vanwege: Tjeerd/Sjoerd en de magere en dikke man. Het zijn dezelfde mannen neem ik aan. Zwarthandel e.d. was idd. een groot probleem. Mooiste zin:
Biznis, Tjeerd. Zo noemen de Amerikanen en de Canadezen dat. Je schrijft het anders, maar zo moet je dat uitspreken.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag janp, Dank je voor je reactie. Ik heb het niet zo op dit soort thema's. Het melodrama ligt op de loer. De 'Dikke en de Dunne' in me komen dan in verzet en roepen op tot afraffelen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marcker, Dank je. Inderdaad, da 's wel de kern: geen gezeik. Nuchterheid heeft zijn schaduwkanten.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het glas is half leeg of half vol. In elke verandering kan je weer nieuwe uitdagingen zien. Mooi hoe je de twee verschillende karakters neerzet. Zou hun gewicht ook iets over hun levensinstelling zeggen?

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een goede enscenering. je hebt de tijdgeest te pakken zoals ik hem in films en series ken. Een fijn verhaal dat niet vanuit de helden is geschreven, maar vanuit degene die profiteerden. Dank je wel

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag nyceway, Dank je. Of het glas half leeg of half vol is, doet er voor de opportunist niet toe. Hij heeft altijd genoeg te drinken. Onder alle omstandigheden. Het gewicht zegt niks. De een heeft de genen van zijn moeder, de ander van zijn vader.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag pim, Dank je. (Twee weken later fikte de boerderij van de twee broers trouwens af omdat een dronken Amerikaan zijn Lucky Strike in de mestvaalt mikte.)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven Woodpecker. Ik kon me goed inleven in het verhaal. Dit vond ik een hele grappig zin: De vraag werd gesteld op de nuchter spottende toon waarop je de duivel zou kunnen vragen of het in de hel wel warm genoeg is. Alleen het gebruik van ?! stoorde een beetje.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi geschreven Woodpecker. Ik kon me goed inleven in het verhaal. Dit vond ik een hele grappig zin: De vraag werd gesteld op de nuchter spottende toon waarop je de duivel zou kunnen vragen of het in de hel wel warm genoeg is. Alleen het gebruik van ?! stoorde een beetje.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw namen zijn, voor mij, deze keer echt geen pretje om te lezen. Het verhaal daarentegen wel. Zo levendig! Je hebt ook weer enkele pareltjes van zinnen geschreven.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Ik had gedacht dat ze het misschien nog een winter zouden volhouden.’ Tja, als God je de kansen aanreikt, moet je hem ook pakken. En na de oorlog zaten we allemaal bij het verzet. Goed fout verhaal.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@woody - Graag gelezen. De vraag werd gesteld op de nuchter spottende toon waarop je de duivel zou kunnen vragen of het in de hel wel warm genoeg is. >> wat mij betreft is "nuchter spottende" schrijversregie/overbodige uitleg; schrappen maakt de vergelijking sterker. Evenzo kan De droge constatering onderstrepend m.i. worden geschrapt. Lügers en Mausers zijn eigennamen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Olaf, Dank je. Eerlijk gezegd, vond ik die zin zelf ook wel geinig. De '?!'. Ik vond dat nodig om aan te geven dat ie schreeuwend vragen stelt.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Lilithx, Dank je. En die namen? Ik vond ze er wel bij passen (vraag me niet waarom).

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marcus, Dank je. Als verzetswerk lucratief was, zullen de heren waarschijnlijk ook in het verzet actief zijn geweest :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leonardo, Dank je.
De vraag werd gesteld op de nuchter spottende toon waarop je de duivel zou kunnen vragen of het in de hel wel warm genoeg is. >> wat mij betreft is "nuchter spottende" schrijversregie/overbodige uitleg;
We verschillen weer eens van mening :) Wat mij betreft is het geen overbodige uitleg. Zonder 'nuchter spottend' zou het denk ik ook een - zelfs mogelijk domme - retorische vraag kunnen zijn. Voor mij kleuren die woorden het beeld en de sfeer op een niet storende manier.
Evenzo kan De droge constatering onderstrepend m.i. worden geschrapt.
Ook hier ben ik niet voor schrappen. 'De droge constatering' geeft aan dat het de spreker geen moer uitmaakt. Hij jent. Het is een 'zo, zo.; Laat ik dat weg, zou je het idee kunnen hebben dat hij het echt zonde vindt.
Lügers en Mausers zijn eigennamen.
Ah, hier zijn we het eens :)

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las rechter als in het beroep ipv de rechterklomp, dus het duurde even voor ik je verhaal snapte :lol:. Ik zag de twee mannen zitten aan de tafel. Het 'biznis' vind ik echt geweldig gevonden. Graag gelezen.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Anne, Dank je/ Ik schrijf geen fantasy. Dus een rechter die tegen een fornuis in tweeën breekt, zit er bij mij niet in :)

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar, Dank je. Je geheugen is beter dan dat van mij :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het niet zo op dit soort thema's. Het melodrama ligt op de loer. De 'Dikke en de Dunne' in me komen dan in verzet en roepen op tot afraffelen.
Bedoel je het thema ' bevrijding' in relatie tot de oorlog? Hoe komt het dat je alleen die link legde? :ontopic: Goed verhaal. De kansen van de bevrijding hier duidelijk uiteen gezet. :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb een buitengewoon talent voor de bizarre details die niemand anders onthoudt interessante feiten onthoud ik zelden herinner jij je de taart in de koelkast?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, Dank je.
Bedoel je het thema ' bevrijding' in relatie tot de oorlog? Hoe komt het dat je alleen die link legde?
Nee, ik bedoel het thema bevrijding in het algemeen. Er schoten allerlei varianten door mijn hoofd van vrijgelaten kanaries tot Nelson Mandela. Maar de eerste variant die bij me opkwam, het verhaal van Tjeerd en Sjoerd, heb ik uitgewerkt.

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijvenmaar,
ik heb een buitengewoon talent voor de bizarre details die niemand anders onthoudt interessante feiten onthoud ik zelden
Mijn geheugen is gevuld met trivia. Vijfde klas lagere school: er gaan 25 olifanten in een blauwe vinvis (ik vraag me ook nog steeds af of dat zag op Indische of Afrikaanse olifanten De taart in de koelkast, die herinner ik me niet :o :?

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha Woodpecker, fijn geschreven verhaal en origineel onderwerp. las fijn weg. Naar mijn idee hoef je niet zo vaak de voornamen erin te verwerken. Ik gebruik zelf bijna nooit iemands naam in een gesprek, waardoor dit wat onecht overkomt. En ik snap de keuze van je titel, maar door de titel zou ik bijna geneigd zijn je verhaal over te slaan. Gelukkig valt het op zijn plek en was het alsnog een fijn leesbaar verhaal, maar ik had hem bijna laten liggen. Goed gedaan verder!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Tearz, Dank je. Ik volg je wat betreft het gebruik van de voornamen dat het niet natuurlijk is om die vaak in een gesprek - in dit geval dus - in een dialoog te noemen. Maar als het echt gesprek echt verhit wordt, als iets in een gesprek benadrukt wordt, onderstreept, er kracht nodig is, neemt de neiging om de nam te noemen toe. Maar je hebt zeker een punt wat tot nadenken stemt. De titel? Ach, je moet wat :)

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zie ze zitten en hoor ze praten. Erg goed neergezet! Mooi: De vraag werd gesteld op de nuchter spottende toon waarop je de duivel zou kunnen vragen of het in de hel wel warm genoeg is.
Ik heb het niet zo op dit soort thema's. Het melodrama ligt op de loer. De 'Dikke en de Dunne' in me komen dan in verzet en roepen op tot afraffelen.
En dat kan ik me helemaal voorstellen. ;) Ik zou niet op dit thema gekomen zijn als ik niet als opdracht had gekregen het thema in mijn schrijfoefening te verwerken. Vond het wel interessant om dan de andere kant van vrijheid te nemen. Ik moet zeggen: het heeft prachtige verhalen opgeleverd!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marije, Dank je.
Vond het wel interessant om dan de andere kant van vrijheid te nemen. Ik moet zeggen: het heeft prachtige verhalen opgeleverd!
Klopt. Veel mooie verhalen. Geen melodrama. Ik denk dat je keuze om de andere kant te belichten het melodrama heeft ingedamd :thumbsup: Maar bij mij loerde het.