Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 53 Na de bevrijding

Nadat de Britten het land hadden verlaten, werd er overal feest gevierd. Van enkele vooraanstaande families, die decennialang met het koloniaal regime hadden samengewerkt, werd het grondbezit onteigend. Invloedrijke familiehoofden werden opgehangen. Voor het presidentieel paleis hingen hun lijken weg te rotten. Ze verspreidden een penetrante geur. – Het is jammer dat de oogst dit jaar tegenvalt. Er dreigt hongersnood. – Let op je woorden, vriend! De regering voorspelt een hoge opbrengst. Vooral de mais staat er goed bij; ze zeggen … De generaal keek een andere kant op en wreef over zijn broekspijp. Hij zag er als altijd onberispelijk uit. Hij wist dat zwijgen goud was. De ander stak een sigaret op. Hij keek minder zelfverzekerd uit zijn ogen dan je op grond van zijn woorden zou verwachten. Hij bood de generaal een sigaret aan. Deze maakte een kort afwerend gebaar. Een bediende plaatste ondertussen nieuwe glazen met whisky op tafel en ruimde geruisloos af. De generaal hervatte het gesprek: “Wie denk je dat volgende week de verkiezingen zal winnen?” Toen er geen antwoord volgde, zei de generaal: “Ik denk niet dat de nieuwe president lang in functie zal zijn. Ik raad u aan voor de verkiezingen naar Nairobi af te reizen. Onze families zijn al zo lang bevriend … Uw veiligheid gaat mij ter harte.” Er volgde stilte. Geleidelijk trokken de kleuren zich uit de tuin terug. Alleen de witte stenen bleven wit. De hemel was staalblauw. Het woei. De generaal stond op en maakte een korte wandeling over het terras. De ander volgde hem met de ogen. – Hoe gaat het met uw moeder? – Uitstekend. Dank u. Zij verblijft op ons landgoed. – Zij kan daar beter weggaan. Zelfs in de hoofdstad is het veiliger. – Wat wilt u van ons? De generaal liet weer een stilte vallen. Hij woog nu ieder woord. “Ik wil dat u niets weet. En ik wil dat uw familie zich afzijdig houdt. Ik wil dat uw president” – bij dit woord klonk spot door – “zich niet met de verkiezingen bemoeit. Ongeacht de uitslag. Niet van tevoren, en al helemaal niet na afloop. Ben ik duidelijk?” De ander knikte. De generaal was duidelijk. NB Complimenten zijn leuk, maar van stevige kritiek leer ik veel meer. (En sowieso dank aan de schrijfcoach.)

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
A.Kroeze, Ik vind het een moeilijk te plaatsen verhaal: refereer je aan de Mau Mau-opstand tegen het Britse bewind in Kenia en de 1e verkiezingen in 1957 (?) Je zinnen lopen wel goed. Wel een dingetje:
Het woei.
Dat meen je niet :)

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sta versteld van je gebruik van opsomming-streepjes in plaats van aanhalingstekens bij de dialogen. Heeft dit een reden?

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterke scène! Paar puntjes: De eerste keer spreekt de generaal de ander met 'je' aan, verder met 'u'. Hij zag er als altijd onberispelijk uit. Hij wist dat zwijgen goud was. De ander stak een sigaret op. Hij keek minder zelfverzekerd uit zijn ogen dan je op grond van zijn woorden zou verwachten. Hij bood de generaal een sigaret aan. In bovenstaand stukje gebruik je vaak dezelfde zinsopbouw: Hij zag... Hij wist... Hij keek... Hij bood... Daardoor leest het wat staccato. Misschien zou je daar nog wat mee kunnen variëren? Mooi: Er volgde stilte. Geleidelijk trokken de kleuren zich uit de tuin terug. Alleen de witte stenen bleven wit. De hemel was staalblauw. Het woei. De generaal stond op en maakte een korte wandeling over het terras. De ander volgde hem met de ogen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@A.K. Je hanteert een alwetende verteller (althans geen consistent waarnemend perspectief) en dat vind ik (a) niet natuurlijk en (b) lastig om IN de scène te geraken. Daardoorhoud je mij als lezer op afstand. Verder eens met Marije inzake gewenste variatie in zinsopbouw. Dat staccato-effect versterkt de afstand: ik blijf rationeel lezen.

Lid sinds

9 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw dialoog is heel stroef en leest onnatuurlijk. Van mij mag je de streepjes gerust gebruiken, maar is er een reden waarom je dit doet i.p.v. de klassieke aanhalingstekens? Om nadien toch weer aanhalingstekens te gebruiken? Zoals hierboven al aangekaart, gebruik je vaak dezelfde zinsopbouw. Het leest leuker als hier wat variatie in zit, dat maakt het minder zwaar en minder saai. Ik ben het verder ook eens met Leonardo.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi stukje machtspolitiek en de chaos na het verschuiven van de macht. Ik weet alleen niet helemaal wie we nu na deze scène gaan volgen, de Generaal of 'de ander'?

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag A. Kroeze, De opening van een schaakspel. Zinnen die door de sprekers als pionnen worden verschoven. De verteller, kenner van het spel, houdt mij als lezer op de hoogte van het verloop en boeit me. De stukken zijn opnieuw opgesteld nadat de kolonisator en zijn marionetten van het bord zijn geveegd. Sommige stukken worden snel verplaatst; het staccato. Dat past bij de opening die vaste patronen kent. Mooi. Sfeervol. Dreigend. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

14 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Geen idee waar dit zich afspeelt maar dat maakt voor het fragment niets uit. Het viel me op dat je 3 x volgde schreef. Toen er geen antwoord kwam, vervolgde de generaal: (vind ik mooier). Ik ben ook niet dol op streepjes. Het komt dan als een verslag om me over.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nogal in de war. Je gebruikt namelijk streepjes om aan te geven dat iemand praat, maar ook aanhalingstekens. Ik snap niet waarom je deze door elkaar gebruikt... Ook heb ik geen idee tegen wie de generaal praat, wie wanneer praat en waar het over gaat. Je laat me in verwarring achter en dat vind ik jammer.