Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 52 [b]De daad bij het woord gevoegd[/b]

Vervolg op #51 De daad bij het woord gevoegd Lieve Paul, Miranda, Peter, Els en Jos; Lieve Ronald, Saar, Tim, Esther en Karin, Het is de hoogste tijd, ik kan geen dag langer wachten. Op dit moment heb ik me twintig jaar voorbereid. Ik heb er dagelijks mijn plezier aan beleefd, in het permanente besef dat het mij gegeven was telkens een dag langer in jullie nabijheid te zijn. Hoewel hoogbejaard, voor mij was het geen dagelijkse sleur. Maar nu gaat de kogel door de kerk, of beter gezegd: de kist moet op slot. Ik doe dit liever in m’n eentje, niet gehinderd door jullie verdriet. Ik hoor Paul al betogen: ‘Pa zou je dat nu wel doen. Je hebt het toch nog goed bij ons. Je bent niet ziek, alleen je spierkracht neemt af en je botten willen niet meer buigen zoals jij dat wilt.’ Lieve Paul, zeg ik dan, ik ken de verschijnselen van Alzheimer en daarom is het mij goeddeels gelukt het feit dat de ziekte zich bij mij heeft aangemeld, voor jullie verborgen te houden. Ronald, mij is toch ter ore gekomen dat jij druk doende bent om volgende maand van mijn vijfentachtigste verjaardag een groot feest te maken. Jij zult me vast smeken: ‘ Stel je beslissing nog een maand uit, Pa. Dit laatste feest gunnen we jou en ons allen zo zeer.’ De verrassing die je in petto hebt is me ook bekend en die vind ik heel geslaagd; ik heb er bij voorbaat van genoten. Veel dank hiervoor. Jongens, jullie weten niet dat ik gisteren en de dag ervoor, buiten westen ben geraakt. De laatste keer kwam ik liggend voor de bank weer tot bewustzijn. Ik vermoed dat het epileptische aanvallen zijn geweest, waarvan ik nu nog verslag kan doen. Maar dit had ook heel anders kunnen uitpakken. Misschien was ik blijvend in coma geraakt en had ik als een kasplantje verder moeten leven. Jullie weten als geen ander hoe ik me heb voorbereid om een dergelijke situatie te voorkomen. Daarom mijn besluit. Het ga jullie allen goed. Jullie liefhebbende vader. P.S.Voor jullie heb ik nog een verrassing in de kluis.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus hij gaat definitief in de kist liggen? Een vrij nuchtere brief lijkt mij. Afhankelijk van de verrassing in de kluis zullen zijn nabestaanden hem waarschijnlijk wel zijn gang laten gaan. Maar in ieder geval, laat hem rusten in luxe en vrede.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Vader heeft zijn keus gemaakt en goed gemotiveerd: hij wil geen kasplantje worden, dan wel aan Alzheimer verdwijnen - toch blijf ik als lezer ietwat onbevredigd achter vanwege de P.S. Misschien toch een tipje vd sluier oplichten(?)

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop dat ze de code van de kluis hebben. Zo stel ik me mijn einde ook voor. Jammer dat we zo tegengewerkt worden om hier een vrijwillige keuze in te maken. Er spreekt veel liefde uit je brief, zowel voor de kinderen en aanhang, als voor het leven, als voor het einde ervan. Hij heeft vast ook geschreven in zijn leven, stel ik me zo voor, dat hij zo mooi zegt: de kogel is door de kerk, de kist moet op slot.

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Testamentair stukje realiteitszin. Zelfbewust weergegeven. Kan me voorstellen dat het voor de HP een hel moet zijn om te moeten vaststellen dat het bergaf met hem gaat, temeer daar hij zich zo beheerst en adequaat kan uitdrukken. Dan nog liever voor het zingen de kerk uit... . Het toemaatje met die P.S. lijkt meer op een inside joke. Hoeft er voor mij niet per sé bij (maar wellicht voor de nabestaanden wél). Graag gelezen, hartversterkend.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus hij gaat definitief in de kist liggen? Een vrij nuchtere brief lijkt mij. Afhankelijk van de verrassing in de kluis zullen zijn nabestaanden hem waarschijnlijk wel zijn gang laten gaan. Maar in ieder geval, laat hem rusten in luxe en vrede.
Als de kinderen zijn brief vinden, heeft hij de daad als bij het woord gevoegd. Hp heeft er zich twintig jaar op voorbereid. Hij heeft bijna dagelijks een kwartier of langer in zijn kist gelegen en genoten van de muziek en het feit dat hij eruit op kon staan en zijn leven verder kon leven. Het waren aangename momenten en hp is daardoor zeer vertrouwd geraakt met het einde van zijn leven. Daar zat voor hem geen emotie meer op. Vandaar dat hij er rationeel mee om kon gaan. Bij zijn kinderen lag dat iets anders. De verrassing in de kluis heeft niets met zijn beslissing te maken. Dank voor je reactie, Johanna.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dos Wijnhof, Vader heeft zijn keus gemaakt en goed gemotiveerd: hij wil geen kasplantje worden, dan wel aan Alzheimer verdwijnen - toch blijf ik als lezer ietwat onbevredigd achter vanwege de P.S. Misschien toch een tipje vd sluier oplichten(?)
Jan, ik laat het helemaal aan de lezer over om in te vullen wat er in die kluis ligt. Voor iedereen kan dat iets anders zijn. Bedenk iets wat je uitermate bevalt, en dát is het. Ik ben wel benieuwd wat iedereen zou invullen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop dat ze de code van de kluis hebben. Zo stel ik me mijn einde ook voor. Jammer dat we zo tegengewerkt worden om hier een vrijwillige keuze in te maken. Er spreekt veel liefde uit je brief, zowel voor de kinderen en aanhang, als voor het leven, als voor het einde ervan. Hij heeft vast ook geschreven in zijn leven, stel ik me zo voor, dat hij zo mooi zegt: de kogel is door de kerk, de kist moet op slot.
Nyceway, ik ben er ook voorstander van om mensonwaardig lijden aan het einde van je leven te voorkomen door zelf het heft in handen te nemen. Of hp heeft geschreven? Hij heeft wel op een plezierige manier toegeleefd naar zijn eigen einde en het zou goed kunnen dat hij een hele studie heeft gemaakt van de vele manieren waarop je zelf een pijnloos einde aan je leven kunt maken. Mogelijk ook dat het gecorrigeerde manuscript van dit boekwerk in de kluis ligt. Als jij dat wenselijk vindt, dat ligt het er. :) Dank voor je reactie.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Testamentair stukje realiteitszin. Zelfbewust weergegeven. Kan me voorstellen dat het voor de HP een hel moet zijn om te moeten vaststellen dat het bergaf met hem gaat, temeer daar hij zich zo beheerst en adequaat kan uitdrukken. Dan nog liever voor het zingen de kerk uit... . Het toemaatje met die P.S. lijkt meer op een inside joke. Hoeft er voor mij niet per sé bij (maar wellicht voor de nabestaanden wél). Graag gelezen, hartversterkend.
Marcker, in mijn visie had hp er niet zo verschrikkelijk veel moeite mee dat zijn gezondheid achteruitging. Hij accepteerde dat als horend bij het leven. Om zijn kinderen niet nodeloos ongerust te maken, hield hij dat zoveel mogelijk verborgen. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Kwam die kist toch maar mooi van pas. Het is een rustige brief en dat vind ik mooi. Hij heeft er duidelijk vrede mee. Mooi geschreven, Dos.