Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #52 – Show, don't tell

Kanonman ‘En, weet je het al.’ Net nu ik pauze heb en een bakkie uit de automaat trek komt Barry bij me staan. ‘Ik twijfel nog,’ mompel ik. Barry kijkt me aan, ik ontwijk hem en wil weglopen maar zie meteen al dat zijn lichaam met het mijne meebeweegt. Hij komt dus niet voor de koffie. ‘Het stelt echt niks voor,’ zegt Barry terwijl hij naast me is komen lopen. Barry weet het wel, wat weet hij nou niet. Hij weet alles beter. En als hij het niet beter weet gaat hij er voor zorgen dat dit wel het geval is. Vervelende alwetende Barry Grootegast. Hij loopt mee het kantoor in. Het meest vervelende aan die man is dat je hem wat te vaak gelijk moet geven. ‘Het is een ingreep van niks,’ schalt hij door het kantoor. ‘Ssst,’ zeg ik zacht terwijl ik van m’n espresso nip. Vanuit mijn ooghoeken zie ik dat Esther ons gehoord heeft, haar oren zullen nu wel gespitst zijn ook al doet ze heel gewoon. Ze opent een dossiermap en leest verder, een goede tactiek van onze luistervink. Niets ontgaat Esther Dingelmans. Of anders hoort Liesje Buitenhuis het wel, achter haar. Esther’s back-up. ‘Wat is nou je probleem man, als het je alleen maar voordelen oplevert?’ ‘Wil jij geen koffie,’ vraag ik maar, ‘dat praat wat makkelijker.’ Barry blijft me aankijken. Dwingeland. ‘Zal ik koffie voor je halen?’ Koffie halen voor je chef kan nooit een verkeerd idee zijn maar Barry heeft al genoeg op, hij schudt het hoofd, hij zit aan zijn taks. ‘Durf je niet? Dat is normaal hoor, ik was ook bang.’ Een grote lach verschijnt op zijn gezicht. ‘Zo bang als de neten! En ik niet alleen: ik zat met vier kerels in de wachtkamer die allemaal hun vrouw mee hadden om hun handje vast te houden.’ Ik kan nu een lach niet onderdrukken. Esther lacht ook mee wat alleen maar kan als ze van de hoed en de rand weet. ‘Dus,’ vraagt Barry. ‘Tja, ’t is wel m’n kanon,’ zeg ik. Barry knikt begrijpend. ‘Kanonman ontmanteld.’

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Pater Anthony, Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, dat zou niet de eerste keer zijn. Maar naar mijn idee gaat dit over een man die er nog niet uit is of hij zichzelf moet laten steriliseren. Zijn wijsneus collega Barry is schijnbaar nogal voor. Bovendien helpen de overige kantoormensen op clichématige manier mee om de situatie naar een sketchachtig hoogtepunt te brengen. Ja, ik vind het een geslaagd verhaal. Leuk. Zijn er mannen die zichzelf of in ieder geval een deel van zichzelf Kanonman noemen?

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jaja, heren der schepping, totdat het probleem, euh...bij de wortel wordt aangepakt. De namen van de collega's springen ook wel in het oog. Grappig. Fijn verhaal, delicaat onderwerp. Kanonman zal moeten leren schieten met losse flodders. :D

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het zou het begin van een scene uit TorenC kunnen zijn. Herkenbaar dat het soms lastig is iets privé te houden als je op een afdeling werkt. Het begin bij de koffieautomaat vind ik erg sterk.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een scène die ik helemaal voor me zie en ik voel de ongemakkelijkheid van de 'kanonman'. Hij komt dus niet voor de koffie. Kan m.i. weg. Dat blijkt wel uit wat je laat zien. Barry weet het wel, wat weet hij nou niet. Hij weet alles beter. En als hij het niet beter weet gaat hij er voor zorgen dat dit wel het geval is. Vervelende alwetende Barry Grootegast. De herhalingen vind ik goed gekozen hier, versterkt hoe irritant zo'n alwetende man is. Woordherhaling: Vervelende alwetende... Het meest vervelende aan die man... Ik zou 1x 'vervelende' vervangen. Lekker vlot geschreven scène, leuk!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zijn er mannen die zichzelf of in ieder geval een deel van zichzelf Kanonman noemen?[/quote] Hoi Johanna. !00% score. Inderdaad, het gaat het om sterilisatie. Kanonman is een samentrekking van iemand die ik in dit verband hoorde zeggen: 'Ze blijven van mijn kanon man!"

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[quote=Schrijfcoach Marije Onstenk] Hij komt dus niet voor de koffie. Kan m.i. weg. Dat blijkt wel uit wat je laat zien. Ik zou 1x 'vervelende' vervangen. Bedankt voor de feedback Marije, ik heb je aanbevelingen doorgevoerd, werkt inderdaad beter.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Welkom op het forum :). Een vermakelijk verhaal, goed geschreven. Het enige puntje is dat ik vind dat je iets te vaak benadrukt dat Barry een betweter is. Ik vind dat je de sfeer op het kantoor goed hebt beschreven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, een leuk verhaal. :thumbsup: Eigenlijk zijn het twee verhalen want je beschrijft meteen de collega's om de HP heen. :nod:

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig onderwerp! Waarvan je de details liever niet op een afdeling deelt! Esther weet vast beter en Barry moet nog eens iets aan zijn imago doen, wil hij 'de man' blijven ... In het geval van Barry en Esther mag je nog iets meer 'show, don't tell' doen. Je vertelt herhalende details en sluit dan bijv. af met luistervink of dwingeland. De lezer mag iets meer zelf conclusies trekken, dat doe jij nu nog voor de lezer ... Verder graag gelezen!

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig onderwerp! Waarvan je de details liever niet op een afdeling deelt! Esther weet vast beter en Barry moet nog eens iets aan zijn imago doen, wil hij 'de man' blijven ... In het geval van Barry en Esther mag je nog iets meer 'show, don't tell' doen. Je vertelt herhalende details en sluit dan bijv. af met luistervink of dwingeland. De lezer mag iets meer zelf conclusies trekken, dat doe jij nu nog voor de lezer ... Verder graag gelezen!
Hallo Mirte, bedankt voor de feedback. In het kader van 'show don't tell' kunnen luistervink, en dwingeland er inderdaad uit wat ook wel weer jammer is omdat het lekkere krachtige woorden zijn. Aangezien het woorden zijn waarin het oordeel al besloten ligt zou je ze in dit verband dus nooit moeten gebruiken.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Geweldig onderwerp! Waarvan je de details liever niet op een afdeling deelt! Esther weet vast beter en Barry moet nog eens iets aan zijn imago doen, wil hij 'de man' blijven ... In het geval van Barry en Esther mag je nog iets meer 'show, don't tell' doen. Je vertelt herhalende details en sluit dan bijv. af met luistervink of dwingeland. De lezer mag iets meer zelf conclusies trekken, dat doe jij nu nog voor de lezer ... Verder graag gelezen!
Hallo Mirte, bedankt voor de feedback. In het kader van 'show don't tell' kunnen luistervink, en dwingeland er inderdaad uit wat ook wel weer jammer is omdat het lekkere krachtige woorden zijn. Aangezien het woorden zijn waarin het oordeel al besloten ligt zou je ze in dit verband dus nooit moeten gebruiken.
Je weet dat we kritisch zijn. Ik vind het ook mooie woorden maar de opdracht was: Show, don't tell. Ik raad ook dit de Kanonman niet op zijn afdeling aan ;)