Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#52 Het is gelukt 2

Zie oorspronkelijke versie onder #24 […] ‘Ja, met mij. Ben je alleen?’ […] ‘Oh goed. Het is gelukt.’ […] ‘Ja. Zonder problemen.’ […] ‘Bel me terug op het nieuwe nummer.’ ‘Hallo, met wie?’ […] ‘Ja,het ligt op de vaste plek. Maar eh…, het is minder dan gepland.’ […] ‘Nee dat zei ik toch, geen problemen. Niet meer dan anders. Gewoon. Je weet wel. Dat is het risico van het vak toch?’ […] ‘Wat doe je nou ineens vervelend. Je weet toch dat het niet makkelijk is.’ […] ‘Hoezo je houdt het op mijn vergoeding in? Je maakt een grapje zeker. Weet je wel hoeveel risico ik gelopen heb bij deze rotklus? Wees blij dat het goed ging.’ […] ‘Ik zei toch dat het goed ging. Wat…’ […] ‘Nou moet je eens even goed luisteren Bianca, je betaalt gewoon mijn vaste vergoeding, want anders… Anders ligt er niks op de afgesproken plek. Die shit-zooi is veel meer waard dan die luizige centen die jij me toeschuift. Denk je dat ik gek ben?’ […] ‘Nee, je moet zelf effe normaal doen. Hoor je wel wat je allemaal zegt.’ […] ‘Ja, ja, ik weet wel dat je…’ […] ‘Ja ik ben je heus wel dankbaar dat je me uit de stront gehaald hebt, maar…’ […] ‘Oh… shit nee. Nee dat wil ik niet hoor… Ik…’ […] ‘Wat bedoel je? Wat voor zwarte boekje?’ […] ‘Maar heb je dan.., heb je in dat boekje alles…’ […] ‘Oh, ja. Eh, ik bedoel nee. Over een uur ligt het er. Ik vul het tekort zelf aan. Dan is het weer…’ […] ‘Ja, sorry. Echt sorry. Zeg dat alsjeblieft niet. Bianca liefje, ik…’ […] Toe nou. Wat wil je dat ik voor je doe? Je weet dat ik…’ […] ‘Ja, is goed.’ Ik zie je vanavond.’

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een vinnige conversatie met een bazige Bianca en een klaarblijkelijke loser van een Theo. Geen idee wat die twee bekokstoofd hebben, maar het mag het daglicht niet zien. Geschreven met een goede drive. Ik heb echter een vraagje: Ligt het er of ligt het er niet? Eerst zegt Theo dat het er ligt, al is het minder dan afgesproken. Later zegt hij dreigend dat als Bianca niet inbindt, er helemaal niets op de afgesproken plek ligt. Gaat hij het dan terug wegnemen/opgraven? Enkele zeurtjes: er staat een aanhalingsteken teveel: ...plek.’ Je weet... Hier en daar mist er een komma: ‘Oh, dus jij vindt dat het risico van het vak. Nou dan komt dat risico wel voor jouw rekening dat begrijp je zeker wel.’ (Komma tussen rekening en dat, eventueel een vraagteken op het einde.) Nu moet ik zeggen dat het niet echt stoort. Ik heb het graag gelezen en ben nieuwsgierig geworden naar het gekonkel van die twee.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marcker, dank je wel voor je komma's. Ik heb al moeite met komma's en dan krijg je zo'n opdracht, dat valt niet mee. Ik laat dit keer graag aan de fantasie van de lezer over wat er hier aan de hand zou kunnen zijn.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik miste de uiteindelijke toedracht van dit gesprek niet. Het is spannend genoeg zo. Duidelijk is dat het het daglicht niet kan verdragen. De verhoudingen duidelijk weergegeven in de dialoog, het leest vlot! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Pittige tante die Bianca. Een soort van Godmother? Of een geflipte echtgenote die haar arme man ergens dreigt op te sluiten? Ik ben het met Marietje eens dat het niet echt stoort om de toedracht van het gesprek te missen. Mijn fantasie slaat aangenaam op hol.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marietje en Johanna dank jullie wel voor de reacties. Blij dat ik jullie fantasie geprikkeld heb. Ik vond dat hier wel bij passen.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, @nyceway, ik vind de dialoog onnatuurlijke trekjes hebben. Er zit herhaling in. Zo verwacht ik meer subtekst als ze iets hebben bekokstoofd. Toon tussen Bianca en Theo vind ik niet kloppen, al kan ik er niet goed de vinger op leggen. De omslag aan het eind vind ik ongeloofwaardig (d.w.z. niet passend in de klaarblijkelijke relatie tussen hen - Bijv. "Nou, vooruit dan maar", bevreemdt me).

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
nyceway, Een dialoog in het criminele circuit. Bianca is duidelijk de baas - die draai van Theo aan het eind vind ik ook wat onnatuurlijk. Dat de lezer zelf kan invullen waar het over gaat, vind ik wel prettig. Ik stel me een partij drugs voor, waarbij Bianca het grote geld opstrijkt en Theo voor een fooi het vuile werk moet doen.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Spannend, boeiend gesprek! Niet precies duidelijk waar het over gaat, maar dat stoort zeker niet en haalt niets van de spanning weg, maakt het juist interessant. Paar puntjes: je laat ze erg vaak elkaar bij de naam aanspreken. Dat komt wat onnatuurlijk over. Ook zou je misschien de zinnen in de dialoog wat minder compleet kunnen maken. In het echt laten mensen elkaar ook niet altijd uitpraten, slikken ze soms woorden in, bouwen ze zinnen niet netjes op... Speel daar maar eens wat mee. Ik vind de omslag aan het eind wat groot. Zij hoeft maar te dreigen en hij bindt zonder na te mopperen meteen in. Kan natuurlijk, dat hij echt doodsbang is en als een schoothondje reageert. Maar wat meer tegenwerking, wat meer spanning zou het interessanter maken. Zeker nadat hij haar eerst tegengas heeft gegeven (‘Nou moet je eens even goed luisteren, Bianca, je betaalt gewoon wat we afgesproken hebben, want anders ligt er niks op de afgesproken plek.') Als je dan staat te janken dan hoor ik je niet meer. Begrijp je dat!’ Ik zou een vraagteken achter dat zetten, i.p.v. een uitroepteken. Ik vind dat je de opdracht goed gemaakt hebt en het door jou gekozen onderwerp past er perfect bij.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
weet niet precies waar het over gaat maar spannend is het wel, alhoewel me deze zin 'En anders zal ik vanavond eens in mijn zwarte boek snuffelen.’ een beetje aan het grote boek van Sinterklaas doet denken. een beetje meer tegengas van Theo zou ook best mogen.

Lid sinds

8 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, maar wat ik merkte is dat de baas niet veel hoefde te zeggen om de underdog weer terug in het gareel te krijgen. Als ze echt zo bang was dan durfde ze waarschijnlijk eerder ook niet in opstand te komen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, maar wat ik merkte is dat de baas niet veel hoefde te zeggen om de underdog weer terug in het gareel te krijgen. Als ze echt zo bang was dan durfde ze waarschijnlijk eerder ook niet in opstand te komen.
De rollen zijn omgedraaid Pim. Het feminisme dringt ook door in het criminele circuit. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben benieuwd wat er in het zwarte boekje staat want dat brengt wel een omslag teweeg!
Ja Bianca houdt het zwartboek keurig bij, kan altijd van pas komen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, Bianca heeft hem goed onder de duim zitten. Graag gelezen. Je houdt er de spanning goed in. Ook ik vermoed dat het iets te maken heeft met drugs.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat en kenau is die Bianca. Eerst haalt zij Theo kennelijk uit de goot voor haar eigen hebberigheid en dan wil ze hem doodeenvoudig in de goot teruggooien en wil ze hem nog veel meer aandoen. En dat alleen maar omdat Theo zelf wat drugs voor zichzelf nodig had, denk ik zo. Alleen een geharde crimineel handelt als Bianca. De liefde komt duidelijk van één kant. Je ziet dat je verhaal me heeft gepakt. Nog een puntje: [quote] Ik doe ik alles voor je. Dat weet je toch?’ Hier staat 1x ik teveel.

Lid sinds

10 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal wordt misschien wat 'spannender' als je de stem van Bianca weglaat.
‘Met Bianca.’ ‘Ja, met mij. Ben je alleen?’ ‘Ja.’ ‘Oh goed. Het is gelukt.’ ‘Zonder problemen?’ ‘Bel me terug op het nieuwe nummer.’
wordt dan: ... ‘Ja, met mij. Ben je alleen?’ ... ‘Oh goed. Het is gelukt.' .... ‘Bel me terug op het nieuwe nummer.’ enz. De lezer raakt dan geïntrigeerd met wie HP spreekt en komt daar gaandeweg het gesprek achter (als de HP de naam noemt van degene met wie hij spreekt). Dat brengt wat meer spanning in het verhaal. Als je namelijk naar een telefoongesprek van een ander luistert, dan hoor je altijd maar één kant van het verhaal. (Tenzij de telefoon op de speaker staat natuurlijk ;) )

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Anne en Jules, dank jullie wel voor het lezen en het compliment. Ik pas het foutje aan. Eva, dank je wel voor je tip. Ik ga kijken wat het oplevert als ik het op die manier herschrijf.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het verhaal wordt misschien wat 'spannender' als je de stem van Bianca weglaat.
‘Met Bianca.’ ‘Ja, met mij. Ben je alleen?’ ‘Ja.’ ‘Oh goed. Het is gelukt.’ ‘Zonder problemen?’ ‘Bel me terug op het nieuwe nummer.’
wordt dan: ... ‘Ja, met mij. Ben je alleen?’ ... ‘Oh goed. Het is gelukt.' .... ‘Bel me terug op het nieuwe nummer.’ enz. De lezer raakt dan geïntrigeerd met wie HP spreekt en komt daar gaandeweg het gesprek achter (als de HP de naam noemt van degene met wie hij spreekt). Dat brengt wat meer spanning in het verhaal. Als je namelijk naar een telefoongesprek van een ander luistert, dan hoor je altijd maar één kant van het verhaal. (Tenzij de telefoon op de speaker staat natuurlijk ;) )
Ter illustratie - ik heb dit format toegepast in w.o. #41: http://www.schrijvenonline.org/forum/themaforums/… Het format impliceert wel dat je niet in het hoofd van de telefoneerder zit (die kan dus niet het vertelpersonage zijn). Omdat de lezer moet deduceren wat er aan de andere kant van de lijn wordt gezegd, moeten de "informatiegaps" niet te groot zijn. Verder vergt het veel energie van de lezer, dus maak het niet te lang.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Oorspronkelijke versie: ‘Met Bianca.’ ‘Ja, met mij. Ben je alleen?’ ‘Ja.’ ‘Oh goed. Het is gelukt.’ ‘Zonder problemen?’ ‘Bel me terug op het nieuwe nummer.’ ‘Hallo, met wie?’ ‘Met Bianca. Liggen de spullen op de afgesproken plek?’ ‘Ja, maar het is minder dan gepland.’ ‘Hoezo minder dan gepland? Dus er waren wel problemen?’ ‘Nou nee, niet meer dan anders. Dat is het risico van het vak toch.’ ‘Oh, dus jij vindt dat het risico van het vak. Nou dan is dat risico wel voor jou deze keer. Begrijp je dat?’ ‘Wat doe je nou ineens vervelend. Je weet toch dat het niet makkelijk is.’ ‘Nee het is niet makkelijk, dat hoef je mij niet te vertellen. Daarom laat ik het jou opknappen. Ik betaal je goed. Dan verwacht ik geen prutswerk. Ik hou het op je vergoeding in.’ ‘Is dit een grap? Weet je wel hoeveel risico ik gelopen heb bij deze rotklus? Wees blij dat het goed ging.’ ‘Nee, het ging niet goed. Het is niet de hoeveelheid die we afgesproken hebben.’ ‘Nou moet je eens even goed luisteren Bianca, je betaalt gewoon mijn vaste vergoeding, want anders… Anders ligt er niks op de afgesproken plek.’ Die shit-zooi is veel meer waard dan die luizige centen die jij me toeschuift. Je denkt zeker dat ik gek ben.’ ‘Oh ga je nu dreigen? Vergeet niet waar ik je vandaan gehaald heb. Ik hoef maar één keer met mijn vingers te knippen en dan... Als je dan staat te janken dan ben ik er niet. Begrijp je dat? En anders zal ik vanavond eens in mijn zwarte boekje snuffelen.’ ‘Oh… shit nee. Nee dat wil ik niet hoor. De spullen liggen er over een uur. Ik vul het tekort wel aan. Bianca liefje. Dan is alles goed toch? Mag ik dan vanavond bij je blijven?’ ‘Let volgende keer een beetje op je woorden, man. Als je mee wilt blijven doen, dan weet je het hè.’ ‘Ja, ja, ik weet niet wat me bezielde. Ik zal opletten. Sorry, echt sorry. Laat me niet weer in de stront zakken. Alsjeblieft… Ik doe alles voor je. Dat weet je toch?’ ‘Dag Theo.’

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk concept! De spanning zit er ook goed in. Klein dingetje; ik snap niet helemaal waarom HP nu vraagt met wie hij spreekt. Hij had immers Bianca al gevraagd op een nieuw nr terug te bellen, dus dan wist hij toch wie hij aan de lijn zou krijgen? Verder aangenaam om te lezen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wow! Ik vind het echt een verbetering! :) Nu trek je de lezer veel meer in het verhaal.
Nogmaals bedankt voor de tip Eva. Toen ik het herschreven had voelde het heel anders, veel minder een verhaaltje. Ben blij dat het goed overkomt.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk concept! De spanning zit er ook goed in. Klein dingetje; ik snap niet helemaal waarom HP nu vraagt met wie hij spreekt. Hij had immers Bianca al gevraagd op een nieuw nr terug te bellen, dus dan wist hij toch wie hij aan de lijn zou krijgen? Verder aangenaam om te lezen.
Dank je wel voor je compliment Virtuosuo. Ik heb dat bewust gedaan, als een soort extra veiligheidscheck. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn als je dingen doet die het daglicht niet kunnen verdragen. (ik spreek overigens niet uit ervaring).