Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#52 Kleur

“Ik zie rood, oranje, geel, groen, blauw…hè, en dan nog een keer blauw met een beetje paars erdoorheen en dan paars.” zegt Panda met een frons tussen zijn ogen. Ook het gouden aapje vindt dit vreemd. “Is het niet donkerblauw en lichtblauw?”. “Nee, want de blauwen zijn even donker.” Panda denkt heel hard na. “Ik ga het aan de oude vis vragen, die weet vast veel over blauw.” Panda gaat met zijn grote, zwarte poten boven het meer hangen en steekt zijn snoet diep in het water. “Gurbel Wurbel Flurbel” hoort het aapje boven water. Onder water zegt Panda: “Joehoe meneer oude vis, kun je me helpen met de kleur blauw?”. Een grote vis komt sloom aangezwommen. De vis stopt een klein stukje voor de snoet van Panda en knippert heel langzaam met zijn ogen. Hij smakt een paar keer met zijn dikke vissenlippen en begint dan wijs en langzaam te praten. “Er zijn ontelbare kleuren blauw. Er is cyaan zoals het blauw in de meest heldere zee bij een tropisch eiland. En dan is er nog aquamarijn, turquoise, hemelsblauw en ga zo maar door." Panda kan zijn adem niet zo lang inhouden. “Meneer vis, ik zoek een kleur donkerblauw die ook paars is. Weet u daar de naam van?” “Aaah, Indigo is de kleur blauw die je zoekt. Indigo is een hele mooie kleur die alleen tropische vissen hebben. Zal ik je er een verhaal over vertellen?” vraagt de oude vis met zijn deftige stem langzaam. “Nee dank u wel. Goedendag meneer oude vis!” zegt Panda snel. Panda komt boven water en hij neemt gelijk een paar flinke happen lucht. Het gouden aapje staat al rond te springen van ongeduld. “En, en? Welke kleur is het?” Panda zegt tevreden: “Indigo. Dus het zijn de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en paars.”

Lid sinds

9 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Alleraardigst verhaaltje. Graag gelezen. Af en toe misschien wat te uitleggerig, maar voor een jonger publiek is dat prima. Beeldend en vol kleur.

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
grappig geschreven ik zie het al voor me de vis met de dikke lippen tegenover de snoet van de panda. ik vraag me wel af of pandaberen vanwege hun zware vacht kunnen zwemmen. Ik snap je bedoeling maar ik ben het met Marcker eens dat er hier en daar teveel uitgelegd bijvoorbeeld in “Er zijn ontelbare kleuren blauw. Er is cyaan zoals het blauw in de meest heldere zee bij een tropisch eiland. Er is aquamarijn zoals het water in een helder meer met algen op de bodem. Er is turquoise zoals het diepe blauw van een stuk meer met daaronder een flinke afgrond. :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marcker en Nicole, bedankt voor jullie fijne feedback! Ik zal een poging doen om het uitleggerige eruit te halen :)

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk gedaan! Het laatste stuk bracht een glimlach, het is een mooie afronding. Ik heb daarna het begin nog weer eens gelezen en nu snap ik het geheel. Ik kon namelijk wat moeilijk er in komen. Wellicht is dat omdat je als lezer middenin een gesprek valt en even moet afwachten om te zien wat het onderwerp is. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar het was iets wat me opviel. Ik moest grinniken toen de panda de oude vis afpoeierde. Dat stukje deed me denken aan de niet altijd subtiele, maar wel eerlijke gedragingen van een kind.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig dat je het verhaal aan de hand van dieren vertelt. Ik vind vis echt zo'n personage die aan iedereen z'n verhalen probeert te vertellen en daardoor meerdere dieren heeft laten verdrinken. Graag gelezen.

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk! Dit is een verhaaltje dat mijn jongste regenboogliefhebbende kinderen enorm zou aanspreken! Ik zie het helemaal voor me met mooie illustraties (die dus eigenlijk niet nodig zijn, omdat ik het zo al voor me zie). Goed, helder, beeldend geschreven!

Lid sinds

10 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Cookie, Sfeervol verhaaltje dat herinneringen aan mijn eerste leeservaringen opriep en een glimlach op mijn gezicht toverde. En inderdaad, het grappige einde is uiterst geslaagd. Een assertief beertje, die Panda :)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry dat ik nog niet gereageerd had, ik zat in het buitenland. @Jan en @Blavatski, bedankt! En het is inderdaad de regenboog ^^
Leuk gedaan! Het laatste stuk bracht een glimlach, het is een mooie afronding. Ik heb daarna het begin nog weer eens gelezen en nu snap ik het geheel. Ik kon namelijk wat moeilijk er in komen. Wellicht is dat omdat je als lezer middenin een gesprek valt en even moet afwachten om te zien wat het onderwerp is. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar het was iets wat me opviel. Ik moest grinniken toen de panda de oude vis afpoeierde. Dat stukje deed me denken aan de niet altijd subtiele, maar wel eerlijke gedragingen van een kind.
Dankjewel, dat stukje was ook leuk om te schrijven. Het stukje is onderdeel van een groter verhaal, dus ik denk dat het inderdaad duidelijker is als er wat tekst aan vooraf gaat. @ Karin: Ik heb het aangepast, bedankt ;)

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig dat je het verhaal aan de hand van dieren vertelt. Ik vind vis echt zo'n personage die aan iedereen z'n verhalen probeert te vertellen en daardoor meerdere dieren heeft laten verdrinken. Graag gelezen.
Dat was ook mijn bedoeling, bedankt voor het lezen en je commentaar! @Marije, fijn dat je het voor je kunt zien :D @Woodpecker, bedankt voor je mooie compliment!